IT City Research Online
UNIVEREIST%( ]OggLfNDON

City, University of London Institutional Repository

Citation: Rodgers, J. (2015). The downfall of the News of the World: the decline of the
English newspaper and the double-edged sword of technology. In: Brake, L., Kaul, C. &
Turner, M. W. (Eds.), The News of the World and the British Press, 1843-2011. Palgrave
Studies in the History of the Media. (pp. 266-279). Palgrave Macmillan. ISBN
9781137392039

This is the accepted version of the paper.

This version of the publication may differ from the final published version.

Permanent repository link: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/12932/

Link to published version:

Copyright: City Research Online aims to make research outputs of City,
University of London available to a wider audience. Copyright and Moral Rights
remain with the author(s) and/or copyright holders. URLs from City Research
Online may be freely distributed and linked to.

Reuse: Copies of full items can be used for personal research or study,
educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge.
Provided that the authors, title and full bibliographic details are credited, a
hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is
not changed in any way.



City Research Online: http://openaccess.city.ac.uk/ publications@city.ac.uk



http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk

The downfall of the News of the World: the decline of the English newspaper and the

double-edged sword of technology.

James Rodgers

The effect was the same as the Saturday phone call before the splash hit the newsstands on
Sunday: a shock. This time, though, it was the scandal-seeking scribes who were on the
receiving end of the stunning blow. Like a wayward politician, bribe-taking official, or a
footballer ‘playing away’, the News of the World only learnt too late the extent of the trouble
in which it found itself. By then, there was no way back. The court of public opinion, on this
occasion, offered only the briefest of rights of reply. In any case, nothing was going to
change the sentence imposed by an under-pressure Rupert Murdoch: a lifetime ban. Just as
the News of the World had made ending careers its stock-in-trade, so finally it found itself
exposed, with no way back. Unlike a rock star shamed for a ‘drink and drugs hell’, though,
there was no option of going through rehabilitation in the hope of relaunching a career some
years later. This was closure in the sense of shutting down for good. Mr Murdoch’s
expression of humility at a parliamentary hearing® had not, of itself, proved repentance

enough. The News of the World had to go.

Its departure pleased its critics; dismayed its admirers. The back page of the final edition, on
July 10™ 2011, used George Orwell’s picture of pre-war Sunday afternoon peace — how, or
why, should they have resisted it? — as if to remind those happy to see them done down of the
place the paper had once occupied in public life, and, indeed, in letters. The effect of the
whole was an attempt to create a feeling of nostalgia for a time when the News of the World
was able to do what it was best at. Yet perhaps there was another nostalgia: deeper than that

for pre-war snoozes on the sofa, or for Sundays which would never be the same again. It was



nostalgia for a time when the printed newspaper had only its counterparts for commercial
rivals; a time when the internet, giving away for free scandals which had previously been
saleable, did not exist. ‘Lots of mistakes were made 20 years ago, at the dawn of the web,’
Sly Bailey, then Chief Executive of Trinity Mirror, told the Media Society in 2010. ‘We can’t
make the same mistakes we made 20 years ago — poorly thought-through assumptions based
on what we thought was good for us as publishers, with virtually no consumer insight in to
who would pay and for what.”? Bailey was talking about ways in which the mistakes could
now be, if not corrected, then at least compensated for. Her suggested solution involved,
““The Three Ps” of portability, personalisation and payment mechanisms,’® various
permutations of which have been tried, and are still being tried today, in an attempt to offset
revenue lost from print sales which continue to fall. The challenge also lies in facing up to a
world in which, as Bailey put it, ‘The multiplicity of news products online and the very
nature of the online environment has seen the willingness of consumers to pay for content
dissipate almost completely.” It is, in other words, a world as far distant from the era of
reliable print sales, as we now find ourselves from George Orwell’s pre-war Sunday

afternoon.

‘Lots of mistakes’: the phrase could apply to many eras of press and broadcasting history. For
surviving in a business which, in Britain at least, has often been highly competitive, has long
required an ability to gaze into the future, and then make the right decisions based on what
you see there. That is not to say that even those who proved to be successful survivors always
got their predictions right. For example, Ralph D. Blumenfeld, later to become a legendary
editor of the Daily Express, pronounced in 1887, ‘I doubt if type-setting by machinery will
ever be as efficient or indispensable as hand-setting.”> Over at the Daily Mail, the great rival
of the Express, Lord Northcliffe had sounder instincts about which forces might dominate the

future. He would later come to appreciate correctly the significance of the advent of



broadcasting for news media. As Briggs and Burke put it, ‘Northcliffe had been keenly
interested in exploiting the power of the press not only in politics, but in the advancement of
new technology t0o.”® They even wonder, ‘If Northcliffe had not become mentally disturbed
and died in 1922, the year of the foundation of the BBC, he might have played as important a

part in the history of broadcasting as he had done in the history of the press.’’

On one level, the story of the downfall of the News of the World is the story of the end of a
newspaper whose conduct, once exposed, proved so be so unacceptable, in the eyes of so
many, that the owner decided to close it. Doing so — closing that rarest of British newspapers
in the 21% century, a profitable one — seemed a sensible decision for the longer term. With the
wayward member of the Murdoch newspaper stable out of the way, the rest could be allowed
to continue. Mr Murdoch would be seen to have taken a difficult decision, and, in doing so,
have experienced the ‘most humble day of his life’. Yet there is another way of seeing the
end of the News of the World, too: as the downfall of a newspaper which was a victim of
changes which it, like other newspapers — as Sly Bailey noted in the speech referred to above
— did not fully understand. In the case of the News of the World, technological change — in the
shape of relatively insecure mobile telephony — gave the newspaper and its hired agents the
opportunity to hack into messages. It did so at a time when the pressure, always huge, on red-
top tabloids to land exclusives was increasing to unprecedented levels precisely because of
another aspect of technological change: online competition. Technological change gave the
News of the World the chance to stay ahead of the game by hacking phones. The ultimate
price was too high. The newspaper’s decision to use abuse new technology, in the way it did,
led eventually to its downfall. Evidence given to the Leveson inquiry in 2012 offers some
clues as to the effects which that bewilderingly rapid technological had on journalism. Aside
from the closure of the News of the World, the setting up of the inquiry was the most visible

consequence of the phone-hacking scandal. The inquiry’s brief was to consider the ‘Culture,



Practice, and Ethics of the Press.’® Yet the inquiry could not approach its task in anything like
the required detail without also considering companies and organizations which were outside
the press and which, in the age of the internet, were encroaching on what had once been
indisputably press territory. For example, towards the end of January 2012, the inquiry was
hearing evidence from three media firms which, if not always supplying material which
would once have come only from newspapers, were at least making claims on time which
might otherwise have been spent reading them. ‘Leveson inquiry: Facebook, Google,
Popbitch executives appear. Full coverage as executives from the social network, search giant
and gossip website appear at the media standards inquiry’®. Facebook, Google, Popbitch: the
names would have been meaningless for most of the News of the World’s existence. In the
years before its closure, they had become names without which the media world could not be

understood.

The Guardian piece is instructive as to one part in particular of the challenges which printed
and other media faced as they sought to confront the competition emerging online. Presented
in the form of a live blog (itself something which a conventional newspaper would have been
technically incapable of producing), the page reports an exchange between Lord Leveson,
and Camilla Wright of Popbitch (which describes itself on its website as ‘a free weekly
celebrity gossip email’*°. <I'm not sure that there is a great difference between what you do
and what newspapers do,” Lord Leveson says to Camilla Wright at one point''. There was,
however, a key difference in the way that Popbitch — and other websites — and newspapers
were regulated. While newspapers published in the UK were subject not only to the Press
Complaints Commission (the perceived inefficacy of which had led campaigners such as the
group ‘Hacked Off” to demand something different, something stronger), they were also
subject to the law in a way that many websites could never be. This, in a way, was one of the

challenges which the News of the World faced. Not only did it have to contend with new



competitors working in new media, it had to do so while bearing in mind laws of libel, and
contempt of court. Blogs, social media, and even some gossip sites (if, unlike Popbitch, they
were not UK-based) were not operating under the same constraints. This was a point made by
those who did not agree with the purpose of the Leveson inquiry. Senior Conservative
politicians were among them, as presumably, the News of the World itself would have been
had it lived to see the day the inquiry opened. Referring then to the recent publication in
France of topless photographs of the Duchess of Cambridge, Angie Bray, a Conservative
Member of the British Parliament’s Culture, Media and Sport Committee, advanced the

following argument

Why should the mainstream press have its hands tied behind its back when everyone can
say what they like on Twitter and the internet? It is illogical, unreasonable, and makes the

whole thing pointless.

| look at France which has a regulated press and the pictures of the Duchess of Cambridge

still came out. It is not the solution.*?

The issue of the internet was also referred to in the exchange between Lord Leveson and

Camilla Wright. Ms Wright had said in her statement

Some newspapers have tried to use Popbitch to post stories that they wouldn't do
themselves so that they can quote them as being on the Internet and therefore they can
publish as in the public domain. I have tried to avoid Popbitch being used for this

purpose.*?

In the months before the closure of the News of the World, there had been a number of

instances of court injunctions, designed to prevent the publication of details of prominent



people’s alleged extra-marital affairs, being rendered largely ineffective because the parties
had been named on social media. The case of the Manchester United football player, Ryan
Giggs, was one example™®. There was a suspicion that Fleet Street journalists had employed
the same ‘post it on the internet’ technique of getting scandalous stories in the public domain,
only with more success than Camilla Wright suggested they had apparently enjoyed with
Popbitch. This was the time when Twitter, in particular, was rapidly growing in importance
as a means of gathering and distributing news. As the Mail Online said in a June 2011
headline, ‘Twitter's British audience jumps by a third as millions log on to discover details
about celebrity scandals’*®. Despite concerns about the internet such as those raised by Angie
Bray, the Leveson inquiry’s remit remained clearly the ‘Culture Practice and Ethics of the
Press’ (emphasis added). In July 2011, adding detail to his earlier announcement that the
inquiry was to be set up, the British Prime Minister, David Cameron, did tell parliament, ‘We
have also made it clear that the inquiry should look not just at the press, but at other media
organisations, including broadcasters and social media if there is any evidence that they have
been involved in criminal activities.”*® The crucial phrase was if there is any evidence that
they have been involved in criminal activities’. It was not Lord Leveson’s remit necessarily
to uncover such evidence; the inquiry was only intended to respond to it should it come to

light.

So while posting material on the internet may have afforded some journalists some
opportunities, conventional newspapers found themselves generally put at a great
disadvantage. Social media had given their audience opportunities to disclose and to discover
scandals for themselves: scandals which might not have met the editorial standards of
newspapers, never mind the legal requirements of the courts. One consequence, perhaps the
most alarming for newspapers trying to make enough money to remain in business, was

endlessly tumbling circulations. This was such a serious problem that the closure of The



News of the World became a cloud with only the most short-lived of silver linings. Those of
the News of the World’s rivals who were looking to take a share of its readers after its demise
did not get all they probably hoped for. As The Guardian website reported on 13 January
2012, ‘Nearly half of News of the World's buyers give up on Sunday papers. Tabloid rivals of
News International's now-defunct Sunday red-top have collectively lost 542,247 copy sales
since July’'’. In other words, while the five titles — Daily Star Sunday, Sunday Express,
People, Sunday Mirror and the Mail on Sunday — which might have seen themselves as
alternative choices for News of the World readers did inherit some readers, their circulation
figures nevertheless began to fall again: suggesting that the News of the World’s readers, like
Jeanne Hobson, cited above from the paper’s last edition, really could not imagine Sundays
without it. Instead, it seemed, they were getting used to Sundays without a newspaper at all —
as were many of the once-devoted readers of their rivals. The gossip and scandal which had
once been the exclusive reserve of the Sunday tabloids was now also available on the
internet. So was a lot of other material such as music videos, games, and chatting on social
networks: all of them taking up the leisure time of the descendants of the newspaper reader
whom George Orwell imagined nodding off on the sofa on ‘Sunday afternoon, preferably

before the war’*8,

It is important to stress that that world did not end because news values changed. George
Orwell may have regretted the ‘decline’ of the kind of murder which was meat and drink to
the press as the Sunday roast was to his imaginary reader. He did not suggest that murders in
general had lost their appeal. Around the same time — ‘preferably before the war’ — that
Orwell’s sated Sunday newspaper reader was settling on the sofa, a fictional journalist was
outlining the secret of a great story. ‘Look at it this way. News is what a chap who doesn’t
care much about anything wants to read. And it’s only news until he’s read it. After that it’s

dead.”™® The explanation is offered by Coker, a news agency reporter trying to explain to


http://www.theguardian.com/media/sundayexpress
http://www.theguardian.com/media/sundaymirror
http://www.theguardian.com/media/mailonsunday

William Boot, the naive main character of Evelyn Waugh’s novel, Scoop, what he needs ‘to
learn about journalism’?’. Coker’s definition of news has survived pretty well into the
present century. A class of journalism students today might only be able to guess the era in
which it was written because of the word ‘chap’ — a little old-fashioned now, and sexist in its
assumption that the putative reader is inevitably male. That aside, it serves pretty well today:
news is still something which will shake the casual observer out of their indifference, even if
only for the time it takes to satisfy that mild curiosity. What has changed beyond all
recognition is the way in which news can now be gathered and distributed. There are
countless examples which might be given here: the emergence of user-generated content
(UGC) as a vital source of material during the suicide bomb attacks on the London public
transport system on July 7, 2005; the amount of footage both sent and received by smart
phones during the Japanese earthquake in February 2011; the videos distributed via the
internet around the world during the war in Syria from 2011 onwards. Charlie Beckett,
though, summarizes the effect especially well when he recalls in his book Supermedia (2008)
the realization he had when working as an editor at Channel 4 News in 2005. The story in
question was the controversy, and eventually rioting, which followed the publication by the
Danish newspaper Politiken of cartoons depicting the Prophet Mohammed. Beckett describes
the Channel 4 News team thinking long and hard about whether they should show the
drawings on air. Most interpretations of Islam forbid the depiction of Mohammed; some of
these cartoons were considered especially offensive because they portrayed Mohammed as a
terrorist. In the end, Beckett realizes that the lengthy discussion of editorial ethics has, to

some extent, missed the point.

The lesson of the Cartoons...is that journalism cannot pretend to operate in a vacuum. If
news journalists are not conscious of their audiences then other people will be. If we do

not find a way of connecting people then other people will.#*



Beckett was writing some years before the closure of the News of the World, but he describes
very well the dilemma that all news media, not just newspapers, were facing as a result of
technological change. As the falling sales mentioned above suggest, their long-established
economic model, based on revenue from both sales and advertising was under threat. That
was especially true for newspapers — although more recent data, discussed at the end of this
chapter, suggest that there may be the possibility of improvement in the future. It was not,
however, only the existing economic models which were under threat. Editorial ones were,
too. This is what | take Beckett to mean when he writes, ‘If news journalists are not
conscious of their audiences, then other people will be.” In other words, if an established
news organization decides not to publish something on the grounds of impartiality, taste,
fairness to those involved, or decency, such a decision is no longer enough to keep the
content in question out of the public domain. No amount of lengthy discussion of editorial
ethics can alter that. The only exception would be if the news organization in question had
the material exclusively. Even then, there is no guarantee it would stay that way. Journalists
themselves, just like non-journalists, now have unprecedented opportunities to publish —
perhaps ‘leak’ might be a better word here — material which would not otherwise see the light
of day. Where once, for Fleet Street reporters at least, that might have meant finding a
sympathetic colleague at the satirical magazine Private Eye, the possibilities have now
greatly multiplied. There is a good example of this in action in a story related to Rupert
Murdoch, and, indirectly, to the News of the World. In December 2010, the British
Government’s Business Secretary, Vince Cable, was secretly recorded by undercover
reporters saying that he had ‘declared war’ on Mr Murdoch, specifically in relation to the
latter’s ambition to take a controlling share in BskyB, the satellite broadcaster in which Mr
Murdoch held a substantial minority stake. As Business Secretary, Mr Cable was due to

oversee the process which would decide whether or not a successful bid by Mr Murdoch



would be in the public interest. Once the remarks came to light, Mr Cable’s role was passed
to another cabinet minister on the grounds that he could no longer be considered impartial.
The story was broken by the BBC’s Business Editor, Robert Peston. Yet it was not he who
had got the scoop. The undercover reporters were from The Daily Telegraph. In order to get
their story, they had posed as constituents of Mr Cable. Having got the story, though, they did
not run it — not immediately, at least. As the BBC News website put it, ‘The BBC's Robert
Peston said the Telegraph chose not to publish the "most explosive™ part of its investigation.
But a transcript was passed to him by a whistleblower.’* Speculation followed about the
identity of the ‘whistleblower’ (itself an interesting choice of word — one more usually
associated with someone passing information to a news organization, rather than a source
within a news organization), with The Guardian’s Media Section®®, following up a Reuters
story suggesting that a former Telegraph senior executive, by then working for Mr Murdoch,
had been Robert Peston’s source?”. The conclusion which might be drawn here is that a
source sympathetic to Mr Murdoch, perhaps one of his employees, as the Reuters report
suggested, leaked the story in order to discredit Mr Cable as an disinterested party. It might
also be concluded that the Telegraph had originally decided to keep quiet about what the
BBC called the ‘most explosive’ part of the story because it was content for Mr Cable’s ‘war’
on Mr Murdoch to be prosecuted successfully. In any case, some seven months later, and just
days after the closure of the News of the World, Mr Cable told a London newspaper, the
Evening Standard he was, ‘delighted to discover that everyone in Britain and the House of

Commons now agree(d) with (him)’?

. Mr Murdoch’s fortunes had suffered a major reverse
in the intervening period. The seriousness with which the Telegraph took the leak is reflected
in the fact that, as the Reuters story cited above reports, they hired ‘a leading private

investigations firm’, Kroll, to try to identify its source. From the point of view of

understanding this as a moment in media history, perhaps the most interesting element (aside

10



from the many issues raised about how ownership, and business interests, shape content) is

this:

Because so many people, including people outside the Telegraph group, had access to the
section of the Cable audio which discussed Murdoch, Kroll advised the Telegraph that
while it could eliminate several categories of potential leakers as suspects, the circle of
people with possible access was too large to enable them to pinpoint the leakers for

certain. 2°

For this is a defining characteristic of the media environment in which the News of the World
met its end: the world in which, as Beckett notes above, ‘other people will’ find a way of
connecting people. Whatever the Telegraph’s reason for not initially publishing the Mr
Cable’s ‘declaration of war’, because ‘so many people...had access’, it was to prove
impossible to keep the recording out of the public domain. Details of the discussions, the
decision-making process, at the Telegraph may not have become public, but the content
which was the subject of those discussions could not be kept secret. Writing some years
before the phone-hacking scandal came to light, and in a work published only after his death
in 2006, Roger Silverstone neatly summarized the way this lack of privacy, even the lack of

the possibility of privacy, was affecting so many aspects of human activity

The pursuit of political life, the management (or mismanagement) of markets, the conduct
of diplomacy and the fighting of wars, as well as the construction of lifestyles and the
capacity to get through the day, significant each in their own terms and perfectly capable
in principle (once upon a time) of being conducted in exclusively unmediated or private

contexts, are no longer free to be s0.?’

11



It was perhaps not Mr Cable’s kind of ‘war’ which Professor Silverstone had in mind when
he mentioned the ‘fighting of wars’, but certainly the exposure of Mr Cable’s remarks in the
news media fall under the ‘pursuit of political life’ category. It is important to note that
undercover reporting, and secret recordings, are journalistic techniques which are almost as
old as journalism itself (even if electronic recordings came only later, once the technology
was available). What places this incident so firmly in the early 21% Century is the subject —
Mr Murdoch’s bid to take control of BskyB — and the technological and financial factors
which prevent even crack private investigators from identifying the leakers. Computer
systems, and business models which rely on contracting out services — with the consequence
that ‘many people, including people outside the Telegraph group, had access’ — ensured that.
In its own way, the decline of The News of the World also represented a new departure from
the older, established, techniques of stings and secret recordings. These are legitimate
strategies of the press as the ‘Fourth Estate’, an idea, as Francis Williams noted in A
Dangerous Estate, first published in 1957, which has its roots as far back as the 18" and 19"

Centuries.

The press has been seen as a weapon of freedom, a sword in the hands of those fighting
old or new tyrannies, the one indispensable piece of ordnance in the armoury of
democracy. It has been called by Macaulay in honour and by Burke in despair, ‘The
Fourth Estate of the Realm,” ranking only just, if at all, behind the Lords Temporal, the

Lords Spiritual, and the Commons.”®

Perhaps the most striking example of the News of the World’s investigative journalism
serving the public interest in the paper’s later years was its exposure in August 2010 of a
match-fixing scandal in Test cricket.?® The match-fixing scandal, headlined simply ‘Caught!’

led to a police investigation, and, eventually, jail sentences. It was a strong piece of

12



investigative reporting which told readers, and those in authority, of wrong-doing which
might otherwise have continued. It was included in the collection of front page scoops which
were reprinted in the farewell edition of July 10, 2011. Also there were various tales of
adulterous footballers, and cocaine sniffing stars — some of them stories which might fall into
the category of worthwhile activity for the Fourth Estate, others which might struggle to do
so. As time went on, there a more sinister side to this kind of journalism emerged. Journalists
have always been of interest to security services of governments of all political persuasions.
They often have access to information which is beyond the reach of diplomats or secret
policemen. As Curran notes®, the political connections of newspapers in the 18" Century
often meant revenue in the form of political subsidies — a system which continued well into
the next century ‘the last English newspaper to receive a clandestine government grant was
the Observer in 1840°%%. In the late 20" and 21 centuries, relations have been less cosy. A
BBC journalist working in the North Caucasus in 1999 found himself, in a very overcrowded
cafe, sharing a table with a man whom the press corps suspected of being a Russian secret
policeman. ‘I am X,’ said the BBC journalist, giving his first name as he introduced himself
to his co-diner. ‘I know,” came the reply. In the early 2000’s, a tale circulated in the foreign
press corps in Jerusalem of one of their number who told an allegedly anti-Israeli joke at a
private dinner party. The reporter later received a voicemail message which contained only a
recording of his telling the joke. In other words, the security forces of whichever country
keep a close eye on journalists, especially those who may know things they would like to find
out, or whose reporting may not please them. Journalists falling into those categories find
themselves the object of close surveillance, or worse. In the case of the later years of the
News of the World, the newspaper seemed on occasion to abandon the role of the press ‘as a
weapon of freedom, a sword in the hands of those fighting old or new tyrannies’, defined by

Francis Williams, above, as central to any idea of the press as a Fourth Estate. Instead, the

13



News of the World seemed occasionally to adapt the techniques of oppressive regimes to use
in their newsgathering. Consider this description, taken from written evidence given to the

Leveson Inquiry by the actress Sienna Miller.

...Jjournalists and photographers would often turn up in meeting places that | had arranged
on the phone and that no one else knew about. I also had men in cars sitting outside
my house and | was convinced that they could somehow listen to my conversations. My

paranoia and suspicion naturally spread to those around me.*?

The detail of ‘men in cars sitting outside my house’ is especially chilling. While the stakeout,
as it would be known in journalistic (and perhaps police?) slang can be seen as a legitimate
technique — especially for tracking down suspected criminals who have refused all
opportunity to give their side of the story — no responsible news organization would use it just
as a matter of course, as seems to have happened here. In the case of phone-hacking, the
‘weapon of freedom’ was not used against tyrannies, but used to behave almost like one. This
transformation took place against the background of bigger ones. As noted above,
technological change in the shape of the internet, and the news sites to which it gave a home,
provided new competition for the Sundays and other printed media. At the time the News of
the World’s methods were being exposed and discussed at the Leveson inquiry, journalists,
and any involved in political communication were becoming increasingly aware of the way
this change was not only a ‘weapon of freedom’, but also a double-edged sword. ‘There is no
longer “off the record”,” Jamie Shea, NATO’s Deputy Assistant Secretary General for
Emerging Security Challenges, told a conference at Royal Holloway, University of London
on 11 April 2013*. From one point of view, this might seem a positive development: the end
was perhaps in sight for poisonous briefings from faceless spin doctors. From another point

of view, it means that journalists’ sources were less likely to be frank. ‘Off the record’,

14



whatever its shortcomings, can be an important channel of communication for reporting any
sensitive issue. It is hard to imagine British political reporting, especially in print, without
recourse to ‘senior Labour figures’ or ‘Cabinet sources’. New technologies, especially smart
phones and social media, have given journalists countless possibilities for both the gathering
and distribution of news material. The actions of Wikileaks and Edward Snowden would
have been impossible, in scale at least, in an earlier age. As with many ages of
transformation, though, there are negatives side, too. One of those is that, with material so
easy to share, it is also difficult to keep secrets, which presents particular problems for
journalists trying to protect information given to them by their contacts. Writing on the
subject for the BBC Academy’s Journalism blog, in February 2012, the BBC World Affairs
producer, Stuart Hughes, asked, ‘with so much potentially sensitive information sitting on
laptops and smartphones, and being shared through phone calls, emails and text messages,
how can a journalist ensure the safety of their sources without acting like an amateur James
Bond?’**. Hughes’ article, headlined, ‘Be paranoid - protecting sources in the digital age’,
went on to outline a series of measures which journalists should take in order to prevent their
material falling into the wrong hands. As he noted, ‘For journalists covering stories involving
repressive regimes, however, the main concern isn't that our sources could end up in court -
it's that they could be exposed or even killed for sharing information the authorities would
rather keep secret.’® Suggested techniques included encrypting especially sensitive
information, or concealing documents in misleadingly-titled folders. In the matter of a couple
of decades, the world of journalism had moved from one in which some reporters listened in
to voice messages on insecure mobile phone networks, to one where the ‘Fourth Estate’ itself

might struggle to keep its secrets safe.

George Orwell ends his essay ‘Decline of the English Murder’ with an account of the ‘Cleft

Chin murder’, killings committed ‘by an eighteen-year-old ex waitress named Elizabeth

15



Jones, and an American army deserter, posing as an officer, named Karl Hulten.”*® He points
to what he sees as the ‘lack of feeling’®’ in the murders for which they are eventually tried

and convicted. He concludes,

Perhaps it is significant that the most talked-of English murder of recent years should
have been committed by an American and an English girl who had become partly
americanized. But it is difficult to believe that this case will be so long remembered as the
old domestic poisoning dramas, product of a stable society where the all-prevailing
hypocrisy did at least ensure that crimes as serious as murder should have strong

emotions behind them.*®

Orwell’s concern over the decline in the quality of the English murder — from those provoked
by ‘strong emotions’ to those committed with a ‘lack of feeling’ — was a product in part,
perhaps, of the time in which he was writing. His essay was published in 1946, and the ‘Cleft
Chin’ case was from the years of the Second World War. The weariness of war had perhaps
led to a callousness, a disregard for human life, which might have been less prevalent in
peacetime. Orwell might have been cheered had he lived to read of cases such as the ‘Lady in
the Lake’, in the 1970s, when Peter Hogg, a ‘personable Air Europe holiday pilot flying
Boeing 757s*° dropped ‘the weighted body of his strangled wife from an inflatable rowing
boat into the watery grave of England’s deepest lake” and ‘was sure he had got away with
it.”*. There may be a similar lesson here for those who are convinced that phone-hacking at
the News of the World, and the huge disruption to journalism as a job and as a business in the

technological changes of the last two decades, mean that journalism itself is in decline.

For all the damage done to journalism’s reputation by the scandal, it is worth remembering

that it was journalists, principally, in the first place, from the Guardian and the New York

16



Times, who exposed that scandal. While some News of the World reporters might have used
criminal methods to pursue celebrity stories, it did not mean that journalism itself had
become rotten. As Orwell regretted the passing of, ‘Our great period in murder, our
Elizabethan period, so to speak....between roughly 1850 and 1925°*!, so others have
expressed concern over the consequences of the “collapse in newspaper readership and the
spread of social media’, where ‘“everyone gets little snippets of information, and never fully
understands the implications™’ as the respected author and journalist Misha Glenny put it in a
2013 interview with Alison Smale of the New York Times*. Mr Glenny and others are right
to worry at the prospect of a world where no one reads in depth. The consequences for

journalism, and for society, would be dire.

Yet in a time when the News of the World exists only in the memories of readers such as
Jeanne Hobson, and in the pages of histories of journalism, there may be hints of a way
through this age of uncertainty for the news media. Despite introducing a paywall for their
websites in 2010, the Times and Sunday Times reported in October 2013 an increase in
subscriptions for both their print and digital editions.*® In other words, they seemed to have
found a business model which might spell future profits for the newspaper industry — the
traditional economics no longer reliably made money. Writing in 2011 on what was seen by
some as the decline of newspapers’ news agendas, Conboy persuasively placed it in a broader
historical context when he suggested that, ‘A longer view of lifestyle features and the
popularization of mainstream journalism, for instance, culminating in the contemporary
concentration on celebrity, confirms that these are threads emanating from the nineteenth

44
century.’

17



While the closure of the News of the World was a result of pragmatic decisions taken as a
response to its criminal activity, it occurred at a time when newspapers were facing
challenges they had never before encountered: challenges to which they were unsure how to
respond. In order for us to understand fully the reasons for the News of the World’s downfall,

we need to consider too the point in the history of journalism at which it happened.

18



1 BBC, 2011. Phone Hacking Hearing: Key Quotes. [Online] Available at: http://www.bbc.co.uk/news/uk-14202349 .
[Accessed 1 October 2013].

2R. Andrews, 2010. Sly Bailey: ‘The Three Ps’ Could Show News Business Out Of The Mire. [Online]
Available at: http://paidcontent.org/2010/11/16/419-sly-bailey-the-three-ps-could-show-news-biz-out-of-the-mire/
[Accessed 1 October 2013].

% Ibid
* 1bid
® Cited in M. Engel Tickle the Public. London: Indigo 1997, p 91.

® A. Briggs & P. Burke, A Social History of the Media. Cambridge: Polity, 2009, p191

" 1bid
8 The Leveson Inquiry, 13 July 2011. The Leveson Inquiry. [Online] Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/ .
[Accessed 7 October 2013].

® The Guardian Website, 2012a. Leveson inquiry: Facebook, Google, Popbitch executives appear. [Online]
Available at: http://www.theguardian.com/media/2012/jan/26/leveson-inquiry-facebook-google-popbitch-live
[Accessed 7 October 2013].

19 pophitch, 2013. Popbitch. [Online] Available at: http://www.popbitch.com/board.html
[Accessed 7 October 2013].

! The Leveson Inquiry , 2012. Transcript of afternoon hearing 26 January 2012. [Online]
Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-
2012.pdf [Accessed 7 October 2013].

125, Swinford, 2012. State regulation of press "absolutely pointless" because of internet. [Online]

Available at: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/leveson-inquiry/9691688/State-regulation-of-press-absolutely-

pointless-because-of-internet.html
[Accessed 7 October 2013].

19


http://www.bbc.co.uk/news/uk-14202349
http://www.levesoninquiry.org.uk/
http://www.theguardian.com/media/2012/jan/26/leveson-inquiry-facebook-google-popbitch-live
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf

13 The Leveson Inquiry , 2012. Transcript of afternoon hearing 26 January 2012. [Online]

Available at: http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-
2012.pdf [Accessed 7 October 2013].

14 BBC, 2012. Ryan Giggs can be legally named as ‘affair' footballer. [Online] Available at: http://www.bbc.co.uk/news/uk-

17114875 [Accessed 17 October 2013].

15 Mail Online, 2011. Twitter's British audience jumps by a third as millions log on to discover details about celebrity

scandals. [Online] Available at: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2008748/Twitters-audience-jumps-millions-

log-tweet-celebrity-scandals.html [Accessed 7 October 2013].

18 D. Cameron, 2011. www.parliament.co.uk. [Online] Available at:
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201011/cmhansrd/cm110720/debtext/110720-0001.htm#110720110001091
[Accessed 7 October 2013].

Y7 The Guardian Website , 2012b. Nearly half of News of the World's buyers give up on Sunday papers. [Online]
Available at: http://www.theguardian.com/media/2012/jan/13/news-of-the-world-abcs
[Accessed 17 October 2013].

18 G. Orwell, ‘Decline of the English Murder’ In: Essays. London: Penguin, 2000, p. 345
9 E. Waugh, Scoop. London: Penguin, 1938, p. 66.

2 |pid
2L C, Beckett, Supermedia. Oxford: Blackwell, 2008, p. 142

2 BBC, 2010. Cable: 'I have declared war on Murdoch'. [Online]
Available at: http://www.bbc.co.uk/news/business-12053175 [Accessed 21 October 2013].

28 J. Halliday, 2011. News Corp boss ‘linked" to leak of Vince Cable's Rupert Murdoch comments. [Online]
Available at: http://www.theguardian.com/media/2011/jul/22/willlewis-telegraphmediagroup
[Accessed 21 October 2013].

24 M. Hosenball, 2011. EXCLUSIVE-News Corp executive suspected of "orchestrating” leak. [Online]
Available at: http://uk.reuters.com/article/2011/07/22/idUKL6E7IMOPX20110722
[Accessed 21 October 2013].

% Cited in Murphy, J., 2011. Vince Cable: | declared war on Murdoch... now everyone agrees with me. [Online]
Available at: http://www.standard.co.uk/news/politics/vince-cable-i-declared-war-on-murdoch-now-everyone-agrees-with-
me-6422452.html [Accessed 19 November 2014].

% M. Hosenball, 2011. EXCLUSIVE-News Corp executive suspected of "orchestrating” leak. [Online]
Available at: http://uk.reuters.com/article/2011/07/22/idUKL6E7IMOPX20110722
[Accessed 21 October 2013].

20


http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf
http://www.bbc.co.uk/news/uk-17114875
http://www.bbc.co.uk/news/uk-17114875
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2008748/Twitters-audience-jumps-millions-log-tweet-celebrity-scandals.html
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2008748/Twitters-audience-jumps-millions-log-tweet-celebrity-scandals.html
http://www.bbc.co.uk/news/business-12053175
http://www.standard.co.uk/news/politics/vince-cable-i-declared-war-on-murdoch-now-everyone-agrees-with-me-6422452.html
http://www.standard.co.uk/news/politics/vince-cable-i-declared-war-on-murdoch-now-everyone-agrees-with-me-6422452.html

T R. Silverstone, media and morality: on the rise of the mediapolis. Cambridge: Polity, 2007, p. 162.

2 £ Williams, Dangerous estate: the anatomy of newspapers. Cambridge: Patrick Stephens, 1957, pp. 5-6

2 M. Mahmood, 2010. Caught!. News of the World, 29 July, pp. 1-9.

3. Curran & J. Seaton, Power without Responsibility. 7th ed. Abingdon: Routledge, 2010, p. 6.

%! 1bid
325, Miller, 2011. Leveson Inquiry. [Online]

Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2011/11/Witness-Statement-of-Sienna-Miller.pdf
[Accessed 24 October 24 ].

3 Mr Shea made this remark as part of his speech to the Media, War and Conflict 5 Anniversary Conference, Royal
Holloway, University of London, 11 April 2013. The author tweeted it. Rodgers, J., 2013. Twitter. [Online]
Available at: https://twitter.com/jmacrodgers/status/322304735103307776

[Accessed 24 October 2013].

S, Hughes, 2012. Be paranoid - protecting sources in the digital age. [Online]
Available at: http://www.bbc.co.uk/blogs/blogcollegeofjournalism/posts/be_paranoid _-_protecting_sourc
[Accessed 25 October 2013].

35 H

Ibid
% G. Orwell, ‘Decline of the English Murder’ In: Essays. London: Penguin, 2000, p. 347
37 H

Ibid

% |bid, p. 348

¥ A, Irving, 2009. The lady in the lake. [Online]

Available at: http://www.whitehavennews.co.uk/news/the lady in_the lake 1 5282757referrerPath=
[Accessed 25 October 2013].

40 1pi
Ibid
*1 G. Orwell, ‘Decline of the English Murder’ In: Essays. London: Penguin, 2000, p. 345
*2 Cited in A. Smale, 2013. At Davos, Crisis Is the New Normal. [Online]
Available at: http://dealbook.nytimes.com/2013/01/22/at-davos-crisis-is-new-normal/?_r=0
[Accessed 25 October 2013].

%3 . Halliday, 2013. Digital subscriptions to the Times and Sunday Times top 150,000. [Online]

Available at: http://www.theguardian.com/media/2013/oct/17/digital-subscriptions-times-sunday-news-uk#start-of-

comments
[Accessed 19 November 2014].

21



4“4 M. Conboy, Journalism in Britain: A historical introduction, London: Sage, 2011, p. 194

22



