
              

City, University of London Institutional Repository

Citation: Harb, Z. (2016). Hezbollah, Al-Manar, and the Arab Revolts: Defiance or 

Survival? In: Zayani, M. & Mirgani, S. (Eds.), Bullets and Bulletins: Media and Politics in the 
Wake of the Arab Uprisings. (pp. 165-177). Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-
0190491550 doi: 10.1093/acprof:oso/9780190491550.003.0009 

This is the accepted version of the paper. 

This version of the publication may differ from the final published version. 

Permanent repository link:  https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/14596/

Link to published version: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190491550.003.0009

Copyright: City Research Online aims to make research outputs of City, 

University of London available to a wider audience. Copyright and Moral Rights 

remain with the author(s) and/or copyright holders. URLs from City Research 

Online may be freely distributed and linked to.

Reuse: Copies of full items can be used for personal research or study, 

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge. 

Provided that the authors, title and full bibliographic details are credited, a 

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is 

not changed in any way. 

City Research Online



City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@city.ac.uk

http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk


1 

 

 

Harb, Z. (2016). ‘HEZBOLLAH, AL-MANAR, AND THE ARAB REVOLTS 

DEFIANCE OR SURVIVAL?’ in Zayani, M. and Mirgani, S. (2016), 

Politics and Media in the Middle East post Arab Spring. UK: Hurst/Oxford 

University Press.  

 

HEZBOLLAH, AL-MANAR, AND THE ARAB REVOLTS DEFIANCE OR 

SURVIVAL? 

Zahera Harb 

 

It was a fine summer’s day on August 15, 2013, when a loud explosion echoed across 

the Lebanese capital Beirut. The civilian neighborhood of Ruweis in the southern 

suburb of Beirut was hit by a car bomb. Soon, the scenes of destruction and violence 

filled the screens of local and international television stations. Twenty-two civilians 

were killed, and more than 290 injured. An unknown Syrian Sunni group named after 

one of prophet Mohammad wives, Aisha Umm-al Mouemeneen, claimed 

responsibility for the bombing. They were sending a message to Hezbollah.   

The southern suburb of Beirut contains several strongholds of Hezbollah (the 

mostly dominant Shi’a group the Party of God), and the televised message clearly 

indicated that the bombing was a response to Hezbollah participating in military 

activities in Syria in support of the Syrian regime. Sectarian tension was on the rise in 

Lebanon. The Ruweis bombing came within less than a month of another bombing 

that hit another neighborhood in the southern suburbs of Beirut—an area highly 

populated with Shi’a Muslims—injuring more than fifty people, with no fatal 

casualties.  



2 

 

Hezbollah rushed to contain the sectarian discourse that began surfacing in the 

Lebanese media. Through its affiliated channel, Al Manar TV, Hezbollah managed to 

channel the angry voices away from targeting the Sunni community in Lebanon 

towards the Tekfirees—Salafi Jihadist extremist groups affiliated to Al Qaeda. 

Hezbollah announced that these attacks would not stop it from battling these Tekfirees 

in Syria. A day after the bombing, the Secretary General of Hezbollah Hassan 

Nasrallah announced in a live televised speech on Al Manar TV that Hezbollah’s 

battle in Syria will continue, and that its fight alongside Assad’s regime is far from 

over. He said that he personally was ready to join forces in Syria if necessary.
1
 For 

Hezbollah, the battle in Syria has become a battle of existence—a battle against what 

it identifies as “the Zionist, imperialist anti resistance project” in the region. 

Hezbollah has proved again that it has become fundamentally a non-state regional 

actor and player, and a fully-fledged partner in the Jabhat al-Mumana, the anti 

imperialist anti Zionist rejectionist front that includes Syria and Iran. Some political 

analysts came to see it as a regional actor stuck in the Lebanese politics and not vice 

versa.
2
 Hezbollah has always emphasized the role that Syria and the Syrian regime 

have been playing in supporting the “Islamic resistance” fight against Israeli 

occupation and aggression. Nasrallah has always referred to Syria as “the friend” that 

has never let Hezbollah and the resistance movement down. The strong bond between 

Hezbollah and the Syrian regime goes back to the early days of the party’s existence.
3
  

This chapter argues that Hezbollah has been consistent in its message of 

“resisting the oppressor” from the early days of the group’s emergence up until its 

                                                           
1
 Hassan Nasrallah, AL Manar, Televised speech on 16.08.2013. URL: 

http://english.almanar.com.lb/seccatpage.php?frid=23&seccatid=14&thirdcatid=101 (accessed 1
st 

November 2013).   
2
 (Hokayem, 2010).  

3
 For more on the history of the relationship see David, Hirst, Beware of Small States, (London, Faber 

and Faber, 2011).     

http://english.almanar.com.lb/seccatpage.php?frid=23&seccatid=14&thirdcatid=101


3 

 

controversial participation in the Syrian war. This chapter assesses Hezbollah’s 

politics during and post the Arab revolts. It explores the role that Al Manar TV, the 

station affiliated with the party, played in disseminating the party’s political stand, 

sentiments, and activities. To explore the argument, this chapter starts by giving a 

brief history of Hezbollah and its relationship to Al Manar TV. It investigates 

Hezbollah’s positions towards the Arab revolts, with more attention given to the 

conflict in Syria and its implications on Lebanon, and how those positions were 

translated into Al Manar TV’s coverage. The chapter highlights Al Manar’s coverage 

of the Ruweis bombing as a case that demonstrates how the coverage mirrors the 

consistency in the political and ideological position of Hezbollah. The Lebanese 

‘Party of God’, like other Lebanese parties realised the importance of disseminating 

its messages through dedicated channels and founded its own media platforms.  They 

started Al Nour Radio station in 1988, then Al Manar in 1991. They own al-Intiqad 

weekly publication (formerly, al-Ahd).  Both Al Manar and Al Nour are available to 

Arab Audiences via satellite, in Lebanon overland and to the world via the worldwide 

web in three different languages Arabic English and French.  It also uses other 

traditional methods of communications like billboards, posters, murals
4
 and 

organizing rallies.  All these communication tools mirror the same political and 

ideological message. They tend to serve audiences inside and outside Lebanon. The 

most prominent platform among those listed above is Al Manar. This chapter focuses 

on Al Manar coverage. However, before delving into discussing the coverage of the 

Arab revolts and Syria it is necessary to understand the ideology behind the party and 

                                                           
4 Zeina Maasri, ‘The Aesthetics of Belonging: transformation in Hizbollah’s Political Posters (1985-

2006)’, Middle East Journal of Culture and Communication 5 (2012) 149-148 

 



4 

 

its evolving identity, which reflect the type of messages Al Manar is disseminating to 

its audiences        

Hezbollah’s Evolving Identity 

In the wake of the 1982 Israeli invasion into south Lebanon, Hezbollah, the Shiite 

Islamist “Party of God,” was formed. Resisting the occupation was one of the main 

causes that brought several members and religious leaders of different Shi’a political 

movements and groups together to form one party under the auspices of the Iranian 

revolution of 1979. Hassan Nasrallah, the secretary general of Hezbollah, told the 

party’s paper Al Ahd on November 21, 1997, that “had the enemy [Israel] not taken 

this step [the invasion], I do not know whether something called Hezbollah would 

have been born. I doubt it.”
5
  

A few months after the Israeli invasion, the Shi’a of South Lebanon, who 

constitute the majority of the population there, became aware that the Israelis had 

come to stay, and that they would not leave until they had achieved what they claimed 

to be their objective at the time: uprooting the Palestinian Liberation Organisation 

(PLO) from South Lebanon.
6
 Poignantly, the Israelis initiated a plan, similar to that 

used in the West Bank, to administer the area through committees that were run by 

their proxy militia, the South Lebanon Army (SLA).
7
 The Israeli army and its allies 

began pressuring prominent figures within the local population to join the scheme by 

taking their relatives as hostages in a camp in the Ansar village near Sidon.
8
 The 

Ansar camp, known as a concentration camp because of its tents and surrounding 

barbed wire, was used to detain without trail those suspected of aiding and abetting 

                                                           
5
  Cited in Amal, Saad-Ghorayeb, Hizb’llah, (London, Pluto, 2002), 11.  

6
  Hala, Jaber, Hezbollah, born with a vengeance, (New York, Columbia University Press, 1997), 15 

and Magnus, Ranstorp, Hizb’ullah in Lebanon, (Basingstock, Palgrave, 1997), 30. 
77

  Jaber, Hezbollah, born with a vengeance, 15. 
8
  Ibid 



5 

 

members of the underground resistance movement that was sweeping the villages of 

South Lebanon.
9
 What started as a small group of resistance fighters became a mass 

resistance movement that led to the 1985 Israeli withdrawal from major cities and 

towns in South Lebanon.    

In the same year, Hezbollah issued its mission statement, known as “the open 

letter,” officially announcing the emergence of this new party. In this open letter, it 

argued that its friends were the oppressed of the world irrespective of their race, 

colour, or religion.
10

 Hezbollah expressed clear commitment to the concept of the 

welayet al faqih—the Shi’a jurist-theologian who is considered to be the successor to 

the Prophet and the twelfth Imam—introduced by the Islamic revolution of Iran and 

Ayatollah Khomeini.
11

  However, Hezbollah made it clear in its open letter and later 

in its political publications that the party is a Lebanese party and not a foreign Iranian 

body by all means, from its framework to its members.
12

  Hezbollah Deputy Secretary 

General Naim Qassem clarifies in his book, Hezbollah: the Story Within, that the 

commitment to welayat al-faqih does not strip Hezbollah of its independence: 

Such commitment to Jurist-Theologian and his jurisprudence does not limit 

the scope of internal work at the level of forging relations with the various 

powers and constituents of Lebanon. It further does nott limit the sphere of 

regional and international cooperation with groups with whom the Party’s 

strategic direction or concerns meet.
13

 

 

One of Hezbollah’s main objectives stated in the open letter was resisting Israeli 

occupation until it withdrew from the southern Lebanese territories. However, it was 

not until the late 1980s that the Hezbollah’s Islamic resistance gained the upper hand 

                                                           
9
 Clive, Jones, “A reach greater than the grasps: Israeli intelligence and the conflict in South Lebanon 

1990-2000”, Intelligence and National Security, 16:3 (2002): 1-26.  
10

  Joseph, Alagha, Hizbullah's Documents: From the 1985 Open Letter to the 2009 Manifesto, 

(Amsterdam, Amsterdam University Press, 2011), 16. 
11

  Naim, Qassem, Hizbullah, the Story Within, (London, Al Saqi books, 2005), 19. 
12

 Ibid: 57 
13

 Ibid: 56-57 



6 

 

in fighting the Israelis
14

. By the early 1990s, Hezbollah’s “Islamic resistance” became 

the sole force that had the logistic and military capabilities to fight the Israeli 

occupation in South Lebanon.
15

 In 1989, Hezbollah changed its original motto 

displayed on the party flag from “the Islamic Revolution in Lebanon” to the “Islamic 

Resistance in Lebanon.”
16

 Two years later, Hezbollah entered the Lebanese political 

scene taking part in parliamentary elections with an election program that emphasized 

its diverse Lebanese cultural and religious identity. The party won 12 seats in the 

parliament.
17

  

Meanwhile, Israel was finding it difficult to stop the Hezbollah fighters from 

targeting its troops in the occupied zone of South Lebanon on a daily basis. “The 

Islamic resistance,” which was attracting growing support and popularity among the 

local Lebanese population, became Israel’s primary target. Israel’s war against the 

Hezbollah resistance fighters took various shapes and forms: commando operations, 

incursions, and mini-invasions.  

The “Seven Days Operation” of July 1993—code-named “Operation 

Accountability”—and the “Grapes of Wrath” Operation of April 1996 were two major 

attacks Israel launched on the Lebanese territories, targeting Southern villages and 

                                                           
14

With direct political support from the Syrian regime. Syrian regime had its upper hand in Lebanese 

politics post the Lebanese civil war.  

15
 For more information on the emergence, structure and objectives of Hezbollah see Jaber, 1997; 

Ranstorp, 1997; Saad Ghorayeb, 2002; Ahmad Nizar Hamzeh, In the Path of Hizbullah, (New York, 

Syracuse University Press, 2004); Judith, Palmer Harik, Hezbollah, the changing Face of Terrorism, 

(London, IB Tauris, 2004) Qassem, 2005; Richard, Norton, Hezbollah, A Short History, (New Jersey, 

Princeton University Press,  2009); Hirst, 2011 
16

 Maasri (2012). 

17
 For more on Hezbollah decision to participate in the Lebanese parliamentary elections see Augustus 

Richard Norton (2007).  



7 

 

cities outside the occupied zone and the main power stations in the capital, Beirut.
18

 

These two events took place in the aftermath of the fifteen-year Lebanese civil war 

when all the Lebanese factions had agreed to put an end to the internal hostilities. 

They met in the Saudi city of Taef and agreed on Lebanon’s right and legitimacy to 

resist the Israeli occupation forces in South Lebanon until Israel implemented UN 

resolution 425.
19

 The Lebanese political leaders participating in the meeting also 

agreed in what became later known as the Taef Accord that Lebanon was to be a 

united Arab state where Muslims and Christians share similar powers. They equally 

rejected all tendencies and attempts towards dividing Lebanon into mini religious 

states,
20

 and declared Israel a state enemy and those who establish contact with the 

Israelis traitors.  

Lebanon’s official/political institutions thus regained their unity and power. 

The Lebanese government declared its support for the Lebanese resistance against the 

Israeli occupation in South Lebanon. It also announced its support for the 

Palestinians’ right to establish a sovereign state in Palestine, and for the right of 

Palestinian refugees to return to their homeland.
21

 All the Lebanese governments that 

took office after 1990 recognized the “Islamic resistance” armed struggle against the 

Israeli occupation as a “national resistance.”
22

 Syria, which was given the upper 

political hand in Lebanon to see this agreement through, offered Hezbollah all the 

                                                           
18

 See Zahera, Harb, Channels of Resistance, Liberation Propaganda, Hezbollah and the Media, 

(London, IB Tauris, 2011) 
19

 On March 19
th

 1978 United Nation Security Council adopted Resolution 425, which calls upon Israel 

to withdraw immediately from all Lebanese territory. It also calls for strict respect for the territorial 

integrity, sovereignty and political independence of Lebanon within its internationally recognized 

boundaries. The UN Security Council also decided to establish a peace-keeping interim force for 

Southern Lebanon for the purpose of confirming the withdrawal of Israeli forces, restoring 

international peace and security and assisting the Lebanese government of Lebanon in ensuring the 

return of its effective authority in the area (Tueni, 1979).   
20

  Aref, Al Abed, Lebanon and Al Taef, (Beirut, Centre for Arab Unity Studies, 2001) 
21

  See Aref, Al Abed, Lebanon and Al Taef and Elisabeth, Picard, Lebanon: A Shattered Country, 

(New York, Holmes & Meier, 2002). 
22

  Judith, Palmer Harik, Hezbollah, the Changing Face of Terrorism. 



8 

 

logistic and political support it needed in its struggle to resist the Israeli occupation.
23

    

  

After twenty-two years of occupation, Israel made a unilateral withdrawal 

from south Lebanon in May 2000. On the July 24, 2000, the United Nation Interim 

Force in Lebanon (UNIFIL) finally certified Israeli compliance with UN Security 

Council 425. However, there was a small number of issues still unresolved when the 

verification process came to a halt. Among those problems was the issue of Chebaa 

Farms. This was a small piece of land that Israel claimed to be Syrian land according 

to UN resolution 242, yet which Lebanon believes is Lebanese and therefore should 

be liberated from Israeli occupation according to Resolution 425. The resistance 

declared the continuation of its military struggle until such time that Israel withdraw 

from Chebaa Farms, release all Lebanese detainees from Israeli prisons, and stop 

violating Lebanese airspace.
24

 An attempt for prisoner exchange between Israel and 

Hezbollah was the main aim behind capturing two Israeli soldiers from the border line 

between Israel and Lebanon on July 12, 2006.
25

 On the same day, Israel launched a 

disproportionate war against Lebanon claiming that it wanted to destroy Hezbollah.
26

 

However, Israel’s war objectives were not met. Instead, Lebanon’s civil infrastructure 

was destroyed, and Hezbollah and the “Islamic resistance” gained more popularity 

among the Lebanese and Arab populations.
27

  

                                                           
23

  See David, Hirst, Beware of Small States.  
24

  Brendan, O’Shea, “Lebanon’s ‘Blue Line’: a new international borderor just another cease-fire 

zone?”, Studies in Conflict and Terrorism, 27 (2004), 19-30.  
25

  Nasrallah, Hassan, Sayyed Hassan Nasrallah speech at the divine victory rally held in Beirut, 

moqawama.org, 22.09.2006. URL: 

http://www.english.moqawama.org/essaydetailsf.php?eid=709&fid=11 (accessed 25 April 2012). 
26

 See Jeremy Sharon, “Lessons of the 2006 Lebanon war”, The Guardian, 12.07.2010. URL: 

http://www.theguardian.com/commentisfree/2010/jul/12/lessons-second-lebanon-war/print.  Accessed 

on 21 January 2014).  
27

 According to a poll released by the Beirut Centre for Research and Information, 87 percent of 

Lebanese support Hezbollah’s fight with Israel, a rise of 29 percent on a similar poll conducted in 

February. However, the level of support for Hezbollah’s resistance from non-Shiite communities has 

http://www.english.moqawama.org/essaydetailsf.php?eid=709&fid=11


9 

 

 

The July 2006 War as a Turning Point   

On February 14, 2005, Lebanese Prime Minister Rafiq Hariri was assassinated in a 

car bomb in Beirut. Blame was immediately targeted at the Syrian regime. Hundreds 

of thousands of Lebanese from different religious sects and political affiliation took to 

the streets of Beirut demanding the withdrawal of Syrian troops from Lebanon. They 

occupied Martyr Square in downtown Beirut as the center of their protest. Hezbollah 

alongside Syria’s allies in Lebanon arranged a large demonstration under the banner 

“Thank you Syria,” and marched to the adjacent Riyad AL Soluh Square. The two 

squares witnessed substantial demonstrations—one pro-Syrian on March 8, 2005, and 

the other anti-Syrian on March 14, 2005. Hence, the political scene in Lebanon was 

divided into two major alliances known as March 8 and March 14. The predominantly 

Sunni Future Movement headed by Saad Hariri, son of the late Prime ‎Minister Rafic 

Hariri  was the driving-force behind the March 14, alliance, and the ‎predominantly 

Shi’a Hezbollah was the driving-force behind the March 8, camp. ‎ 

This division grew more intense in the wake of the July 2006 war. Although 

the thirty-three days of war showed solidarity among Lebanese people against Israeli 

aggression, the March 14 alliance believed that Hezbollah was acting as an Iranian 

and Syrian proxy agent, and was leading Lebanon into destruction. On the other hand, 

Hezbollah and the March 8 alliance believed that the March 14 group was acting as a 

proxy for Saudi Arabia and liaising with Israel and the United States to destroy 

Hezbollah,. Any trust between the two camps was shattered. Political tensions grew 

                                                                                                                                                                      
increased. Eighty percent of Christians polled supported Hezbollah along with 80 percent of Druze and 

89 percent of Sunnis (Nicholas, Blanford, “Israeli Strikes May Boost Hizbullah Base”, The Christian 

Science Monitor, 28.07.06). 



10 

 

and sectarian discourses surfaced in the Lebanese media
28

. Hezbollah’s efforts to 

portray a pan-Lebanese, pan-Islamic image were failing. Hezbollah was being 

portrayed as a Shi’a movement and was faced with anti-Shi’a sentiments. Hezbollah 

fighters marching through the streets of Beirut on May 7, 2008, to stop the Lebanese 

government from destroying Hezbollah’s private underground telecommunications 

network set to protect its leaders and its Islamic resistance military activities against 

any Israeli military or intelligence intrusion, fuelled the sectarian sentiments in the 

country.
29

 Domestic political rivalry in Lebanon took the form of Shi’a-Sunni rivalry. 

Indictment of four members of Hezbollah in the assassination of Rafic Hariri by 

United nation backed special Tribunal for Lebanon (STL) put Hezbollah in a 

defensive position
30

. The group denied all allegations. Hezbollah believes that it is 

being targeted in an Israeli-US plot to demonize the party and what it stands for.    

The Future Movement usedFuture TV and Radio Orient as their media tools in 

the conflict, and Hezbollah usedAl Manar TV and Radio Al Nour.
31

 Hassan 

Nasrallah, on more than one occasion, praised the role “the resistance media” played 

in portraying “the correct image of the resistance and its fighters.”
32

 On the 7
th

 

anniversary of the July 2006 war, Nasrallah spoke of the successful psychological war 

                                                           
28

 See Harb in Matar and Harb (2013) 

29
  Marius, Deeb, Syria, Iran, And Hezbollah: The Unholy Alliance And Its War On Lebanon,  (U.S. 

Hoover Institution Press, 2013); See Deeb 2013 to read more about what 14 March alliance called 

‘Hezbollah occupation the streets of Beirut.’ 
30

 The STL trial into Hariri’s assassination started in the Hague on the the 16
th

 of January. For more on 

the trial see Al Jazeera, Hariri assassination opens at the Hague, 16.1.2014. URL 

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/01/hariri-assassination-trial-opens-at-hague-

201411684455392827.html  Accessed on 18.1.2014.  

31
 See Zahera, Harb, “Mediating internal conflict in Lebanon and its ethical boundaries,” in Dina, 

Matar and Zahera, Harb, Narrating Conflict in the Middle East, Discourse Image and Communications 

Practices, (London, IB Tauris, 2013). 
32

 See Nasrallah’s speech, Al Manar website, 9.5.2013. URL:  

http://english.almanar.com.lb/seccatpage.php?frid=23&seccatid=14&thirdcatid=101 (accessed: 1
st
 

November 2013).  

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/01/hariri-assassination-trial-opens-at-hague-201411684455392827.html%20%20Accessed%20on%2018.1.2014
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/01/hariri-assassination-trial-opens-at-hague-201411684455392827.html%20%20Accessed%20on%2018.1.2014
http://english.almanar.com.lb/seccatpage.php?frid=23&seccatid=14&thirdcatid=101


11 

 

Hezbollah led against Israel. Al Manar and other media platforms affiliated to 

Hezbollah were central to that success.
33

  

 

Al Manar, the “Channel of Resistance:” Carrying the Message of Defiance   

Al Manar started its transmission on June 4, 1991, from a small apartment in the 

southern suburbs of Beirut. According to former Al Manar’s head of news, Hassan 

Fadlallah, Al Manar started transmitting six hours a day at most through a small 

transmitter that covered the southern suburbs of Beirut.
34

  

The channel was brought to life by a group of Hezbollah enthusiastic young 

men,
35

 with the aim of spreading the resistance’s message and accomplishments 

among the Lebanese public. As stated by both Nayef Krayem (former chairman of Al 

Manar) and Muhamad Haidar (former chairman of Al Manar and member of 

Hezbollah’s Political Bureau), those enthusiastic young men started thinking of the Al 

Manar project as early as 1986:  

In the late eighties the Islamic resistance carried out operations that proved 

painful to Israeli positions in south Lebanon. The media coverage of these 

operations was weak, and the Israelis kept the killing of their soldiers in south 

Lebanon away from the Israeli and international media. They used to 

announce these killings after a day or two, saying that the soldiers had, for 

instance, died in a car accident. It was then that we decided that we needed our 

own publicity tool to uncover the Israeli lies. Thus, we started thinking of 

establishing our own television and radio stations.
36

  

 

Hassan Fadlalah  revealed that the first resistance videotape was broadcast on Tele 

Liban’s Channel 7 in 1986. However, as soon as Al Manar was launched, the tapes 

                                                           
33

 For more information and illustration of this psychological war See Zahera, Harb, Channels of 

Resistance 
34

  Doha, Shames, ‘Al Manar: from the southern suburb to the southern suburb, a channel that disturbs 

the Israelis and the Americans’, Assafir, 24 December 2004, p. 4. 
35

 Nayef, Krayem, ‘Al Manar: Qusat al Tassis…’ [‘Al Manar: the story of its establishment …’], 

Assafir, 28 December 2004, p. 5.  

 
36

 Mohammad, Haidar, Al-Manar former Chairman, Interview with author, Al-Manar headquarters, 

Haret Hreik, Beirut Southern Suburb, 01.09.2004. 



12 

 

were sent to the newly established channel. From then on, Al Manar gained its 

reputation of being the “resistance channel.”
37

 Nevertheless, this reputation was 

confined to the small area its broadcasts then reached, which were mainly Greater 

Beirut and parts of South and East Lebanon.  

Between 1991 and 1996, Al Manar developed its technical abilities and 

transmission powers. In September 1996, the government granted Al Manar a 

temporary licence as “the resistance station.” As such, the duration of the Al Manar 

license was tied to the ending of the Israeli occupation. According to Krayem, this 

was an official admission by the government of the important role Al Manar was 

playing, and of the need for such a channel to portray resistance heroism and 

achievements until the liberation of the occupied territories in south Lebanon.
38

  

There had to be a TV station that committed itself to bringing out images of 

the suffering of our people in the occupied territories, the victims of Israeli 

arrogance, and that of those living in areas bordering the occupation who 

suffer its semi-daily aggressions, besides focusing on the resistance activity 

and establishing its role, hoping to formulate a resistant nation governed by 

justice and equality. Thus, Al Manar saw the light of day.
39

  

 

The Al Manar mission statement indicates the “propagandistic nature” of the channel. 

It was founded on the basis of propagating resistance activities and displaying images 

of Israeli atrocities in south Lebanon
40

. Thus, Al Manar TV was established as the 

resistance’s media tool in its fight with the Israeli army. Television is a popular media 

form and fits with Al Manar’s mission to make resisting the Israeli occupation of 

South Lebanon part of Lebanese people’s everyday lives.
41

   

                                                           
37

 Doha, Shames, Assafir, 24 December 2004. 
38

 Nayef, Krayem, Assafir, 28 December 2004. 
39

 Al Manar Mission Statement cited in Zahera Harb, Channels of Resistance in Lebanon, Liberation 

Propaganda, Hezbollah and the Media.  
40

 See Zahera Harb Channels of Resistance in Lebanon  

41
 Bernadette, Casey, Neil, Casey, Beb, Calvert, Liam, French, and Justin, Lewis, Television Studies: 

The Key Concepts, (London, Routledge, 2002), 88. 



13 

 

Meanwhile, Al Manar worked on fulfilling the legal, structural, financial, and 

technical demands needed to obtain a licence to operate as a privately owned 

commercial general television station. The Lebanese Communication Group (LCG) 

was established, with shareholders from different Lebanese religious sects including  

Muslims and Christians.
42

 In July 1997, Al Manar and Radio Al Nour were granted 

full licences under the LCG name,
43

 but were not legally registered until November 

1998.
44

  

After it was granted an official licence, Al Manar began several training 

workshops to equip staff with the most developed techniques in media production. 

Many Al Manar journalists and technicians were sent on training courses in France, 

Syria, Iran, and Egypt. Later, the television station signed an agreement with the 

French Thomson Company to equip Al Manar with the latest technologies.
45

  

By 1997, Al Manar’s terrestrial channel was broadcasting 18 hours a day, and 

was able to reach Lebanon in its entirety, as well as parts of Syria and occupied 

Palestine.. 
46

  

Accordingly, the government granted Al Manar a licence as a “national 

resistance channel in 1998.”
47

 Between 1993 and 2000, Hezbollah led a very 

successful media campaign against Israel and its occupying forces in south Lebanon 

                                                           
42

 Al Manar, according to its licence application, is run by an independent board of directors. This 

board has members (mainly businessmen and bank managers) who have no organisational ties to 

Hezbollah. However, they support the resistance’s operations in south Lebanon. 
43

 Al Nour, a radio station established by Hezbollah, was later run by a separate board of directors.  
44

  Nayef, Krayem, Assafir, 28 December 2004. 
45

  Ibid. 
46

  Mohammad, Haidar, Al-Manar former Chairman, Interview with author, Al-Manar headquarters, 

Haret Hreik, Beirut Southern Suburb, 01.09.2004. 

 
47

  Zahera, Harb, Channels of Resistance in Lebanon. 



14 

 

and Al Manar was a key institution in conducting what I identified in an earlier study 

as “Liberation Propaganda” against Israeli occupation of south Lebanon.
48

   

On 25 May 2000 (the day South Lebanon was liberated), Al Manar began 

broadcasting via satellite and its audience grew, especially with the channel’s 

extensive coverage of the second Palestinian Intifada. 

Since obtaining its licence from the government in 1998, the channel has 

increased its audience share to more than 15 percent of the Lebanese population. By 

2004, Krayem and other Lebanese officials stated that the channel was the third most-

watched television channel in Lebanon.
49

  

By welcoming speakers from all sectors of the Lebanese population onto its 

programs, Al Manar has tried to identify itself as a television channel fostering inter-

sectarian collaboration. Of importance when taking into account the television ratings 

for the whole of Lebanon is the predominance of Al Manar as a substitution channel 

not constantly watched by non-Hezbollah viewers, but frequently consulted for 

specific programs, especially the news and mainly during times of crisis or military 

escalations.
50

   

A 2008 Zogby poll puts the viewership of al-Manar at 2% of the Arab world, 

which translates to about $10 million. By comparison, al-Arabiya had 9% and 

one of the most popular Lebanese stations, Lebanese Broadcasting 

Corporation, 3%.
51

 

 

Al Manar succeeded in achieving this position by portraying a television message of 

inter-sectarian collaboration against a common Israeli enemy.
52

  

                                                           
48

  See ibid.  
49

  Victoria, Firmo-Fontan, “Power, NGOs and Lebanese television” in Naomi, Sakr, Women and 

Media in the Middle East, (London, I.B. Tauris, 2004: 162–79), 177–8. 
50

 ibid: 178 
51

  Ann Marie, Baylouni, “Not Your Father's Islamist TV: Changing Programming on Hizbullah's al-

Manar”, Arab Media and Society, 9, Fall (2009). URL: http://www.arabmediasociety.com/?article=728 

(accessed, 14 January 2013).  
52

 ibid: 179 

http://www.arabmediasociety.com/?article=728


15 

 

Throughout the years that followed, Al Manar remained true to its mission 

statement to propagate and defend the Islamic resistance project in protecting the 

nation (the Umma) by confronting and resisting the “Zionist enemy and its imperialist 

friends” plans in the region. As a result Al Manar was listed as a terrorist organisation 

on the US State Department list of terrorist organisation. The act followed a study 

conducted by Avi Jorisch of the Washington Institute for Near East Policy claiming 

Al Manar incites violence and anti-Semitic sentiments in its programming.
53

 On 

similar grounds Al Manar was later banned in France, Spain and Germany. 

 

Hezbollah, Al Manar, and the Arab Revolts: Supporting the “Oppressed” 

Against the “Oppressor” 

Richard Norton states that the ruling elite in the Islamic world “find Hezbollah so 

worrisome, namely that it may inspire copycat dissent movements in their own 

societies.”
54

 He expressed his belief that this would be the case especially when 

sectarian divisions become less significant, and as pan-Islamic sentiments grow.
55

 

In Saudi Arabia, during the July war, in an attempt to forestall Shi’s-Sunni 

solidarity, the regime reiterated the admonition of some anti Shi’i clerics that 

Saudi Muslims were not permitted to pray for Shi’i Hezbollah.
56

 

 

During, and in the aftermath of, the July 2006 war, Nasrallah was celebrated as a 

latter-day Salah al-Din (Saladin).
57

 In the minds of many Arabs and Lebanese at the 

time, Nasrallah occupied a “larger than life image.”
58

 His speeches broadcast on Al 

Manar during the war played a pivotal role in bringing people from across the Arab 

                                                           
53

 For more on the US decision to list Al Manar a terrorist organisation and Jorish study see Harb 2011.  

54
 Richard, Norton, Hezbollah: a Short History, 148. 

55
 ibid 

56
 ibid 

57
 The Kurdish general widely seen in the Arab world as a great Arab hero for his liberation of 

Jerusalem from the Crusaders in 1187, ibid: 149.  
58

 Lina, Khatib, Hizbullah’s Image Management Strategy, (Los Angeles, Figueroa Press, 2012), 36. 



16 

 

world in solidarity with the Hezbollah resistance fighters.
59

 Al Manar enjoyed a boost 

in viewership during that period.
60

 The television moved from “83rd to 10th watched 

in the Arab world during the war, according to Israeli sources”.
61

 According to Anne 

Marie Baylouny Many polls list al-Manar as “one of the top stations in the Middle 

East, particularly for news on Palestine”
62

 She states that many list al-Manar among 

the top influential outlets in the Arab world. Al Manar and Hezbollah’s increase in 

popularity across the Arab and Muslim world during time of crises crossed the 

sectarian affiliations. Other than Egypt’s success in 1973, “the Party of God” was the 

only player (state or non-state) to have defeated Israel in such a way.
63

 Following the 

Shi’a school of thought within Islam has always been central to the party’s identity. 

However, it has never been demonstrated in the party’s literature or general statement 

to have an exclusive Shi’a policy. As Naim Qassem, deputy secretary general of 

Hezbollah, wrote: 

Following Islam requires a detailed understanding and adoption of a context 

for interpretation. Given the number of Islamic schools of thought, patterns 

chosen by their originators to express their views of the appropriate means for 

achieving abidance by Islamic Sahri’a, one is prompted to follow a specific 

path. The Party thus choose to follow that of the prophet’s descendents; such 

is the general direction of faith adopted by the shi’is.
64

  

 

                                                           
59

  See Dina, Matar, “The Power of Conviction: Nasrallah Rhetoric and Mediated Charisma in the 

Context of the 2006 July War”, Middle East Journal of Culture and Communication, 1 (2008), 122-

137.  
60

 Richard, Norton, Hezbollah: A Short History.    
61

 Ann Marie, Baylouni, “Not Your Father's Islamist TV: Changing Programming on Hizbullah's al-

Manar. 

62
 ibid 

63
  Emile, Hokayem, The 8th IISS Global Strategic review, ‘Global Security Governance and The 

Emerging Distribution Of Power’, Stockholm, 9 September 2010. URL: 

http://www.iiss.org/en/events/gsr/sections/global-strategic-review-2010-946c/keynote-address-and-

opening-remarks-94d4 (accessed, 12 October, 2013).  
64

 Naim, Qassem, Hizbullah, 32.    

http://www.iiss.org/en/events/gsr/sections/global-strategic-review-2010-946c/keynote-address-and-opening-remarks-94d4
http://www.iiss.org/en/events/gsr/sections/global-strategic-review-2010-946c/keynote-address-and-opening-remarks-94d4


17 

 

Aiming towards an Islamic order is part of the party’s commitment to Islamic thought 

and Shi’a ideology, however, its position evolved to one that does not seek to 

implement such order by force. 

The creation of an Islamic state is thus not a function of adoption by one group 

or branch and a subsequent imposition on other groups. Such a path is refused 

both for this project and others, irrespective of who its organisations are… The 

message is clear, and beckons the creation of an Islamic state based on free 

public choice.
65

  

 

On these bases, Strindberg and Warn differentiate between Hezbollah and other 

Islamist parties and groups; they recognize that Hezbollah endorses the idea of 

political pluralism and differences of opinion.
66

 They quote Hassan Nasrallah 

affirming that Hezbollah “do not seek status” and that the “fundamental and central 

cause is that we are fulfilling a duty and that is what governs our conduct.”
67

 

It was this “fundamental and central cause” that guided Hezbollah’s response 

to the Arab revolts. The party offered support for every uprising in the region except 

for the one taking aim at the Syrian regime.  

Indeed, Hezbollah’s overall response was to not only welcome the uprisings, 

but encourage them. In late April, Ali Fayad [Hezbollah Member of 

Parliament] noted that the events in Tunisia and Egypt were ‘very important 

mixtures of democracy and resistance… revolutions based on demands for 

accountability, transparency.
68

 

 

This support follows the dichotomy of the “oppressor” versus the “oppressed,” which 

Amal Saad Ghorayeb identified as central to Hezbollah’s political stand and action:  

Central to Hizbu’llah’s notion of political action is the division of the world, 

formulated by Khumayni, into ‘oppressors’ (mustakbirin) and ‘oppressed’ 

(mustad’afin). So pivotal is this conceptual dichotomy to Hizbu’llah political 

thought that it is invoked in almost every official’s speech.
69

 

 

                                                           
65

  Ibid: 31. 
66

  Andres , Strindbergand and Mats Warn, Islamism, (USA, Polity Press, 2011), 130. 
67

 Hassan, Nasrallah cited in ibid, 130.  
68

  Ali, Fayed cited in ibid. 
69

 Amal, Saad Ghorayeb, Hizbu’llah, 16) 



18 

 

Mustakbirin has always been a term affiliated in the party’s literature and statements 

made to the United States and Israel. The support that the party expresses is towards 

the oppressed (Mustad’fin) uprising in these countries against the oppressor that is 

supported by Israel and the United States. 

Al Manar dedicated airtime to broadcast and cover the protests on the streets 

of Tunisia, Egypt, Yemen, Bahrain, and Libya. With the crackdown on Bahraini 

protesters, and the absence of coverage from the main Arab satellite news channels,
70

 

Al Manar became the screen of refuge for Bahraini activists. The Bahraini accusations 

against Hezbollah’s interference in Bahraini internal affairs surfaced along with 

stories of Iranian plots to control the region. Central to these accusations was the 

Shi’a-Sunni divide. Bahrain petitioned the Arab State Broadcasting Union to stop the 

transmission of Al Manar TV and radio Al Nour on the Arabsat satellite transmitter. 

This was in response to what Bahrain and other Gulf states said was Hizbollah’s and 

Al Manar’s role in provoking violence and sectarian hatred. The Lebanese 

government interfered and asked Arab ministers of information meeting in Cairo not 

to ban Al Manar TV and radio Al Nour, stating that both channels operate under 

Lebanese law, which prohibits inciting sectarian or religious hatred.
71

 Hezbollah had 

been making political alliances with other sects since it entered parliamentary 

elections in 1992, and Al Manar reflected this multi-sectarian, multicultural approach 

in it programing and news coverage.  

Such programming, diametrically opposed to popular and Western images of 

Hizbullah as a terrorist organization and its media as a propaganda outlet for 

                                                           
70

 For more on coverage of the Arab revolts see Zahera Harb, Arab Revolutions and the Social Media 

effect, M/C Journal , Vol.14, 2 (2011). URL: http://journal.media-

culture.org.au/index.php/mcjournal/article/viewArticle/364.  

71
  Al Manar website, 6 January 2013 URL: 

http://www.almanar.com.lb/adetails.php?eid=398966&cid=21&fromval=1 (accessed, 1
st
 November 

2013). 

http://journal.media-culture.org.au/index.php/mcjournal/article/viewArticle/364
http://journal.media-culture.org.au/index.php/mcjournal/article/viewArticle/364
http://www.almanar.com.lb/adetails.php?eid=398966&cid=21&fromval=1


19 

 

violence and Shi’a exclusivism, is a result of Hizbullah’s increasing 

Lebanonization or nationalization[…] Al-Manar is a window into these 

changes, for some more dramatic and perhaps convincing than the 

organization’s political statements and alliances. The television demonstrates 

Hizbullah’s desire to broaden its support and assure its future domestic 

legitimacy within the Lebanese multi-religious community.
72

  

 

On November 8, 2012, Al Manar broadcast a statement by Hezbollah denying 

accusations of involvement in Bahraini events.  

Commenting on the accusations levelled by Samira Rajab, Bahraini state 

minister for media affairs, against Hezbollah, the Hezbollah Media relations 

Department issued a statement noting that the Bahraini authorities continue the 

episode of their accusations and false claims. … Hezbollah denounced “any 

direct or indirect reference to it with regard to this issue.”
73

  

 

Al Manar did not depict its dedication of air time to support the Bahraini protesters as 

a support based on sectarian affiliation; it was a support based on Hezbollah’s binary 

understanding of the world in terms, of the “oppressor” and the “oppressed.”   

However, during the 90
th

 meeting of the Arab States Broadcasting Union (ASBU) in 

Tunis in December 2013, Bahrain requested the union cancels the membership of Al 

Manar.
74

 LCG, the parent company of Al Manar and radio Al Nour, Chairman 

Abdullah Qasir rushed to issue a formal apology to Bahrain over its news coverage
75

.  

The apology confirmed LCG “commitment to adopt objectivity in future coverage of 

news in the Arab world as well as ongoing events and respect professional standards”. 

ASBU members including Bahrain accepted the apology. Bahrain News Agency 

leaked the apology and Arab news networks picked on the contradiction between 

what Al Manar and Hezbollah claim to stand for and the reality of its actions. 

                                                           
72

  Ann Marie, Baylouni, “Not Your Father's Islamist TV”. 
73

  Al Manar TV, Hezbollah denies accusations of involvement in Bahraini blasts, 19.30pm News 

Program, 8 November 2012. 
74

 Daily Star, Hezbollah media apologises for Bahrain coverage, 08 December 2013.  

75
 ibid 



20 

 

Hezbollah did not take long to issue a statement renouncing the apology.
76

 The 

statement said that the stance was taken without consultation with the party 

leadership. Almost two weeks later Qasir quit his post as Chairman of LCG. Despite 

that Al Manar apology was not withdrawn hence avoiding, in an act of political 

pragmatism on behalf of both Al Manar and Hezbollah. Dismissal from ASBU and 

losing access to a large number of its own audiences is what Al Manar tried to avoid. 

Al Manar did not stop from hosting Bahraini opposition activists on air, but at a lesser 

scale. By that time news on Syria has had dominated Al Manar news agenda. Al 

Manar moved from being media sympathiser to being a media activist.    

 

Hezbollah and Syria’s War: A Consistency in the Discourse 

The media and political support Hezbollah, and consequently Al Manar, offered to 

protestors and activists in Tunisia, Egypt, Yemen, Libya, and Bahrain came to a halt 

when demonstrations calling for reform began in Syria. Hezbollah’s Secretary 

General Hassan Nasrallah’s speeches at the beginning of the protests called for a 

dialogue between the opposition and the government to address political and 

economic reforms.
77

 However, two years into the conflict, Hezbollah emerged as a 

central political and military ally to the Syrian regime. Criticism and condemnation of 

Hezbollah’s role in Syria dominated the political scene in Lebanon. In an interview 

with the Lebanese daily Assafir, Lebanese President Michael Sulyman warned that 

Hezbollah was exposing Lebanon to internal tensions and Israeli aggression by 

continuing its military campaign in Syria.  
                                                           
76

 Rayane Abou Jaoude, Daily Star, Hezbollah disavows Al-Manar ‘apology’, 10 December 2013.  

77
 Al Jazeera, Nasrallah calls on Syrians to Support Assad, 25 January 2011. URL 

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/05/2011525174748827942.html Accessed: 4 

November 2013.   

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/05/2011525174748827942.html


21 

 

Hezbollah is a resistance and this resistance has a national day [in Lebanon] 

and it is referred to in the Cabinet’s Ministerial Statement under the ‘Army, 

people and resistance’ slogan. How can Hezbollah therefore act unilaterally, 

leaving the army and people?
78

 

 

Similar voices of opposition to Hezbollah’s involvement in Syria occupied spaces in 

anti-Syrian regime media platformsin Lebanon and the Arab world like Future TV, 

Murr TV, Al Arabyia and Al Jazeera Arabic , and sectarian tensions grew on the 

streets of Lebanon. For Hezbollah, the battle in Syria was a battle of existence—one 

that involves the existence of the Jabhat al-Mumana, the anti Zionist anti Imperialist 

rejectionist front in the region led by Syria and Iran, which Hezbollah has emerged as 

a fully-fledged partner.
79

  

Today, it is widely assured that any success in the dissociation operation of the 

axis of resistance on the military level, by toppling the Syrian regime, won’t 

exclude Hezbollah and some other sides, especially after some previous 

diplomatic efforts to exclude Syria from this axis didn’t bear fruits. 

Hezbollah’s followers are aware the battles trends and its background. This is 

represented by the popular consent about the death of Hezbollah’s martyrs 

who fought off military operations that targeted their villages and properties 

on the borderline.
80

 

 

Hezbollah and Al Manar stress that the struggle in Syria has an international trend 

related to the choices adopted by the Syrian regime on the level of resistance and 

reluctance. They keep emphasizing that the battle in Syria is not about sectarian 

motivation, and that Hezbollah has been the subject of media agitation in Lebanon 

and the Arab world.
81

  

Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah assured that Syria’s 

friends in the region and the world will not let it fall in the hands of America, 

Israel, and Takfiri groups. In a statement via Al-Manar TV Channel, in which 

                                                           
78

  Daily Star, Lebanese president urges Hezbollah to end Syria “ventures”, 20 June 2013. 
79

 Emile, Hokayem, The 8th IISS Global Strategic review. 
80

 Israa, Al Fass, Why Hezbollah ’Is Fighting’ in Syria, Al Manar.website, 9.5.2013. URL: 

http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?eid=92809&cid=23&fromval=1 (accessed 25 October 

2013).  
81

  Ibid. 

http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?eid=92809&cid=23&fromval=1


22 

 

he tackled the latest, most significant developments, Sayyed Nasrallah 

renewed his call for everyone to find a political solution for the Syrian crisis.
82

  

  

Stories about the numbers of fighters Hezbollah was sending into the Syrian battle 

emerged in several media outputs in the region and internationally. The British daily 

The Times reported the presence of 10,000 Hezbollah fighters in Syria, with 1,200 of 

them fighting in Qusayr.
83

 The Guardian reported Israeli military intelligence chief 

Aviv Kochavi claiming that Iran and Hezbollah “have built a 50,000 strong force to 

help Syrian regime.”
84

  Articles doubting and denying the achievements of Hezbollah 

in its war with Israel began dominating spaces in some of the Arab press. Abdallah al 

Rashid, wrote in Al Sharaq- al Awsat, the pan-Arab Saudi paper:  

what is going on in Al Qusayr is only another chapter in Hezbollah bad 

history…calling it Iranian brigade used in Iran’s conflict with the countries of 

the region, including Lebanon… it was media propaganda that made 

Hezbollah look victorious on its battles with Israel, the truth is Israel was the 

victorious one.
85

   

 

Demonizing Hezbollah as a resistance movement was topped by the decision of the 

European Union to classify the “Hezbollah military arm” as a terrorist group.
86

  

Hezbollah was accused of bombing a bus of Israeli tourists in Bulgaria. Hezbollah 

denied all allegations and accused Israel of running a “global terror campaign to 

isolate the party.”
87

 The Gulf States warned against the consequences of Hezbollah 

military interference in Syria, and announced that they would take measures against 

the residency permits and financial and commercial transactions of Hezbollah 

                                                           
82

  Al Manar.net, Sayyed Nasrallah: Syria’s Friends won’t Let It Fall in US, Israel, Takfiri Hands, 8 

May 2013. URL: 

http://english.almanar.com.lb/adetails.php?fromval=3&cid=101&frid=23&seccatid=14&eid=92729 

(accessed, 1 November 2013). 
83

  Nicholas, Blanford, The Times, Hezbollah cut back on troops fighting for Assad, 4 October 2013. 
84

  Julian, Borger, the Guardian, Iran and Hezbollah ‘have built 50,000 strong force to help Syrian 

regime” 14 March 2013. 
85

  Abdallah, al Rashid, Al Sharaq- al Awsat, “Hezbollah: the Arab Media Lie”, 26 May 2013.  
86

  Alastair Dawber, The Independent, Hezbollah: EU bows to pressure and declares military wing of 

Lebanese party terrorist organisation, 22 July 2013. 
87

  Daily Star, Hezbollah slams Israel’s ‘Global Terror Campaign’ against Party, 8 February 2013. 

http://english.almanar.com.lb/adetails.php?fromval=3&cid=101&frid=23&seccatid=14&eid=92729


23 

 

members.
88

 Those measures were directed mainly at Lebanese Shi’a. Stories also 

emerged about Hezbollah’s involvement in terrorist plots in Nigeria and Cyprus.
89

 

Such stories were followed by news on Hezbollah’s intentions to wage attacks on 

countries in the Gulf region. The Kuwaiti newspaper Al Siyasah Kuwaitiya reported 

that plans have been put in place to build camps for Hezbollah party members on the 

border with ‘Sunni strongholds’ and on the border with Saudi Arabia and Kuwait.
90

 

Al Jazeera led a story on Yemeni Foreign Minister Abu Bakr El Qirbi, reporting that 

Hezbollah supported former south Yemeni President Ali Salim al Bid by providing 

him with protection in Beirut. Links were made in the story between the transmissions 

of Al Bid satellite channels to that of Al Manar.
91

 These claims were unfounded, but 

an atmosphere of resentment in the region towards Hezbollah as a “destructive 

regional power” was growing. Hezbollah’s responses to all political and media 

pressure was channelled in the speeches of its secretary general, which has, since the 

July 2006 war, been treated by Al Manar as media events.
92

  

When there is an efficient and serious resistance devoted to confronting the 

enemy, it is natural that it gets targeted. From now on, no one can impose its 

projects and conditions on Lebanon, and Lebanon is no longer a pleasant bite 

for the enemy… no matter who the enemy is.
93

  

 

The discourse of resistance and anti-US and Israeli imperialism and occupation was 

consistent and dominant in every speech Nasrallah made throughout the Syrian crisis, 

and was reflected in Al Manar’s coverage of events in Syria. Al Manar had its 

reporters embedded with the Syrian army and would broadcast special reports on the 

                                                           
88

 Al Jazeera, Behind the Story, 18.30pm, 12 May 2013. 
89

  Matthew, Levitt, Newstatesman, Hezbollah’s next move, 16 September 2013. 
90

  Basil, Muhammad, Al Siyasah  Kuwaitiya, A leading Sadrist figure reveals to Al Siyasah that “part 

of Hezbollah’s leadership moved to Southern Baghdad”,  4 August 2013. 
91

  Al Jazeera Arabic TV, News program, 18.00pm, 5 October 2013. 
92

 See Dina, Matar “The Power of Conviction: Nasrallah Rhetoric and Mediated Charisma in the 

Context of the 2006 July War” and Zahera, Harb, Channels of Resistance in Lebanon. 
93

  Hassan, Nasrallah Televised speech, Al Manar website, 25 July 2013. 



24 

 

Syria army’s ‘advancement’ against what Al Manar refers to as ‘armed and militant 

groups’ threatening ‘the stability and security of Syria’
94

.   

On July 9, 2013, a car bomb exploded in Bir el Abed in the southern Suburbs 

of Beirut—a Hezbollah stronghold—injuring 53 mostly Shi’a civilians.
95

 Hezbollah 

blamed Israel for the car bomb and avoided accusing Sunni jihadist groups involved 

in the fighting in Syria.
96

 Al Manar coverage of the explosion and its aftermath 

reflected this stand. “Israel is the only party benefiting from such atrocity” was a 

statement that was featured in all Al Manar news and current affairs programs at the 

time. Hezbollah, through Al Manar, was able to restrain the reaction of its supporters. 

A message of resistance was re-enforced by a speech Nasrallah gave on August 2, 

2013:  

We the Shiites of Ali bin abi Taleb will not abandon Palestine, will not 

abandon Jerusalem… say whatever you want, say rejectionists say terrorists 

say criminals we won’t abandon Palestine… We Hezbollah the Islamic, Shia, 

twelver party will not abandon Palestine, will not abandon Jerusalem, won’t 

abandon the people of Palestine and won’t abandon the sanctities of this 

Ummah.
97

 

 

Nasrallah, for the first time in a televised speech, called for the annihilation of the 

state of Israel. It was a message to indicate that Hezbollah was still faithful to its 

mission statement, and that fighting in Syria was part of fulfilling that mission. 

Hezbollah was soon hit badly on the home front. The conflict in Syria has clearly and 

                                                           
94

 Soumar Hatem, Al Manar, Al Manar camera first to wander Tabaqa military airport in Raqa, 26 

January 2014. URL: 

http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?fromval=2&cid=20&frid=23&seccatid=20&eid=132

790  Accessed 26 January 2014.  

95
  Al Jazeera.com, Car bomb rocks Shia suburb in Beirut, 9 July 2013. URL: 

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/07/2013798847609199.html (accessed, 1st November 

2013) 
96

  Ibid. 
97

  Hassan, Nasrallah speech Jerusalem day with subtitles, Al Manar website, 2 August 2013. URL: 

http://english.almanar.com.lb/adetails.php?fromval=3&cid=101&frid=23&seccatid=14&eid=105169 

(accessed 1 November 2013).  

http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?fromval=2&cid=20&frid=23&seccatid=20&eid=132790
http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?fromval=2&cid=20&frid=23&seccatid=20&eid=132790
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/07/2013798847609199.html
http://english.almanar.com.lb/adetails.php?fromval=3&cid=101&frid=23&seccatid=14&eid=105169


25 

 

violently spilled over into Lebanon. On August 15, 2013, a huge car bomb exploded 

in the civilian neighbourhood of Ruweis in the southern Suburb of Beirut killing 22 

civilians, and injuring more than 290.
98

 In contrast to the first explosion in Bier Al 

Abed a month earlier, an unknown group called Aisha Umm-al Mouemeneen claimed 

responsibility for the bombing in a videotaped message. The name of the group and 

the content of the video indicated affiliation to Sunni Jihadists groups fighting in 

Syria. Al Manar rushed to call it a terrorist attack
99

. Israel was not reported as the 

direct perpetrator, but as the beneficiary of such attacks. Al Manar gave airtime to live 

coverage from the targeted area. Al Manar reporters interviewed people in the 

neighborhood, and phrases like “we don’t want to be dragged into a sectarian strife;” 

“Lebanon is for all Lebanese;” and “the resistance project is the target, but they will 

not be able defeat it,”
100

 were repeated by the survivors. The reporters took part in 

delivering political statements. “Whoever the perpetrators are, they are playing in the 

hands of Israel, they are Zionist collaborators” said an Al Manar correspondent at the 

scene Abbas Fniesh.
101

 Another reporter, Hamza Al Haj Hassan,
102

 stood amid of the 

destruction the bomb had caused and announced that those “who plotted the crime 

will not win over the resistance.”
103

 Hezbollah was referred to as “the resistance,” and 

no distinctions were made between the two. There was emphasis on the fact that the 

targeted neighbourhood has residents from different sects, and not just those that 

follow Shi’a Islam. Al Manar reporters conducted interviews in hospitals with victims 

                                                           
98

  Al Jazeera.com, Car bombing rocks Hezbollah bastion in Beirut, 16 August 2013. URL: 

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/08/2013815152140188564.html (accessed, 1st 

November, 2013).  
99

 Al Manar, News at 7.30 pm, 15 August 2013. 

100
 Ibid. 

101
  Al Manar TV News, Live Coverage, 16 August 2013 

102
 Ibid 

103
 Ibid 

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/08/2013815152140188564.html


26 

 

that are of different sects and come from other Arab countries.
104

 Ziad Waked, a 

Christian and the head of the Haret Hriek municipality, which Ruweis is part of, was a 

guest on several Al Manar shows. He spoke of in the aftermath of the bombing, 

assessing the damages, and what needed to be done to help people get back to their 

homes.
105

 Having Waked as a repeated guest, emphasized the multi-sectarian 

affiliation of the neighborhood. On the morning after the explosion, Al Manar 

broadcast a detailed coverage of how the Israeli press covered the attack. The channel 

reported the joy Israel experienced at having Hezbollah and the “resistance being hit 

by Arab hands.”
106

 Most of those interviewed on the streets of Ruweis, or in the 

hospitals, sent a message of defiance to the perpetrators. The message was clear: this 

was a terrorist attack conducted by “the terrorists” (the tekfirees). The coverage 

reflected clear commitment to the anti-occupation, anti-imperialism discourse and to 

the dichotomy the oppressed versus the oppressor.    

The same anti-sectarian discourse was dominant when Al Manar rushed to 

cover another car bomb that hit Tripoli in north Lebanon. Two car bombs exploded 

outside two Sunni mosques in the city. At least 47 people died, and more than 500 

were injured.
107

 Hezbollah was quick at denouncing the “crime,” and Al Manar had 

similar intensive live coverage on the scene as that conducted in Ruweis. Messages of 

solidarity started pouring from Ruweis via Al Manar to the people of Tripoli, and a 

logo with the phrase “eternity for the martyrs and prayers for the injured” appeared on 

Al Manar screen.  

 

                                                           
104

 Meli Ali, Al Manar TV, 19.30pm News program, 16 August 2013. 
105

  Al Hadath talk show is one of them, presented by Manar Sabag, 17 August 2013. 
106

  Al Manar TV News, Live Coverage, 16 August 2013. 
107

 Al Jazeera.com, Scores dead in north Lebanon twin blasts, 24 august 2013. URL: 

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/08/201382311249855388.html (accessed on 14 

November 2013).  

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/08/201382311249855388.html


27 

 

Conclusion  

Hezbollah has emerged as the most influential and most vocal non-state actor in the 

Middle East. Syria’s crisis has shown that Hezbollah has become a regional player 

and, as Hokayem points out, a fully-fledged partner “and not a proxy” 
108

in the 

rejectionist front.  

 In all its actions and public discourses, Hezbollah has been consistent about its 

image and intentions as a resistance movement that supports the oppressed against the 

oppressors—terms that have been used in Iranian discourses since the Islamic 

revolution of 1979. In the regional power struggle, Hezbollah does not see the Assad 

regime as “the oppressor,” but, along with Syrian people, as “oppressed” by groups of 

takfiris trying hard “to bring Syria and its people to a submissive state in the hands of 

Israel and the Americans.” Throughout its output, Al Manar has been consistent in 

disseminating this message. 

            Fighting the military battle in Syria has not proved to be a difficult task for 

Hezbollah. The difficult task is to regain its reputation and position among the 

Lebanese and Arab populace as the movement of resistance, and the freedom fighter 

model that many Arabs believed in in the wake of July war 2006. The most difficult 

battle that Hezbollah is currently fighting is to de-label its motives in Syria as that of 

national interests (in the interest of the Umma) rather than a sectarian one. Al Manar 

has proved to be an effective medium to disseminate Hezbollah’s anti-sectarian and 

multi-sectarian message. Meanwhile, serious efforts are being made to disseminate a 

message of the need to fight on the side of the Syrian regime “in the interest of the 

Umma” and in support of the ‘oppressed’ against the ‘oppressor’.  

                                                           
108

 Hokayem (2009) 



28 

 

 


