
              

City, University of London Institutional Repository

Citation: Rodgers, J. (2015). New name, old values. British Journalism Review, 26(1), pp. 

44-48. doi: 10.1177/0956474815575455 

This is the accepted version of the paper. 

This version of the publication may differ from the final published version. 

Permanent repository link:  https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/11952/

Link to published version: https://doi.org/10.1177/0956474815575455

Copyright: City Research Online aims to make research outputs of City, 

University of London available to a wider audience. Copyright and Moral Rights 

remain with the author(s) and/or copyright holders. URLs from City Research 

Online may be freely distributed and linked to.

Reuse: Copies of full items can be used for personal research or study, 

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge. 

Provided that the authors, title and full bibliographic details are credited, a 

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is 

not changed in any way. 

City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@city.ac.uk

City Research Online

http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk


A spectre is haunting European journalism. As the news organizations of the east of the 

continent, in its former Communist bloc, find their way in the new societies which have 

grown up since the collapse of Marxism-Leninism, and those of the west struggle with 

fractured audiences and dwindling resources, the former capital of the Soviet Union is now 

home to a new kind of journalism with global ambitions, and the resources to fund them.  

 

In November, I visited Prague to speak at a conference on journalism in former Communist 

countries. The conference took place on the 25
th

 anniversary of Czechoslovakia’s Velvet 

Revolution. The city still seemed to shine with pride at having thrown off the shackles of 

Communism. Like the rest of the European Union, this pride was tarnished here and there – 

uncertainties over the continent’s future direction and prospects inevitably, as elsewhere, 

made themselves felt. Yet there was something else, too. At the conference to, most of the 

discussion was nominally about countries which had successfully made the transition to new 

economic and social systems. Yes, some veterans of dissident journalism bemoaned the rise 

of tabloid culture; others expressed concern about ownership models which, they felt, 

favoured oligarchs. Overall, though, many of the concerns were similar to those which one 

might have heard raised at a conference in Western Europe: budgets, competition from the 

internet, and a apparent lack of desire from audiences for serious news. Among these near 

universal contemporary challenges, another forced its way onto the agenda: RT, as Russia 

Today now prefers to be known. Not nominally the subject of any of the panel discussions, it 

still managed to appear at most of them, like an unwelcome spirit at a séance.  

 

For many of the delegates: from elsewhere in the Czech Republic; from Poland; from 

Hungary; it must have felt like a haunting – especially for those old enough to remember 

when Moscow held the ultimate authority over their countries, and proved itself willing to 

enforce that with tanks and troops. An end to communism in those lands was also an end to 

something else: Russian influence. On reporting trips to Lithuania, and Poland in the 1990s, I 

remember struggling to communicate. A speaker neither of Lithuanian or of Polish, but of 

Russian, I was sensitive enough to the political situation to try English first in shops and 

cafes. When that did not work – English speakers in those countries were fewer then – I tried 

Russian. Those aged under twenty-five did not understand; those aged over twenty-five 

showed from their faces first that they did, and secondly that they wished they did not. In any 

case, they answered in their own languages which I did not understand.  

 

Russia’s recent military confrontations with its neighbours – Georgia in 2008, Ukraine today 

– have dragged from the grave ghosts which many in Eastern Europe hoped had been finally 

laid to rest. As Moscow has responded to a changing world with a range of military and 

diplomatic moves – recognized by friend and foe alike as tactical successes, even if questions 

remain over their wisdom from a strategic point of view – it has sometimes been accused of 

ignoring the way the world is supposed to work in the 21
st
 century. In another aspect, though, 

it has shown itself to have mastered some of the media techniques which are an integral part 

of contemporary international confrontation and conflict.  

 

In this respect, Russia has come a long way in a relatively short time. Russia Today began life 

in the last decade. As many channels are at launch – I write as a veteran of the launches of 

both GMTV and BBC News 24 – it was clumsy and clunky at times. It also had a style all of 

its own. The presenters and reporters were either native English speakers apparently in search 

of a career break, or a career relaunch, or Russians who spoke very good, if accented English. 

Most of the latter group shared the same accent – a hint of American, a hint remaining of 

Russian – which tended to suggest that they were scions of that part of the Soviet 



establishment which had managed to continue to prosper in the new Russia. The people who 

proved most successful at this often had a KGB background. Still, it was nothing really to be 

taken seriously. As BBC Moscow correspondent at the time, I learnt from a visiting western 

television executive, who had had a meeting with Russia Today, that the global audience had 

two hotspots. These were the Palestinian Territories, and Australia. The former could perhaps 

be explained by the desire of some Palestinians to improve their English. The latter seemed to 

offer little to celebrate. A more detailed examination of the viewing figures revealed that 

prime time was late in the evening – in other words, once people had come home from the 

pub and were looking for a bit of a beery laugh.  

 

Two years later, as Russia went to war with Georgia over the separatist Georgian territories 

of South Ossetia and Abkhazia, Russia Today remained in second place – even apparently in 

the eyes of the Kremlin. Seemingly feeling that they were losing the media battle as Georgian 

officials, right up to President Mikheil Saakashvili himself, made themselves available 

around the clock to international news channels, Moscow responded by offering to the 

international media interviews with the Russian Foreign Minister, Sergei Lavrov. Russia 

Today was not among the recipients, and was reduced to asking for a copy of the BBC’s 

recording for its own output.  

 

These were times of transition, and there was a feeling that Russia was feeling its way. Part 

of their approach involved hiring western public relations companies in an effort to seek more 

favourable coverage. This had limited success. Russia’s military confrontation with Georgia, 

wherever the blame lay, was always going to be a hard sell because of the countries’ relative 

sizes and military strength. Lingering Cold War attitudes, added to the fact that Russia’s most 

powerful politician, Vladimir Putin (at the time of the war, Prime Minister rather than 

President, but evidently still very much the boss) had been in the KGB, meant that 

stereotypes emerged to stalk the news pages once more. Russia’s attempts to promote its 

version of events were further hampered by its own lack of understanding of the way the 

international – in this case, western – media functioned. In a country where cynicism had 

flourished after the short-lived excitement of the end of Communism, journalism had suffered 

too. Oligarchs’ desire to settle scores through the media outlets they had acquired, combined 

with the poor rates of pay offered to many reporters, meant that editorial space was often for 

sale. Conversations with western PRs in Moscow at the time revealed that some in the higher 

levels of Russian officialdom believed the same to be true of the international media – and 

that consequently, poor coverage in the western press just meant their media advisors were 

not influencing the right people in the right way. The overall effect was that Russia seemed to 

feel that it was being forced to take part in a game of which it did not understand the rules. It 

was fighting a losing battle in what was in effect a media war of necessity.  

 

Almost six years after Russia and Georgia went to war, Moscow found itself involved once 

more in a former Soviet republic: Ukraine. Much had changed. The Russian military had 

overcome inefficiencies which the campaign in Georgia had laid bare. Huge resources had 

gone into fixing the shortcomings. Something similar had happened to Russia’s media, too. In 

fact there was almost a common approach to fighting both the military campaign, and the 

media one. Both involved a degree of disguise, and playing on the resulting uncertainty.  

 

In the military campaign, troops without insignia – but resembling in every other respect 

Russian Army regulars – took over key sites in Crimea: the first stage in what was to be a 

Russian annexation (albeit one subsequently approved by a questionable referendum).  As 

Vitaly Shevchenko of BBC Monitoring noted at the time, ‘This poses a challenge to the 



media covering the crisis: what do you call people who are officially not there?’
1
 While 

members of western military intelligence presumably had no doubts, it was a headache for 

journalists wanting to be certain of what they were saying. Russia was in effect not only 

exploiting a military vulnerability, but a characteristic of the western tradition of impartial 

reporting, too.  

 

Nor is this the only weak spot which Russia had found. In the same way that the Russian 

army was back, better resourced and in disguise, so was Kremlin-sponsored media. 

Somewhere along the line (you will look in vain on the Russia Today website ‘History 

Section’ for a date) Russia Today became the much more neutral sounding RT: the media war 

equivalent of going into battle without insignia. Along with its rebranding, it acquired 

something of which few western media organizations can boast in today’s tough climate: 

massive resources. Reporting in the autumn of 2014 on RT’s launch of a specific channel for 

the U.K., The Guardian website said that the Kremlin-backed channel’s budget for 2015 was 

expected to be ‘about £250m’ -- an increase of ‘nearly 30% on its funding from 2014.’ The 

same article quoted President Putin as having urged staff to ‘break the Anglo-Saxon 

monopoly on the global information streams’
2
. 

 

RT may still have a credibility problem – especially in the eyes of those who continue to 

think of it as Russia Today – but to see it purely in those terms is to miss the point. For RT’s 

purpose is not necessarily to see its version of events established as undisputed. Its purpose is 

to challenge, and to disrupt: to ‘break the Anglo-Saxon monopoly’ rather than create its own.  

It has set about its task with admirable efficiency. Its posters – minus the word ‘Russia’, 

naturally – now adorn the corridors of the London underground. Its very watchable 

programming can be seen pretty much everywhere – including in Prague, as I discovered (not 

to my surprise) when checking the channels on the TV in the hotel where I was staying for 

the conference.  

 

The transformation from clunky copy of western news channel to something slick, well-

resourced, and watchable has been remarkable – even if the idea that Russia has become 

some kind of global defender of alternative views, and unshackled reporting, is itself 

suprising. The country has never scored highly in surveys of press freedom. In 2014, 

Reporters without Borders placed it 148
th

 in the world
3
. Any channel really concentrating on 

Russia today would probably need to cover stories like that – but they would also need to 

reflect the fact that many in the country are full of approval for Mr Putin’s foreign policy.  

 

RT’s approach fits well into a time when trust in politicians is low, and Western Europe looks 

timidly to the future unsure of what security or financial problems may lie ahead. RT is no 

longer an outsider in a global media game which Russia does not understand. Its days of 

begging from the BBC copies of news-making interviews are over. Western journalistic 

                                                           
1
 Shevchenko, Vitaly (2014) ‘“Little Green Men” or “Russian Invaders”’ BBC News website. Posted 11 March 

2014. Available at http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-26532154 . Accessed 23 January 2015. 

2
 Plunkett, John (2014) ‘Kremlin-backed RT to launch UK TV news channel’. The Guardian website. Posted 28 

October 2014. Available at http://www.theguardian.com/media/2014/oct/28/kremlin-rt-uk-news-channel-
russia-today . Accessed 23 January 2015.   

 
3
 Reporters without borders (2014) ‘World Press Freedom index’. Available at http://rsf.org/index2014/en-

index2014.php# . Accessed 23 January 2015.  

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-26532154
http://www.theguardian.com/media/2014/oct/28/kremlin-rt-uk-news-channel-russia-today
http://www.theguardian.com/media/2014/oct/28/kremlin-rt-uk-news-channel-russia-today
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php


techniques, and western technology in the shape of social media platforms, have been copied 

and adapted.  

 

That is how RT has come to haunt European journalism, especially in former Communist 

countries. Like any ghost, this spectre comes to unsettle, to plant doubt, to make those who 

see it unsure of what they think they know. RT urges its viewers to ‘question more’. It is 

sound advice. One question might be ‘Why did you drop the word ‘Russia’ from your name?’   


