
              

City, University of London Institutional Repository

Citation: Fainberg, D. (2015). Unmasking the wolf in sheep's clothing: Soviet and 

American campaigns against the enemy's journalists, 1946-1953. Cold War History, 15(2), 
pp. 155-178. doi: 10.1080/14682745.2014.978762 

This is the accepted version of the paper. 

This version of the publication may differ from the final published version. 

Permanent repository link:  https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/16728/

Link to published version: https://doi.org/10.1080/14682745.2014.978762

Copyright: City Research Online aims to make research outputs of City, 

University of London available to a wider audience. Copyright and Moral Rights 

remain with the author(s) and/or copyright holders. URLs from City Research 

Online may be freely distributed and linked to.

Reuse: Copies of full items can be used for personal research or study, 

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge. 

Provided that the authors, title and full bibliographic details are credited, a 

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is 

not changed in any way. 

City Research Online



City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@city.ac.uk

http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk


Unmasking the Wolf in Sheep’s Clothing: Soviet and American Campaigns 
against the Enemy’s Journalists, 1946 – 1953 

 

Dina Fainberg 

 

Harrison Salisbury arrived in Moscow in the early days of March 1949 as the newly 

appointed bureau chief and correspondent for the New York Times. This was 

Salisbury’s second trip to the Soviet Union. In last visit, during the dramatic winter 

of 1943, he remained in the USSR for fifteen months, covering the Soviet war effort 

for the United Press. Several months into his new assignment, Salisbury wrote to his 

bosses in New York that there had been a sea change in Soviet treatment of 

American journalists and that he felt extremely unwelcome in the Soviet capital: 

Serving as an American correspondent in Moscow in these times is very much 

like living under siege behind enemy lines. The idea is constantly hammered 

into the mind of the public that we are spies. Going to the theatre and the 

movies you get the impression that Russia is swarming with American 

correspondents, all of them equipped with camel’s hair coats, snap-brim hats 

and leicas, peering through their dark glasses at “military secrets”. I don't 

believe there is a single anti-American play on the boards here - and there are 

more than 20 on the repertoire - which hasn’t got an American journalist spy 

in the cast of characters. 1 

Borrowing images from American spy novels and film noir, Salisbury sought to 

recreate for his editors the atmosphere of tension and anxiety that accompanied 

his and his colleagues’ experiences in Moscow. He reported that given these 

portrayals in Soviet mass media, American journalists feared that they might 

become unwilling protagonists in a future ‘spy story’ fabricated by the Soviet 

                                                 
1 Harrison Salisbury to Edwin L. James, 22 September 1949. Harrison Salisbury Papers, Box 187. Rare 

Book and Manuscript Library. Columbia University. 



 2 

secret police. ‘Correspondents here feel quite literally as though they were living 

in a powder-house which may explode at any moment,’ he concluded his letter.2   

Salisbury’s two assignments in Russia gave him a good vantage point on the 

changes in Soviet attitudes toward American journalists after the Second World 

War. As two increasingly hostile camps replaced the wartime alliances, Soviet 

leaders came to view American journalists as spearheads of enemy propaganda 

and the weapons of U.S. imperialism. Soviet authorities erected institutional barriers 

to international reporting and subjected American correspondents in Moscow to 

censorship, surveillance, travel restrictions, and expulsions. Mass media and popular 

cultural products, such as theatre and film, were mobilised to discredit the 

reporting of American correspondents. Aggravated by such treatment, Salisbury 

and his colleagues wrote extensively about the difficulties of foreign 

correspondents in the Soviet Union. By the late 1940s, pundits and readers in the 

U.S. came to identify Soviet censorship and maltreatment of American journalists as 

one of the defining traits of an oppressive Communist dictatorship.  

It is less known that the correspondents for the Soviet news agency TASS 

(Telegraph Agency of the Soviet Union) in the United States also felt the 

repercussions of the deteriorating relationship between the two superpowers. 

Shortly after the war, American officials and pundits began to argue that TASS 

correspondents gathered intelligence rather than news and therefore endangered 

national security. American efforts to curb TASS developed on several parallel 

fronts and often involved grassroots initiatives that united journalists, government 

                                                 
2 Ibid.  



 3 

agencies, businessmen, and anti-Communist zealots. The people who became 

involved in the anti-TASS campaign, however, did not consider their efforts as 

regulation of the foreign news media. The campaign attacked the premises of 

Soviet state-controlled reporting and questioned whether Soviet correspondents in 

the U.S. should be considered journalists. The resultant atmosphere of suspicion 

and hostility toward TASS had a long-lasting impact on the agency’s work in the 

United States. 

This article introduces a comparative framework to the study of Cold War 

journalism. Building on contemporary publications and archival sources from Russia 

and the United States, it examines the Soviet campaigns against American 

correspondents and American crusades against TASS. A comparative approach 

reveals that targeting of rivals’ journalists was not an idiosyncratic feature of the 

Soviet political system, but a practice that transcended the Cold War divide. Mutual 

hostility led both superpowers to abandon their wartime agreements for 

information exchange and journalistic collaboration. The Cold War imagination 

transformed these foreign correspondents from symbols of wartime alliance into 

dangerous subversives. A comparative approach demonstrates that Soviet and 

American campaigns against the enemy’s correspondents were deeply embedded 

in their respective, socialist or liberal, approaches to journalism, news-making, and 

press-government relationship. These different ideological injunctions underlined 

the dynamics of each campaign, determined the mechanisms that were available to 

the participants, and informed each side’s responses to the attacks on its 



 4 

journalists.3 Thus the main difference between the two campaigns, I contend, was 

not whether but how ideology informed the ideas and the actions on each side. As 

hostile references to enemy’s correspondents multiplied in the Soviet Union and 

in the United States, propagandists and pundits on both sides positioned 

journalism as the symbol of their respective social and political systems. As a result, 

the rhetoric of rights, duties, and freedom of the press in the Soviet Union and in 

the U.S. became entangled in the ideological rivalry of the two superpowers.  

Soviet ‘Policy of Fortitude’ and American Foreign Correspondents  

On the 7th of November 1945, the 27th anniversary of the October Revolution, 

Soviet Minister of Foreign Affairs, Viacheslav Molotov, hosted a banquet for the 

diplomatic corps in Moscow. As the festivities progressed, Molotov began to make 

rounds in the great ballroom accompanied by Andrey Vyshinskii and a wine bearer. 

Each time Molotov came by his favourite foreign Ambassador of the moment, he 

stopped and proposed a public toast. In one such round, Molotov halted in front of 

Eddy Gilmore, the Moscow correspondent for the Associated Press, and suggested 

a toast with the American journalist. This unexpected attention made Gilmore feel 

as if he was ‘knocked over with the Kremlin.’4 After a brief exchange, through a 

loud and drunk translator, who slightly forgot his English during the celebration, 

                                                 
3 My definition of ‘ideology’ derives from what Terry Eagleton called the ‘intersection between 

belief system and political power.’ The advantage of this ‘broad definition,’ according to 

Eagleton, is that it reflects the ‘common usage’ of the word ideology and could describe both the 

confirmation and the challenging of a particular social order. Terry Eagleton, Ideology: An 

Introduction (London: Verso, 1991), 6-7. 

4 Eddy Gilmore to Alan J. Gould, Assistant General Manager of the Associated Press, 10 November 

1945. AP 2.1, The General Files: Foreign Bureau Files, The Archives of The Associated Press. 

(Hereafter APA). 



 5 

Molotov made an unexpected move. The Minister asked Gilmore what he would 

say if the Soviet censorship of foreign correspondents in Moscow were to be 

abolished. Staggering and wondering if he had heard correctly, Gilmore answered 

that the removal of censorship would be a fine thing. Molotov then proposed a 

toast ‘for better understanding of one another,’ a toast that Gilmore insisted to 

drink in vodka, to show his respect for the Russian minister. When Molotov moved 

on to his next drinking fellow, U.S. Ambassador Harriman pulled Gilmore aside and 

said that he believed that the minister just indicated that censorship would be 

lifted. The following days showed that Molotov’s promise was sincere. ‘Not a 

word has been taken out of any story of mine and they’ve been passing political 

commentary without going through their always-up-to-now horrible process of 

referring us upstairs to Vyshinskii and Molotov,’ wrote Gilmore several days after 

the banquet.5  

The idyll was short-lived. One month later, in December 1945, foreign 

journalists became a source of a small scandal in the Soviet Politburo. While 

vacationing in Sochi, Stalin opened the most recent dossier on foreign press 

coverage of the Soviet Union and came upon two ‘slanderous dispatches’ 

authored by the Moscow correspondents of the New York Times and the Daily 

Herald.6 The first item proposed that the members of the Politburo disagreed in 

their assessment of the London Conference of Foreign Ministers. The second item 

reported rumours that Stalin was planning to resign his post as the chairman of the 

Council of People’s Commissars. Stalin blamed the ‘slanderous dispatches’ on 

                                                 
5 Ibid.  

6 TASS prepared these compendia in its foreign bureaus on a weekly basis.  



 6 

the loosened censorship of foreign correspondents.7 He charged that Molotov’s 

eagerness to appease Great Britain and the U.S. sapped his ideological vigilance. 

The ‘slanderous dispatches’ of foreign correspondents proved to Stalin that 

Molotov erred when he thought that relaxation of censorship would promote a 

better understanding between the USSR and its former allies. Molotov’s ‘liberal 

attitude’ undermined Soviet foreign policy and presented the bourgeois press 

with an opportunity to depict the USSR as weak and prone to concessions.8  Stalin 

urged his comrades to understand that uncompromising treatment of foreign 

correspondents must be part and parcel of the Soviet ‘policy of fortitude’ vis-à-

vis the United States and Great Britain.9  

The new ‘policy of fortitude’ toward foreign correspondents went into 

effect in February 1946. It manifested itself first and foremost in the tightening of 

Soviet censorship. The domestic censoring body - The General Directorate for the 

Protection of Secrets of the State (Glavlit) – took over the Foreign Ministry’s 

responsibility of censoring foreign correspondents.10 Under Glavlit the censorship 

of foreign correspondents was exacerbated and revamped. The censors had the 

power to alter the journalists’ copy however they saw fit. The journalists received 

no indications as to why certain aspects of their reports, or sometimes the entire 

                                                 
7 O.V. Khlevniuk, et. al., ed. Politburo Tsk Vkp(B) I Soviet Ministrov Sssr, 1945-1953 (Moscow: 

ROSSPEN, 2002), 195. 

8 Ibid., 195-202. 

9 Ibid., 201-202. 

10 “Resolution of Politburo TsK VKP(b) on censorship of outgoing information from the Soviet 

Union,” 25.02.1946. RGASPI. F. 17. Op. 3. D. 1056. Ll. 25-26. Accessed via the Internet Archive of 

Alexander Yakovlev Foundation: http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69274. Last 

accessed on 26.4.2012.  

http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69274


 7 

dispatches, were ‘killed.’11 Another set of rules prohibited foreign 

correspondents from filing analyses or assessments, especially concerning Soviet 

politics, the economy, or foreign relations. The new rules thus reduced the 

journalists’ dispatches to contextualised quotes from TASS or the Soviet press. 

However, these too were sometimes censored without explanation and 

correspondents could not be confident that even a direct quote from Pravda would 

be cleared.12 It soon transpired that the new rules applied only to “bourgeois 

correspondents” – journalists writing for non-communist foreign media. The 

Ministry of Foreign Relations instructed Glavlit “to pass” the telegrams of 

correspondents for British, American, and French communist newspapers without 

intervention.13 

American correspondents soon learned that censorship was only one of the 

many obstacles to news-reporting from the Soviet Union. In November 1946 direct 

broadcasting from Moscow was banned, which led to the departure of CBS 

correspondent Richard Hottelet.14 The Ministry of Foreign Affairs began to deny 

                                                 
11 Telegram to Secretary of State, 5 March 1946; Box 126, 1946:891; Union of Soviet Socialist 

Republics, U.S. Embassy Moscow; Classified General Records, 1941-1963; Records of the Foreign 

Service of the Department of State, RG 84; National Archives, College Park MD. (Hereafter: NACP, 

U.S. Embassy in Moscow). 

The Politburo updated the rules in March 1946. The new additions permitted the correspondents to 

see the censors’ interventions. RGASPI. F. 17. Op. 3. D. 1057. L. 18. Accessed via Internet archive of 

Alexander Yakovlev Foundation: http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69274. Last 

accessed 26.4.2012. 

12 Whitman Bassow, The Moscow Correspondents: Reporting on Russia from the Revolution to 

Glasnost (New York: William Morrow and Co., 1988), 123; Craig Thompson to Time Magazine, 26 

November 1946; 1946:891, Box 126; NACP, U.S. Embassy in Moscow. 

13 GARF (State Archive of Russian Federation), f. R-9425, op. 1, d. 759, ll. 1; 3; 5; 7. 

14 The Acting Secretary of State to the Chargé in the Soviet Union (Durbrov), November 10, 1946, 

FRUS 1946, VI, 804.  

http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69274


 8 

journalists’ requests to visit sites or to travel outside of Moscow and thus, made it 

all but impossible to report from anywhere other than the Soviet capital.15 

American correspondents also found increasing difficulties in establishing contact 

with Soviet citizens and reporting about ‘the man on the street.’ U.S. embassy 

personnel and correspondents found that Russians eschewed any contact and 

regarded the foreigners with suspicion.16  

The new rules brought foreign journalists under the jurisdiction of institutions 

and practices that developed during the 1930s in response to Soviet anxieties 

about foreign threat. The Bolsheviks abolished censorship when they came to 

power, but they reintroduced it in 1922 as a temporary measure to prevent 

enemies of the revolution from using the press against the new socialist regime.17 

Glavlit began as a modest organisation that was charged with scanning the press 

for signs of anti-Soviet propaganda and state secrets.18 During the 1930s, as each 

wave of purges escalated the fear of foreign enemies and their domestic 

henchmen, Glavlit acquired new functions and expanded its staff. The Central 

                                                 
15 Foreigners were not allowed to travel by car further than 50 kilometres from Moscow, and even 

these trips were confined to ten specific roads. A trip outside of the city required an advance 

notification to the Soviet authorities. “Treatment of U.S. Personnel in the Soviet Union,” 26 May 

1950; Box 8: 1620; American Representation in the USSR, 1933-1967; Bureau of European Affairs, 

Office of Soviet Union Affairs; Bilateral Political Relations Subject Files, 1921-1977, General Records 

of the Department of State, Record Group 59; National Archives at College Park, College Park, MD. 

(Hereafter: NACP, Bilateral Political Relations). 

16 Eddy Gilmore quoted in a letter from Lloyd Stratton (Assistant to AP General Manager) to John 

Lloyd. 8 September 1947. AP 01.4B, Box 38, Folder 101, Records of Board President Robert McLean, 

APA. 
17

 Peter Kenez, The Birth of the Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization, 1917-1929 

(Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1985), 4-14. 

18 Zhirkov G.V., Istoriia tsenzury v Rossii XIX-XX vv (Moscow: Aspekt Press, 2001), online edition, Part 

II: Evoliutsiia sovetskoii tsenzury: glvalit – kak ee ofitsial’noe ucherezhdenie (1922-1927). 

http://evartist.narod.ru/text9/38.htm#з_09  

http://evartist.narod.ru/text9/38.htm#з_09


 9 

Committee urged Glavlit to emphasise vigilance, broadened the definition of a 

‘state secret,’ and installed a censor in every newspaper.19 During the Second 

World War, Glavlit gained a powerful military arm and new functions. By 1945, it 

was a vast empire that employed thousands of censors throughout the Soviet 

Union. Glavlit decided what constituted a state secret and provided pre- and post-

publication censorship of all printed matter. It monitored every Soviet broadcast for 

domestic and foreign audiences and screened literature departing and arriving 

through the Soviet borders. Glavlit employees also supervised the excision of 

‘politically harmful’ literature from libraries and publishing houses.  

 The Cold War reintroduced anxieties about existential threat to the Soviet 

regime and these anxieties came to shape Soviet policies toward foreign journalists. 

The official approach to ‘bourgeois correspondents’ was influenced by an 

ideological postulate that mass media could not exist independently of class 

interests. While the correspondents of communist newspapers were regarded as 

the friendly voice of international socialism and faced almost no restrictions in their 

reporting, “bourgeois correspondents” were perceived as the agents of hostile 

governments, inevitably linked to the ruling elites of their countries and seeking to 

undermine the Soviet Union like their capitalist masters. The restrictions on foreign 

journalists, especially censorship, attempted to minimise the damage that these 

‘enemy agents’ could cause and to regulate the production of the Soviet image 

overseas.  

                                                 
19 Zhirkov, Istoriia tsenzury, Part II. http://evartist.narod.ru/text9/38.htm#з_09; Vladimir A. Nvezhin, 

“Esli zavtra v pokhod:” podgotovka k voine i ideologicheskaia propaganda v 30kh – 40kh godax 

(Moscow: Eksmo, 2007), 55-57.  

http://evartist.narod.ru/text9/38.htm#з_09


 10 

American Journalist – a Hero of the anti-American Campaign 

The new regulations on foreign correspondents failed to help the Soviet image 

abroad; in fact, the regulations made this image even worse. Throughout 1946, the 

dossiers of foreign press reports about the USSR grew thicker and their contents 

more acrimonious. American and British news media accused the Soviet Union of 

war mongering and of obstructing foreign correspondents in their efforts to report 

the truth about the USSR. In retaliation, the Soviet press launched a publicity 

campaign against ‘bourgeois journalists,’ especially those from the United 

States. The campaign facilitated a broader shift in postwar rhetoric and explicitly 

identified the American press with the worst excesses of capitalist mass media.  

For example, the June 1947 issue of the popular satirical journal Krokodil 

featured a comic strip entitled, ‘Illustrations to the notes of a foreign 

correspondent’s visit to Moscow.’ The comic chronicled a ‘bourgeois’ 

correspondent’s travel throughout the USSR and derided his falsifying comments 

about his Soviet experience.  While visiting a beach the journalist is seen scribbling 

in his notebook: ‘I had an opportunity to observe that the people surrounding me 

had no clothes to wear.’20 In the following months and years anti-American 

cartoons and derision of the ‘bourgeois press’ became more prominent and 

more sinister.21 Krokodil depicted the ‘bourgeois press’ as ugly men, spiders, or 

snakes who were seen labouring to construct lies about the Soviet Union. From 

                                                 
20 Krokodil, 20 June 1947, p. 10. 

21 In 1945, Krokodil carried three cartoons targeting the American press (July 6, September 10 and 

December 30). In 1946, three cartoons attacked the press (20 August, 10 September, 30 September). 

In 1947 six cartoons were dedicated to the American press.  



 11 

1947 these images were reinforced in Pravda articles dedicated to ‘warmongering 

bourgeois press’ and its ‘service to capitalist bosses.’22  

Other cultural products, especially theatre and film shared this preoccupation 

with ‘capitalist press’. The most famous of these was Konstantin Simonov’s 

play The Russian Question. The play was published in 1947 and received the 

prestigious Stalin Prize in Literature and the Arts. It centred around the American 

press, capitalist sponsorship of anti-Soviet propaganda, and a politically conscious 

journalist who seeks the truth. The protagonist of the play is an American journalist 

Harry Smith, whose capitalist bosses send him to the USSR, expecting a negative 

publication upon his return. Smith defies his bosses and sets out to write a book 

that will tell Americans that they have been misled about the Soviet Union, which is 

really a wonderful place. The media magnates are incensed; Smith loses his job, his 

girlfriend, and his house, but he sticks to his story. Stalin personally endorsed the 

play and instructed that it be widely publicised.23 In 1948, Mikhail Romm’s film 

adaptation of The Russian Question also received the Stalin Prize, another 

demonstration of the importance of its political message. 

As they imagined American press, Soviet commentators emphasised both the 

persuasive power of individual journalists and the institutional patronage of those 

journalists’ work. This picture was shaped by the projection of Soviet ideology and 

practices onto American journalism. The Russian Question depicted the politically 

                                                 
22 The ‘bourgeois press’ was the central topic of discussion in 3 articles that appeared in 1947, 10 

articles in 1948, 15 articles in 1949, and 29 in 1950. By contrast, the term was used only once in 1945 

and in 1946, and on both occasions in historical context. 

23 Konstantin Simonov, Glazami cheloveka moego pokoleniia: razmyshleniia o I.V. Staline (Moscow: 

Kniga, 1990), 103-104; 147-148. 



 12 

conscious individual American reporter whose search for truth was confronted by 

the machinery of false consciousness propelled by the bourgeois press. In this 

sense, Simonov’s play illustrated a distinctly Soviet belief in the dialectics of 

individual and collective, subjective and objective forces in history. The Soviet vision 

was motivated by a belief in the large institutional support and material payoffs 

awarded to American journalists for ‘pleasing their capitalist bosses and defaming 

the USSR.’ This Soviet tradition prided itself on ensuring the best possible material 

conditions for outstanding writers and correspondents.  

While the fictional Harry Smith illustrated the honest and friendly foreign 

reporter, real-life American correspondents in Moscow were made to personify the 

dangers that journalists from overseas posed to Soviet security. In April 1948, 

Soviet newspaper Izvestiia accused the American journalist Robert Magidoff of 

espionage.24 Magidoff, a Russian-born American, had worked in Moscow since 

1935 as a correspondent for NBC, the British Exchange Telegraph Agency, and 

McGraw-Hill. Izvestiia published a letter from Magidoff’s secretary (an American-

born-now-Soviet citizen) accusing her boss of gathering intelligence for the U.S. 

and sending his reports via the diplomatic pouch.25 U.S. Embassy and Magidoff 

denied the accusations, but he was instructed nonetheless to leave the Soviet 

Union within 48 hours.26 Another espionage case involving an American journalist 

broke out in the early days of 1949. The Soviet authorities arrested Anna Louise 

                                                 
24 Bassow, Moscow Correspondents, 124-125; “Pis’mo v Redaktsiiu,” Izvestiia, 15 April 1948; 

“Expelled Reporter Quits Russia,” New York Times, 19 April 1948.  

25 Bassow, Moscow Correspondents, 124-125; “Soviet Ousts NBC Reporter” New York Times, 16 

April 1948. 

26 “Expelled Reporter Quits Russia,” New York Times, 19 April 1948.  



 13 

Strong, a member of the U.S. Communist Party and a staunch supporter of the 

Soviet regime. Strong, who spent several years in Moscow working for Soviet 

publications in foreign languages, was charged with espionage and deported.27 

Even communist correspondents from overseas, especially those who were friendly 

with Strong, began to feel not entirely welcome in Moscow.28  

 During 1948 and 1949, the campaign against American correspondents 

merged into two larger propaganda initiatives: the attack on ‘rootless 

cosmopolitans’ and the anti-American propaganda campaign. The first initiative 

focused substantially, but not exclusively, on Jews (euphemistically referred to as 

‘cosmopolitans’). It sought to uproot ‘Western’ and Jewish influences from 

Soviet culture. It denigrated the West and the U.S., boosting instead Russian 

greatness and achievements in literature, arts, and sciences.29 The second 

campaign, launched in 1949 by the Central Committee’s Agitation and 

Propaganda Department (Agitprop), structured and coordinated the hitherto 

dispersed anti-American propaganda under one official umbrella. Agitprop’s 

blueprint for the campaign instructed Soviet publishers, newspapers, and 

broadcasters ‘to publish systematically materials, articles, and pamphlets 

                                                 
27 Tracy B. Strong and  elene Keyssar,  Right in her Soul :  the Life of Anna Louise Strong (New York: 

Random House, 1983), 280                  

28 Salisbury reported to his editors that pro-Soviet Western correspondents became concerned after 

Strong’s deportation. For example, Ralph Parker, a British communist journalist, was very nervous 

about his future in the USSR and attempted to leave the country. Harrison Salisbury to C. L. 

Sulzberger, 23 May 1949, Salisbury Papers, Box 187. Later on, when the Daily Worker correspondent 

Joseph Clark arrived in Moscow, he complained that he faces many obstructions in his reporting and 

that the Soviet officials were distant and unfriendly. Fisunov to Ivan Beglov, Undated 1951. GARF, f. 

R-4459, op. 38, d. 309, l. 48. 

29 Peter Kenez, A History of the Soviet Union from the Beginning to the End (New York: Cambridge 

University Press, 2006), 182-183. 



 14 

unmasking the aggressive plans of American imperialism and the inhuman 

character of the social and state order in the USA.’30 The plan listed 29 topics that 

formed the thematic foundation of the campaign. Entry number 25, ‘Venal 

American Press,’ officially sanctioned the Soviet media to target American 

journalists.31 The campaign relied on the extensive Soviet apparatus of mass-media 

mobilization and proceeded swiftly and efficiently. Anti-American articles, books, 

films and plays spread like wildfire.  

New cultural products eliminated the nuanced representations of American 

journalists featured in earlier works, such as Simonov’s The Russian Question. 

Plays, novels, and films now featured only two types of journalist-protagonists. The 

cast of characters in Nikolai Pogodin’s play Missouri Waltz included ‘Nick Clark – 

young, prostitutionalised cynic, a newsy.’32 Clark was an example of the first 

Soviet prototype of American journalists: a nosy, alcoholic reporter for a small local 

paper, morally unscrupulous in his search for sensationalism and ready to switch 

political allegiances at his convenience. The second type was crystalised in a 1949 

Stalin-Prize-winning play-turned-blockbuster, Meeting at the Elbe, which featured 

Janet Sherwood – a femme fatale CIA agent, who used journalistic work as her 

cover while conspiring with ex-Nazis against the people’s government in the 

Soviet-controlled German zone. Whereas in the 1947 play version Sherwood’s was 

merely a spy, the film added journalism to her list of credentials. Several scenes in 

the film depicted Sherwood masking her intelligence-gathering under the pretence 

                                                 
30 “The Central Committee’s Agitation and Propaganda Department’s (Agitprop) Plan of 

Activities for Increasing Anti-American Propaganda.” RGASPI. F. 17. Op. 132. D. 224. L. 48. 

31 Ibid., L. 52. 

32 Nikolai Pogodin, P’esy. Missuriiskii val’s (Moscow: Sovetskii pisatel’, 1952), 245. 



 15 

of reporting.33 Meeting at the Elbe and other popular cultural products reiterated 

the dangers surrounding the Soviet state, carrying within them a restated call for 

vigilance. At the same time, these representations identified ‘bourgeois 

journalists’ with the mechanisms of American oppression at home and abroad 

and used journalists to showcase the essential faults of the capitalist system.  

Taking advantage of the newly available materials from Russian archives, 

several scholars have shown that in the early days of the Cold War Soviet leaders 

were preoccupied with fear of losing the international propaganda battle to the 

United States.34 Indeed, the campaign against foreign correspondents coincided 

with a thorough reshuffling of the Soviet information establishment, which focused 

on finding new paths for promoting the Soviet message abroad.35 The campaign 

against American journalists suggests that Soviet anxieties about the state of its 

international propaganda were closely linked to Soviet imagination of U.S. news 

media. That imagination in turn derived from a projection of Soviet ideology and 

practices on American journalists and mass media.  

The anti-American campaign and official treatment of foreign 

correspondents rejected the American liberal model of independent press as an 

instance of false consciousness. As we have seen, one of the themes in the anti-

American campaign was ‘unmasking’ the alliance between the U.S. news media 

                                                 
33 Similarly, a film adaptation of Nikolai Virta’s 1949 play The Conspiracy of the Doomed presented 

a new character: Kira Rachel, a journalist from Chicago and an agent of imperialism. 

34 Vladimir Pechatnov, "Exercise in Frustration: Soviet Foreign Propaganda in the Early Cold War, 

1945-1947." Cold War History 1 (January 2001): 1-27; Dzhahangir G. Nadzhafov,"The Beginging of 

the Cold War between East and West: The Aggravation of Ideological Confrontation." Cold War 

History 4, no. 2 (January 2004): 140-74. 

35 Pechatnov, "Exercise in Frustration.”  



 16 

and capitalist interests. The ‘bourgeois journalists’ who dominated the campaign 

always acted on behalf of larger capitalist or imperialist structures and thereby 

reinforced the idea that mass media could not exist independently of class 

interests. Nick Clark puts his pen in the service of a local industrialist, who paves his 

way to political office with corruption and intimidation. Janet Sherwood blindly 

obeys the orders of her imperialist masters in the CIA.  

The close attention that Soviet propagandists paid to American journalists 

reflected the towering reputation of writers and the written word in Soviet culture. 

The pedagogical role of the press was central to the foundation of what Peter 

Kenez called the Soviet ‘Propaganda State’ – a state that made indoctrination 

central to its formation and policies.36 Soviet culture did not put a sharp distinction 

between writers and journalists. Like Soviet writers, Soviet journalists were to 

provide the images and the information that would help their readers to overcome 

their ‘subjective’ selves, infuse themselves with the ‘objective’ forces of 

history, and join in the construction of socialist society.37 The Second World War 

only reinforced the Soviet faith in the power of the written word to change hearts 

and minds. Writers and war correspondents played a central role in mobilizing the 

population to unprecedented sacrifices for the war effort.38 Journalists, writers, and 

editors who took part in the production of Soviet news media during and after the 

                                                 
36 Kenez, Propaganda State, 8. 

37 Thomas C. Wolfe, Governing Soviet Journalism. The Press and the Socialist Person after Stalin. 

(Bloomington: Indiana University Press, 2005), 2; Jochen Hellbeck, Revolution on my Mind: Writing a 

Diary under Stalin.  (Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2006), 1-6, 288-291. 

38 Jeffrey Brooks, Thank You, Comrade Stalin! Soviet Public Culture from Revolution to Cold War 

(Princeton: Princeton University Press, 2000), 164-184; Louise McReynolds, “Dateline Stalingrad: 

Newspaper Correspondents at the Front,” in: Culture and Entertainment in Wartime Russia, ed. 

Richard Stites (Bloomington: Indiana University Press, 1995), 28-43. 



 17 

Second World War differed in their opinions, writing styles, and approaches to 

certain themes and topics. Nevertheless, they shared in the collectivist ethos of a 

mobilised press, which sought to carry the voice of the state and help the state in 

its project of educating the masses. In the Soviet eyes, American correspondents 

personified the mighty weapon of written words in the wrong hands. As writers, 

they had attained superior levels of political consciousness; nevertheless, they 

knowingly put themselves in the service of ‘reaction’ and in opposition to the 

historical progress. Herein lay the threat of American journalists and their 

prominent place in Soviet anxieties about losing the propaganda war: conscious 

and willing, they were some of the deadliest weapons of enemy ideology.  

 

As the campaign against American journalists escalated in the Soviet Union, 

most U.S. publishers withdrew their Moscow correspondents. Several editors 

decided that the amount and quality of material that they were getting did not 

justify the expenses of maintaining a foreign post. Others were forced to close their 

bureaus because the Soviet authorities refused new visas for returning and new 

correspondents.39 Between 1945 and 1949, the number of American 

correspondents in Moscow went from nineteen to five. The remaining five 

journalists comprised the entire American press corps in the Soviet Union until 

1953.  

American publishers and government officials interpreted Soviet limitations on 

foreign correspondents as calculated attempts to manipulate international public 

                                                 
39 Bassow, Moscow Correspondents, 125, 133. 



 18 

opinion and to help Communist propaganda infiltrate the United States.40 Current 

and former Moscow correspondents supported this interpretation.41 When State 

Department officials learned that it was impossible to resolve the censorship issue 

through diplomatic channels, they suggested that the publishers attach an 

indication ‘passed through censor’ to every news item with a Moscow byline.42 

However, the Associated Press and the New York Times – both major players in the 

Moscow press corps – resisted these proposals. The AP Board President Robert 

McLean and Arthur Hays Sulzberger of the Times agreed that if they were to follow 

the State Department’s suggestions, they would have to attach the censorship 

caveat to roughly half of the dispatches from their overseas bureaus.43 United 

States government did not try to reciprocate by censoring the dispatches of Soviet 

correspondents, first and foremost because it lacked the appropriate institutions to 

do so. The First Amendment, which protected the press from government 

                                                 
40 The Chargé in the Soviet Union (Kennan) to the Secretary of State, 4 March 1946, Foreign 

Relations of the United States (FRUS) 1946, Volume VI: Eastern Europe, The Soviet Union 

(Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office, 1969), 711. 

41 Joseph Newman, “Russians Isolate Reporters, But Can't Hide Facts Censorship Was Meant to 

Conceal,” Washington Post, 2 Nov 1949; Edmund Stevens, “Triple Squeeze Ousts Foreign 

Reporters,” Christian Science Monitor, 24 January 1950. 

42 Confidential to George V. Allen, Assistant Secretary of State for Public Affairs, Jul. 8, 1949; Box 2: 

1181; NACP, Bilateral Political Relations.  

43 Robert McLean to Arthur Hays Sulzberger, 21 June 1949. AP01.4B, Box 21, Records of Board 

President Robert McLean, APA. 



 19 

intervention, precluded the establishment of any organisation that would resemble 

the Soviet Glavlit.44  

 The campaign against Soviet journalists in the United States developed on 

several parallel fronts; it often involved grassroots initiatives, and brought together 

government agencies, elected officials, journalists, businessmen and anti-

Communists. These actors often differed in their agendas, their understanding of 

the threats that Soviet news agencies posed to American security, and their visions 

of the ideal American response to Soviet information policies. Nevertheless, the 

participants in the campaign united around the premise that TASS was not a proper 

news service, but an agent of enemy propaganda. Like their Soviet counterparts, 

American commentators saw the press as one of the central symbols representing 

the differences between Soviet communism and American liberal capitalism. The 

rhetoric surrounding the attacks on TASS identified it with state monopoly on 

information, repression of free speech, manipulation of public opinion, and 

subversion and espionage. The struggle against TASS became therefore an 

assertion of American liberal values vis-à-vis the Communist enemy. 

First Attention to TASS: Spies or Newsmen? 

In September 1945 Igor Gouzenko, a cipher clerk in the Soviet Embassy in 

Ottawa, defected to the Canadian authorities. Gouzenko revealed that the Soviet 

Union ran an extensive spy ring, which involved the Soviet Embassy and the 

                                                 
44

 During World War II censorship was voluntary: the press willingly opt in and the censors came 

from the ranks of professional journalists that volunteered for the task. The Office of Censorship was 

dismantled after Japan surrendered in August 1945. See: Michael S. Sweeney, Secrets of Victory: The 

Office of Censorship and the American Press and Radio in World War II (University of North Carolina 

Press, 2001), pp. 7-39.   



 20 

Communist Party of Canada and that Soviet spies penetrated the innermost depths 

of the Canadian establishment and its civil service. In July 1946, a Royal 

Commission of Inquiry, which was appointed to investigate Gouzenko’s 

allegations, found, among other things, that the head of TASS in Ottawa played a 

central role in the spy ring.45 The Gouzenko affair dominated the headlines across 

North America and U.S. press closely followed the revelations. The Canadian spy 

scandal fed the escalating fear of Communist infiltration and attracted attention to 

Soviet representatives in the United States.46 The most visible of these 

representatives, who also enjoyed a great degree of access to information and 

government institutions were the employees of the news service TASS. 

TASS operations in the United States were split between New York City and 

Washington DC and were closely coordinated with the Soviet Embassy and Soviet 

mission in the United Nations. The New York bureau was the centre of TASS activity 

and consisted of twenty people, most of whom were local American employees. It 

conducted general reporting, covered the U.N., and prepared ‘special information 

bulletins’ – compendia of American publications on particular subjects, such as 

agriculture, the U.S. budget, or nuclear energy. The compendia included 

information that was in public domain – newspapers, magazines, trade press, and 

open reports published by the U.S. government. The ‘bulletins’ were distributed 

among the members of Politburo and senior officials in the relevant ministries. 

Another special compendium, which collected every publication, broadcast, or 

speech related to the Soviet Union, went to senior Politburo members on a weekly 

                                                 
45 “Two Russian Envoys are Leaving after Spy Report,” New York Times, 17 July 1946. 

46 See for example: “TASS,” Time Magazine, 29 July 1946. 



 21 

basis. The Washington bureau covered Congress, the State Department, and the 

White House. Three out of four Washington bureau employees were U.S. citizens. In 

addition to its reporting and information gathering duties, TASS functioned as the 

official voice of the Soviet Union. An announcement from TASS carried the same 

authority as an official statement emanating from the state itself.  

TASS’s links to the Soviet government prompted U.S. officials to scrutinise 

the agency’s activities more closely. In 1946 President Truman revoked a wartime 

directive, which exempted news media of the Allied countries from registering as 

agents of foreign governments under the Foreign Agents Registration Act (FARA). 

The act was introduced in 1938 and required individuals and organisations ‘acting 

as agents of foreign principals in a political or quasi-political capacity’ to disclose 

the nature of their relationship with foreign governments and to account for their 

activities on behalf of foreign powers.47 While the lawmakers’ original concern 

was Nazi propaganda, the postwar anxiety about Communist subversion led to a 

renewed use of the act.48 TASS officially registered as an agent of a foreign 

government with the Justice Department in 1947.49 FARA provisions required that 

the agency keep copies of all its announcements, accounts, and letter exchanges 

with Moscow and organisations and individuals in the United States. The Justice 

Department had the right to examine these records at any time, and the FBI 

                                                 
47 Martin Manning, “Impact of Propaganda Materials in Free World Countries,” in: Pressing the 

Fight: Print, Propaganda, and the Cold War, ed. Greg Barnhisel and Catherine Turner (Amherst: 

University of Massachusetts Press, 2010), 146. 

48 Ibid., 147. 

49 Memo to Nikolai Pal’gunov (TASS Director), 2 March 1953, GARF, f. R-4459, op. 38, d. 531, l. 28-

29. 



 22 

conducted routine inspections of TASS offices.50 The agency’s American and 

Soviet employees had to report their salaries, other incomes, and addresses to the 

Justice Department. Soviet correspondents in Washington, DC, were forbidden to 

reside outside of a forty miles radius from the site, in this case the White House, of 

their professional activities. The correspondents in New York enjoyed a slightly 

wider radius because of their work for the UN. To travel anywhere beyond their 

permitted residence boundaries, Soviet correspondents were required to submit 

their proposed itinerary in advance to the Justice Department and await its 

approval.51  

FARA provisions reflected the liberal media ideology that emphasised the 

importance of separating the government and the press. News services were not 

exempt from registration and U.S. government scrutiny if their activities were 

‘performed for or directed by any foreign government or foreign political party,’ 

or if they were ‘owned or subsidised by’ political entities from overseas.52  FARA 

established that news services were entitled to protection from government 

intervention, and they would be given the rights and privileges of the press only if 

they met the American liberal definition of news media. TASS registration under 

FARA was consistent with these principles. In 1951, an internal State Department 

memo on Foreign Correspondents explained that FARA regulations applied first 

                                                 
50 Ibid. 

51 Ibid.  

52 “Memo on Foreign Correspondents under Foreign Agents Registration Act,” 27 July 1951; Box 7: 

Soviet Correspondents, 1951-1960; Special Collection Subject Files, 1950-1982, NACP, Bilateral 

Political Relations. 



 23 

and foremost to ‘all correspondents from Communist countries.’53 U.S. officials 

did not consider the restrictions on TASS as attempts to regulate foreign news 

media because they believed that TASS was an agent of international Communism 

rather than a proper news service. Thus, government officials on both sides 

considered the adversary’s correspondents as the weapons of hostile propaganda 

and dismissed the rivals’ practices of news making as illegitimate.  

Despite FARA regulations, TASS’s ties with the Soviet government continued 

to generate antagonism toward the agency. Several pundits remained unconvinced 

that FARA provided an adequate degree of control over TASS’s activities in the 

United States. For example, in May 1948, an editorial in the New York Times 

suggested that TASS was a convenient cover up for Russian spies in the U.S. and 

therefore should be monitored more closely:  

Perhaps […] there could be a check-up on the number of words Tass [sic] sends 

to Moscow and the number of words printed in the newspapers. What are the 

other words for? And who signs the long telegrams sent from Moscow every day 

to the Western Hemisphere? That is, that could be done if we wished a tight 

check.54 

In the absence of tighter government regulations, individual officials began to take 

matters into their own hands. In 1948, Aleksander Aleksandrov, TASS bureau chief 

in New York, 

reported to the agency’s directors in Moscow that several government ministries 

refused to supply TASS with standard reports that previously had been in the public 

domain and available to the press. In each case, Aleksandrov appealed to the press 

                                                 
53 Ibid.  

54 Edwin L. James, “Watch is Kept on Role of Local Communists,” New York Times, 23 May 1948. 



 24 

secretary of the ministry in question but usually to no avail. After querying 

colleagues from other foreign news services, Aleksandrov learned that TASS was 

the only agency that could no longer receive the reports.55 Another, and more 

significant, case of official discrimination occurred in 1950 when TASS was the only 

foreign news service barred from the Pentagon’s press briefings on the Korean 

War. Even though on that occasion the Soviet Ministry of Foreign Affairs issued an 

official statement of objection, the Department of Defence ignored it and 

continued to bar TASS from its press conferences.56 

 

Although TASS offices in the U.S. seldom made headlines, the agency’s 

employees felt that the American press missed ‘no opportunity to pin-prick us in 

its reports.’57 Media coverage usually questioned the nature of the agency’s ties 

to the Soviet government and explored the isolation and the demeanour of TASS 

correspondents.58 Occasionally, pundits suggested that the U.S. should retaliate 

against the Soviet treatment of American correspondents and impose an equally 

strict set of limitations on TASS.59 In January 1951, The Saturday Evening Post ran 

the longest, most acerbic feature about TASS to date. Titled ‘Stalin’s American 

Snoops,’ the article reiterated the assertion that TASS was ‘in no sense an honest 

news agency’ but a combined Soviet propaganda service and intelligence 

                                                 
55 Aleksandr Aleksandrov to Nikolai Pal’gunov and Ambassador Paniushkin, 5 February 1948. 

GARF, f. R-4459, op. 38, d. 192, ll. 10-12. 

56 GARF, f. R-4459, op. 38, d. 251, ll. 110-111. 

57 Vladislav Morev to Pla’gunov, December 17, 1949. GARF, f. R-4459, op. 38, d. 251, ll. 69-71. 

58 Robert K. Bingham, “The Man from TASS,” The Reporter, 10 October 1950, p. 39; “Freedom to 

Libel,” Time Magazine, 11 July 1949; “Moscow’s Pen Pall,” Time Magazine, 15 May 1950. 

59 Cyrus L. Sulzberger, “Soviet Censorship Thins Press Corps,” New York Times, 6 November 1949. 



 25 

operation.60 The author, Paul Healey, was particularly interested in TASS’s 

American employees and explored how the pathology of dissent led these sons 

and daughters of good American families to betray their country and work for the 

Soviets. In conclusion, Healey argued that the U.S. government should demand 

from Soviet leaders ‘a quid pro quo’ in access to information and press coverage 

and that ‘many Washington officials’ feel the same way.61 The basic premise of 

the article – that TASS was not a real news agency – repeated ideas that had been 

floating in the American press since 1946. However, the feature introduced several 

new aspects to anti-TASS rhetoric. First, the article cited U.S. Congressmen and 

senior officials and thus conveyed the impression that the establishment shared 

 ealey’s view that TASS was engaged in suspicious activities. Second, the piece 

explicitly labeled TASS’s American employees as traitors and Soviet henchmen, an 

accusation that could have had serious social and legal repercussions in the context 

of the Red Scare.  

Ivan Beglov, the new bureau chief in New York, was convinced that the article 

in the Saturday Evening Post inspired several American firms to take independent 

action against TASS. Beglov sent a distressed letter to Moscow and reported that 

after the article appeared, several private companies refused to honour their 

contracts with TASS and declined the agency’s requests to subscribe to their 

publications.62 Each company articulated its refusal of services in explicit political 

                                                 
60 Paul F.  ealy, “Stalin’s American Snoops,” The Saturday Evening Post, 20 January 1951, p. 47. 

61 Ibid., p. 51. 

62 Ivan Beglov to Pal’gunov, 19 January 1951. GARF, f. R-4459, op. 38, d. 309, ll. 11-13. 



 26 

terms. For example, Georgia Webbing & Tape Company, from Columbus, GA, 

responded to Beglov’s request with the following letter: 

It came as a surprise to us that the Soviet Union is still able to make purchases 

in this country. We do not often have an opportunity to take direct action in 

International affairs. In our own small way we feel that one of the greatest 

contributions we can make at this time is a firm refusal to sell or even quote to a 

country, which has been responsible for so much bloodshed. We can only hope 

that our action could be endorsed by all business concerns the world over.63  

The letter demonstrates how individual actors internalised the popular 

rhetoric, which equated TASS with the Soviet government. Unlike media pundits or 

government officials, the representatives of Georgia Webbing & Tape Company 

were not preoccupied with the questions of TASS’s legitimacy as a news service. 

Similarly, other businessmen that decided to terminate their contracts with TASS 

believed they were imposing economic sanctions on the Soviet Union. Vendors and 

publishers sacrificed business interests for the opportunity to curb a Soviet agent 

and situated their actions in a larger context of America’s fight against 

Communism.  

‘TASS is not a bona fide New Agency, but a Soviet Propaganda Bureau’ 

In April 1951 William B. Oatis, Associated Press bureau chief in Prague, was 

arrested on charges of espionage and later confessed under duress. Ignoring U.S. 

objections, Czechoslovakia held a show trial of Oatis and two local employees of 

the AP. In July 1951, Oatis was convicted of espionage and sentenced to ten years 

in prison. For many Americans, Oatis case became the ultimate symbol of the 

                                                 
63 Georgia Webbing and Tape Company to Beglov, 8 January 1951. GARF, f. R-4459, op. 38, d. 309, l. 

14. 



 27 

differences between the liberal and communist presses. Editorials explained that 

Oatis was imprisoned for doing his job as an honest reporter in the American 

tradition. Popular interpretations of the case contrasted the ‘truthful’ and 

‘free’ press in America with the ‘deceptive’ and ‘heavily controlled’ press in 

the Soviet Union.64  

The Associated Press, The American Society for Newspaper Editors (ASNE), 

and other leading journalistic organisations in the U.S. pressured the White House 

and the State Department to strike Czechoslovakia with harsh measures. The 

proposals of the media lobby found support in both houses of the Congress.65 

 owever, the administration refused to heed the media’s demand to cut 

diplomatic ties with Czechoslovakia or to impose a trade embargo. When it became 

apparent that extreme measures against Czechoslovakia would not be 

implemented, the media lobby turned against TASS. The agency was singled out 

because at the time it was the largest and the most visible Communist bloc news 

service operating in the U.S. and the only one to have a Washington bureau and 

accreditation with the State Department. 66 The indignation at Oatis’s 

                                                 
64 “Communists Imprison 4 AP Men in Prague as Spies,” Editor and Publisher, 7 July 1951, p. 7; 

“Reporter Vanishes,” Time Magazine, 7 July 1951; “Oatis Trial Report Shows False Cause,” New 

York Times, 22 July 1951; William L. Ryan, “Bill Oatis Is Unconvincing 'Spy' to His Hoosier Friends,” 

Washington Post, 15 July 1951. 

65 “Senators Bid U.S. Hit Back for Oatis,” New York Times, 18 July 1951; “House Asks Rebuff To 

Czechs On Oatis,” New York Times, 15 August 1951; “’Deal’ To Free Oatis Opposed by 

O'Conor,” New York Times, 27 September 1951. 

66 In July 1951 eleven citizens of socialist countries served as resident correspondents in the United 

States. In addition to seven TASS correspondents, Pravda and Soviet Radio had one correspondent 

each. The other two correspondents worked for the Polish Press Agency. Memo on Communist 

Correspondents in the U.S., 26 July 1951, Box 7: Soviet Correspondents, 1951-1960; Special 

Collection Subject Files, 1950-1982; NACP, Bilateral Political Relations. 



 28 

imprisonment mixed with long-term frustrations with Soviet treatment of American 

correspondents and with the general atmosphere of anxiety about Communist 

subversion. These sentiments reinforced one another and set the campaign against 

TASS in motion. Although the Oatis case figured prominently in the attacks on 

TASS, equally ubiquitous were references to the dire lot of all American 

correspondents behind the Iron Curtain and discussions of the dangers that Red 

journalists posed to American security. 

Shortly after the Oatis verdict was delivered, Alexander F. Jones, the President 

of the American Society for Newspaper Editors (ASNE), publicly demanded a 

government investigation of Mikhail Fedorov, TASS bureau chief in Washington, 

DC.67 American press had paid attention to Fedorov ever since he arrived in 

Washington to replace the American Laurence Todd as the head of TASS bureau. It 

was well known among the capital’s journalists (and frequently reported in the 

press) that during the war and prior to becoming a correspondent for TASS, 

Fedorov served as an aeronautic engineer in the Soviet military.68  Alluding to this 

aspect of Fedorov’s biography, Jones charged that Fedorov was not a newsman 

but a Politburo trainee and, as such, should not be allowed access to 

government’s press briefings.69 

                                                 
67 “Tass Washington Bureau Chief No Newsman, Says ASNE Head,” Washington Post, 25 July 

1951; “TASS Correspondent Hit: Editor Charges Its Man in Washington Has No Training,” New 

York Times, 25 July 1951. 

68 “Red  ead,” Time Magazine, 21 November 1949; “Moscow’s Pen Pall,” Time Magazine, 15 

May 1950; Healy, “Stalin’s American Snoops,” p. 47. 

69 “TASS Correspondent Hit: Editor Charges Its Man in Washington Has No Training,” New York 

Times, 25 July 1951. 



 29 

While the government did not act on Jones’s proposal, the House Foreign 

Affairs Committee did. Representative Christian A. Herter sent a letter to the New 

York bureau chief, Ivan Beglov, and posed a series of ‘frank questions’ that 

aimed to learn the ‘factual truth’ about ‘the status of TASS as a world news 

gathering agency.’70 Herter probed TASS’s ties to the Soviet government and to 

the Soviet Embassy; investigated the nature of the agency’s relationship with the 

Communist Party USA, the Communist press; and asked whether the Daily Worker 

was a branch of TASS. 71 Eager to forestall another attack on TASS, Beglov 

dispatched a cordial letter, which replied to Herter in ‘the spirit of the 

questionnaires that TASS submitted to the Department of Justice.’72   

In September 1951, ASNE President began another attack on TASS. Jones 

charged that TASS and Fedorov daily applied themselves to the task of destroying 

the U.S. and ‘installing a Communist world domination.’ 73 He demanded that 

TASS correspondents be barred from the Congressional news galleries. Shortly 

after, the ASNE chapter in Washington, DC, presented a similar request to the 

Standing Committee of Congressional Correspondents – an elected body of five 

journalists that supervised Congressional press galleries and regulated the 

admission. The Standing Committee decided that no new correspondents from the 

Soviet Union would be admitted to the galleries until it was possible to establish 

whether TASS was an agent of Soviet propaganda and intelligence. Letters 

                                                 
70 GARF, f. R-4459, op. 38, d. 309, ll. 67. 

71 Ibid., d. 309. ll. 67-71. 

72 Ibid., d. 309. ll. 60, 69-71. 

73 “TASS Accreditation  alted During Official Spy Check,” Editor and Publisher, 8 September 1951, 

pp. 7-8. 



 30 

requesting the relevant information were submitted to the State and Justice 

Departments. While the Standing Committee was awaiting the government’s 

assessment, ASNE pulled the entire weight of its influence and publicity against 

TASS, focusing particularly on the Washington bureau. 

Editor and Publisher, an influential trade magazine closely associated with 

ASNE, seconded the motion on its editorial pages. The magazine printed the full 

text of Jones’s statement and supported his assertion that the ban on TASS would 

be appropriate retaliation for the imprisonment of Oatis and for the maltreatment 

of American correspondents in Communist countries.74 Moreover, Editor and 

Publisher situated the campaign against TASS within the broader premises of 

American liberal media ideology and used false information to justify the ban on 

TASS. Stating incorrectly that TASS correspondents in the U.S. hold diplomatic 

passports and that their registration as foreign agents with the Justice Department 

is ‘voluntary,’ the editors argued that TASS was not a news agency.75 Since TASS 

was not a news service, continued the editors, the ban on the agency would not 

violate the First Amendment.76  

 In the following days and weeks, the arguments made by Jones and Editor 

and Publisher were reiterated in the American press and in the statements of 

several public figures. Senator Robert O’Conor (D, MD) addressed his fellow 

representatives on the questions of Oatis and TASS. O’Conor argued that the 

Congress should expel TASS from its galleries and demanded that the agency’s 

                                                 
74 Ibid., pp. 7-8, 36, 64. 

75 Ibid., p. 36. 

76 Ibid., p. 36, 64. 



 31 

credentials be withdrawn. All journalists from Communist countries, continued 

O’Conor, should be ‘subjected to the same restrictions placed upon American 

correspondents on the other side of the Iron Curtain.’77 A similar motion was 

introduced by O’Connor’s colleague from the other side of the aisle, the 

Republican Senator Burdick (R, ND).78 Several days later, Representative Emanuel 

Celler (D, NY) said that he would ask the House to bar TASS representatives from its 

galleries as well.79 

 ASNE continued the campaign in Editor and Publisher. In a poll that the 

magazine conducted among American editors, 28 out of 40 respondents approved 

tough action on TASS.80 Those in favour of the measures reiterated the basic 

premises of Editor and Publisher’s original call for action: they mentioned Soviet 

maltreatment of Oatis and other American journalists, stressed that TASS 

correspondents were dangerous agents of Communist espionage, and argued that 

TASS was not entitled to the rights and freedoms of the press because it was ‘not 

a bona fide news agency.’ For example, Palmer Hoyt, the influential editor of the 

Denver Post wrote that the time was ripe for action against TASS because ‘it is a 

straight propaganda agency, dealing in distortion, smearing and deliberate 

falsification. […] It is too much to ask that we let Oatis rot in jail on charges of 

espionage and permit communist espionage the freedom of our official sources of 

                                                 
77 Sen. O’Connor (MD). “William M. Oatis,” Congressional Record 97. Pt. 8, (5 Sept. 1951) p. 

10958.  

78 “2 ask action on Reprisals in Oatis Case,” Washington Post, 6 September 1951. 

79 “Celler to Ask Tass Ban,” New York Times, 5 September 1951.  

80 “Editors (28 to 12) Endorse Barring Tass from Gallery,” Editor and Publisher, 15 September 1951, 

p. 7. 



 32 

information.’81 The more concise and less thoughtful William Randolph Hearst, Jr. 

wrote: ‘they are not deserving of the name ‘newspaperman’ or ‘press 

representative’ and I say throw them out. It gives me such pleasure to say this 

that I'm even paying for the wire.’82  

 The campaign to bar TASS from the Congressional galleries did not proceed 

without opposition. Several respondents in Editor and Publisher’s poll objected to 

the measure on the grounds that it stood little chance of helping Oatis and could 

make things worse for American correspondents in Communist countries. Other 

dissenting voices stressed that the ban on TASS could endanger the freedom of the 

press in the United States. The editorial columns of the Washington Post and of the 

New York Times epitomised these respective approaches. The Post proposed that 

instead of barring TASS from the galleries, the State Department should declare 

Fedorov as persona non grata and thus ‘end the direct reports to Moscow by the 

diplomatic pouch.’83 The Times, on the other hand, warned that the move against 

TASS would be detrimental to American freedoms and urged everyone to 

understand that ‘Our cause cannot be served by police-state restrictions.’84 

However, even those who warned that the ban on TASS could endanger the 

freedom of the press shared the view that TASS was not a real news agency. 

Expressions of concern about the ban were articulated mostly in terms of potential 

                                                 
81 Ibid., p. 10. 

82 Ibid., p. 7. 

83 “Tass Men as Spies,” Washington Post, 7 September 1951. 

84 “Those Red Correspondents,” New York Times, 7 September 1951. 



 33 

impact that the ban could have on American news media and did not suggest that 

TASS was entitled to enjoy the same freedoms.85 

 All eyes were on the State and Justice Departments and their verdict as to 

whether TASS should be considered a bona fide news agency. Both ministries 

conducted themselves with extreme caution and did not rush to weigh in on the 

matter. The Attorney General explained that, for reasons of confidentiality, the 

Justice Department could not reveal any information it had on TASS beyond the 

fact that it was registered as an agent of foreign government. Assistant State 

Secretary Jack K. McFall said that representatives of the press should be the ones to 

determine TASS’s access to the Congressional galleries. Behind the scenes, State 

Department officials shared the popular conviction that ‘TASS as a whole was not 

a news agency’ and said as much to the agency’s American employees.86 

However, the same officials thought that banning TASS would jeopardise American 

correspondents and other U.S. interests across the Iron Curtain and will fail to help 

Oatis.87   

On September 21, 1951, the Standing Committee of Congressional 

Correspondents announced that it had decided against barring Fedorov or other 

TASS journalists from Congressional galleries. The resolution stated that ‘the 

principles of a free press cannot be upheld by abridging them’ and explained that 

the Committee did not wish to exceed its mandate and ‘move into the field of 

                                                 
85 “Editors (28 to 12) Endorse Barring Tass from Gallery,” Editor and Publisher, 15 September 1951, 

pp. 10-11.  

86 Beglov to Pal’gunov, 12 September 1951. GARF, f. R-4459, op. 38, d. 309, ll. 75-76.  

87 Memorandum on “Communist Correspondents in the U.S.,” 30 July 1951, Box 7: Soviet 

Correspondents, 1951-1960; Special Collection Subject Files, 1950-1982, NACP, Bilateral Political 

Relations.  



 34 

international diplomacy.’88 The President of the Associated Press Managing 

Editors Association said that the Standing Committee had ‘fumbled’ and proved 

‘inefficient in handling the dispute on TASS.’89 By contrast, an editorial column in 

the Washington Post praised the decision as serving ‘the best interests of the 

American press,’ adding that ‘American institutions cannot be preserved by 

distorting them in the Soviet image.’90 

It is not a coincidence that ASNE, the AP, and Editor and Publisher led the 

attacks. American publishers opposed government regulation of the press as 

strongly as they opposed communism, for both targeted the core of their interests: 

free flow of information and free markets.91 American news media embraced and 

took a great pride in the notion that it was their duty to educate the public about 

the world around them, to provide information that was essential for informed 

participation in government, and to protect the citizens and their freedoms from 

the powers that be.92 Nothing could pose a starker contradiction to these vaunted 

principles than TASS, a news agency that functioned as the official voice of the 

Soviet government and remained closely linked to its policies.  

                                                 
88 “Newsmen bulk at move to ban red reporters,” Chicago Daily Tribune, 21 September 1951; 

“Capital Newsmen permit TASS in press galleries,” Christian Science Monitor, 21 September 1951.  

89 “Editors urged to Fight ‘Tightening Down of News Barriers,” Christian Science Monitor, 27 

September 1951; Campbell Watson, “AP Editors Consider Oatis, Security Screen,” Editor and 

Publisher, 29 September 1951, p. 10.  

90 “Press Galleries,” Washington Post, 26 September 1951.  

91 David R. Davies, The Postwar Decline of American Newspapers, 1945-1965 (Westport, Conn.: 

Praeger, 2006), 39-40. 

92 David L. Hebert, Freedom of the Press: Bill of Rights (Detroit: Greenhaven Press, 2005), 12-15; 

George Kennedy and Daryl R. Moen, What Good Is Journalism?: How Reporters and Editors Are 

Saving America's Way of Life (Columbia: University of Missouri Press, 2007), 1-3, 18-34. 



 35 

 Just as the campaign against TASS emphasised the American commitment to 

liberal ideals of separation between the press and the government, these ideals 

were changing and adapting to new realities of the national security state. After 

1945 most American publishers aligned themselves with the government’s anti-

Communist agenda and supported America’s standoff with the Soviet Union.93 

However, the Cold War introduced new tensions into this relationship as 

government officials began to stress the importance of secrecy in protection of 

national security and erected new barriers to the news media’s access to 

information.94 The publishers vehemently resisted these policies, which they 

criticised as detrimental to American democracy and freedom of speech.95 The 

attacks on TASS provided publishers, journalists, and government officials with a 

platform where they could reiterate their commitment to the rights of the press 

while glossing over the contested and the changing meaning of these rights. In this 

increasingly complicated relationship between the government and the press, the 

consensus that Soviet state control undermined TASS’s credibility as a news 

agency gained a symbolic significance.  

 

The campaign against TASS took a heavy toll on its correspondents. New York 

bureau chief Ivan Beglov reported to his bosses in Moscow that American 

employees found it particularly difficult to cope: ‘The systematic hunt of TASS in 

bourgeoisie press and open invasion of our New York and Washington offices by 

                                                 
93 David Halberstam, The Powers that Be, (New York: Knopf, 1979), 343. 

94 Ibid., 33-40 

95 Ibid. 



 36 

the FBI led many of them to depression and even – in unique cases – panic.’96 For 

example, Jean Montgomery, a Washington bureau correspondent, told Beglov that 

since the campaign against TASS had begun, hooligans had smashed the windows 

of her apartment twice. Montgomery agreed to continue working for TASS only on 

the condition that she would be transferred to New York.97 Another Washington 

correspondent, Laurence Todd, notified Beglov that ‘his health demands a 

lengthy, and maybe even permanent break from his work for TASS.’98 Beglov 

reported that the campaign against the agency reached former employees as well. 

For example, Travis Hedrick, who no longer worked for the agency, was called to 

testify before the McCarran Committee (U.S. Senate Subcommittee on Internal 

Security). Beglov worried that other Americans on his staff would also be 

summoned.99  

 Soviet leaders and TASS bosses in Moscow closely followed the campaign, 

but despite Beglov’s pleas, they decided to take no action. TASS director Nikolai 

Pal’gunov explained to Beglov that the campaign against the agency was the 

logical outcome of American capitalists’ fear of Soviet journalists and urged his 

people to preserve the ideological rigour of their reporting:  

Explain to the comrades that we could expect similar, and perhaps, even more 

venomous and vicious attacks of American reactionary circles on TASS workers. 

Impress upon the Soviet comrades that we must retain complete self-control, 

must keep working as if nothing is happening, not to be afraid, and continue to 

attend press conferences, the Congress, and other places where they usually go. 

                                                 
96 Beglov to Pal’gunov, 9 November 1951. GARF, f. R-4459, op. 38, d. 309, l. 90. 

97 Ibid. 

98 Ibid. 

99 Beglov to Pal’gunov, 12 September 1951. GARF, f. R-4459, op. 38, d. 309, l. 76.  



 37 

At the same time, particularly impress upon them that they must not allow 

others to provoke them for irresponsible words and actions and must not 

provide [the American press with reasons for] provocative opinions.100  

Pal’gunov made sense of the attacks on TASS through the prism of Soviet 

ideology. He was convinced that American ‘reactionaries’ attacked TASS because 

they were ordered to do so by the capitalist magnates, who controlled the press. 

Pal’gunov urged his people to carry on the duties of socialist journalists, a main 

part of which was the unmasking of the capitalist world order. Unlike many 

American publishers, who withdrew their journalists from Moscow in response to 

censorship and other limitations, Soviet leaders expanded their network of 

international correspondents and persisted in their efforts to indict the United 

States. Pal’gunov urged Beglov to transfer the most crucial aspects of the 

agency’s activity to the ‘Soviet comrades’ and promised to dispatch additional 

journalists from the Soviet Union in the near future.101  

The echoes of the campaign persisted until the end of 1951, and occasional 

articles about TASS’s links to espionage and suspicious activity continued to 

appear in the American press after the campaign subsided. In November 1951 the 

New York Times ran a lengthy profile article on the agency’s operations in the U.S. 

and revisited the question of TASS’s threat to national security.102 The Times 

contended that while many questions about TASS’s activity remained open, 

shutting the agency down would not reduce the scope of Soviet espionage in the 

                                                 
100 Pal’gunov to Beglov, 13 October 1951. GARF, f. R-4459, op. 38, d. 309, l. 85. 

101 GARF, f. R-4459, op. 38, d. 381, l. 41. 

102 A.  . Raskin, “Report on Moscow's Reporters in America,” New York Times, 4 November 1951, 

pp. 15, 30-32, 34. 



 38 

United States.103 According to the Times, all the information that TASS sent to 

Moscow was already available in American newspapers, and making this 

information accessible to the public was a calculated risk that the U.S. ran as a free 

country.104 At least on the surface, the profile in the New York Times drew the line 

under question of TASS. Pundits and government officials agreed that the agency 

served as a direct wire to the Kremlin, but they continued to accept TASS’s 

presence in the US as a tolerable evil.  

Conclusion: 

 Comparative analysis of Soviet and American campaigns against the rival’s 

foreign correspondents sheds light on the dynamics of what David Engerman called 

the ‘battle of ideas’ at the heart of the Cold War.105 Mass media played a central 

role in Soviet and American societies and in each side’s understanding of its 

political and cultural mission in the world. The campaigns against the rival’s 

journalists were steeped in the respective, socialist and liberal, understandings of 

the role of the press and its rights and duties vis-à-vis the government and fellow 

citizens. The different ideological injunctions shaped the dynamics of each 

campaign, determined the institutional mechanisms that they relied on, and 

influenced the responses of journalists, editors, and political figures on both sides.  

                                                 
103 Ibid., p. 34. 

104 Ibid. 

105 David C. Engerman, "Ideology and the Origins of the Cold War, 1917-1962," in The Cambridge 

History of the Cold War Vol. 1, ed. Melvyn P. Leffler and Odd Arne Westad (New York: Cambridge 

University Press, 2010), 20. 

 



 39 

 Close collaboration between the state and mass media was central to the 

Soviet mission of enlightenment and creation of the New Man. Journalists and 

writers were to play the most important role in this process in their capacity as 

‘engineers of human souls.’ In the 1930s, a sense of threat to the gains of the 

revolution propelled Soviet policy makers to build institutions that fine-tuned the 

message of the press and verified the ‘political maturity’ of those responsible for 

its contents. The Cold War reintroduced old existential anxieties about the security 

of the Soviet state and demanded extreme measures. By 1945 all the components 

of the campaign were in place: censorship, mobilised mass media, and the belief 

that journalists and writers could be dangerous weapons in the unfolding battle for 

‘hearts and minds.’ In the Soviet campaign against American correspondents, 

ideology operated overtly: the actors openly and self-consciously applied class 

analysis of mass media to foreign journalists. Marxist-Leninist interpretation of the 

press prompted Soviet ideologues to reject the American liberal model of news 

(and American journalists’ understanding of their own work), as false 

consciousness that aimed at concealing the bourgeois bias of Western press. 

Foreign correspondents were positioned in the narrative of class warfare and were 

seen as acting on behalf of the interests of the American bourgeoisie.  

 The American liberal ideal also stressed the educational role of mass media. 

However, the instructive potential of the American press sprang from a radically 

different premise. Soviet mass media fulfilled its educational role only in close 

collaboration with the state. By contrast, the educational capacity of the American 

press resided in its mandate to stand up to the powers that be and monitor their 



 40 

actions. The principle of separation between the press and the government was 

central to the liberal ideology of American news media and to the campaign 

against TASS. The attacks on TASS had no coordinating structure and proceeded 

on several parallel fronts. In the process, pundits’ and publishers’ demands to 

take a hard line toward TASS often clashed with the agenda of government officials 

and their concern for American interests overseas. However, media professionals 

and the government agreed that TASS’s relationship with the Soviet state 

rendered it illegitimate as a news service. Soviet correspondents were perceived as 

dangerous not because they were journalists, but because they were government-

controlled journalists, and therefore were expected to advance the interests of 

foreign power.  

 In the American campaign against TASS, ideology operated covertly. The 

participants in the campaign were not conscious of the ideological underpinnings 

of their actions. Convinced that the only way to report the news was the one 

practiced by the American liberal news media, they charged that Soviet-style 

reporting was not journalism at all. Although several leading voices in the 

journalistic profession did not support harsh measures against TASS, they shared 

the idea that it should not be considered a real news agency. The campaign against 

TASS thus naturalised the liberal ideology of news. At the same time, the campaign 

obscured the fissures in the journalistic profession and the disagreements between 

the press and the government over the rights and duties of the press vis-à-vis the 

national security state.  



 41 

  Approaching the campaigns against enemy correspondents from a 

comparative perspective reveals that the attacks on journalists were not only 

symptoms of Cold War propaganda or the new information policies that each 

superpower adopted as a result of the growing suspicion of the other. Observers 

on both sides regarded enemy correspondents with suspicion because of the 

broader symbolic meaning that journalism had in Soviet socialist and American 

liberal ideology. In the Soviet Union, journalism symbolised the hope in 

propaganda as a vehicle of enlightenment, which would help the New Men and 

Women of the socialist society to develop their proletarian consciousness and 

transform themselves into historical actors and builders of socialism. In the United 

States, journalism represented the foundational principles of American democracy: 

the freedom to express one’s opinion, informed participation in the democratic 

process and the accountability of office holders to their electorate. These idealised 

notions of journalism remained unattainable in reality and were subjected to 

internal debates by practitioners who had their own prejudices. However, the ideal 

itself was never rejected on either side and lived on as a powerful symbol of Soviet 

socialist and American liberal capitalist modernity. As the respective campaigns 

against enemy correspondents unfolded, journalism became a symbol of the 

quintessential distinction between socialism and capitalism or liberalism and 

totalitarianism.   

  

 


