
              

City, University of London Institutional Repository

Citation: Iosifidis, P. & Papathanassopoulos, S. (2019). Media, politics and state 

broadcasting in Greece. European Journal of Communication, 34(4), pp. 345-359. doi: 
10.1177/0267323119844414 

This is the accepted version of the paper. 

This version of the publication may differ from the final published version. 

Permanent repository link:  https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/22038/

Link to published version: https://doi.org/10.1177/0267323119844414

Copyright: City Research Online aims to make research outputs of City, 

University of London available to a wider audience. Copyright and Moral Rights 

remain with the author(s) and/or copyright holders. URLs from City Research 

Online may be freely distributed and linked to.

Reuse: Copies of full items can be used for personal research or study, 

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge. 

Provided that the authors, title and full bibliographic details are credited, a 

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is 

not changed in any way. 

City Research Online



City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@city.ac.uk

http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk


 

1 
 

“Media, Politics and State Broadcasting in Greece” 
 
Published in European Journal of Communication, April 2019 
 
Petros Iosifidis (ORCID iD: 0000-0002-2096-219X) 
City, University of London 
 
Stylianos Papathanassopoulos 
National and Kapodistrian University of Athens 
 

First Published 19 April 2019  
https://doi.org/10.1177/0267323119844414 

 

Corresponding author: Petros Iosifidis, City, University of London, 
Northampton Square, London EC1V 0HB, UK, p.iosifidis@city.ac.uk.  

 
 
Abstract 

This article focuses on governmental control over state broadcasting media in 
Greece and analyses whether Hellenic Broadcasting Corporation can be 
considered as public or state broadcaster. The first part explores the 
interrelationship between media, politics and the state in Greece, and the ways 
the latter has affected the development of Hellenic Broadcasting Corporation. By 
doing so, it makes references to similar Southern European broadcasting models 
that are also characterised by clientist manners, ministerial censorship, a powerful 
state and a weak civil society. Furthermore, it looks at the devastating impact of 
haphazard deregulation and market liberalisation on Hellenic Broadcasting 
Corporation since the early 1990s, when the Hellenic Broadcasting Corporation 
lost much of its formerly loyal audience and advertising income to a number of 
newly launched commercial television channels. Part 2 assesses the degree of 
political, editorial and financial independence of Hellenic Broadcasting 
Corporation under the current SYRIZA-led administration. Hellenic Broadcasting 
Corporation was re-launched by the left-wing SYRIZA government after a 
temporary 2-year closure, but it is struggling to maintain a competitive advantage 
and a politically neutral output. 

 

Keywords Greece, Hellenic Broadcasting Corporation, media, politics, public service 

broadcasting, state broadcasting 

https://doi.org/10.1177%2F0267323119844414
mailto:p.iosifidis@city.ac.uk
https://crossmark.crossref.org/dialog?doi=10.1177/0267323119844414&domain=&uri_scheme=file:&cm_version=v2.0
https://crossmark.crossref.org/dialog?doi=10.1177/0267323119844414&domain=&uri_scheme=file:&cm_version=v2.0


 

2 
 

Accepted Version: 

 

Introduction 

Most media systems in general, and public broadcasting systems in particular are to some degree subject 

to political power, and disputes over the independence of public broadcasting are common to the history 

of European media. In effect, most southern European public broadcasting systems have been to a 

certain extent subject to political influence and dependence. In the case of Greece, Hellenic 

Broadcasting Corporation (ERT) even nowadays after four decades of the breakup of its broadcasting 

monopoly is still labelled by many as ‘state’ rather than ‘public’ broadcaster. This wide public 

perception stems from ERT’s one-time role as a mouthpiece of government propaganda and its on-

going close relationship with the government of the day. As both radio and TV broadcasting were 

launched under dictatorships, they have been regarded as ‘arms of the state.’ Post-dictatorship politics 

and the restoration of Parliament in 1974 witnessed the Conservatives (New Democracy) and Socialists 

(PASOK) dominating the political scene accusing each other of too much governmental control over 

state broadcasting media. Even the new ERT, re-launched by the current left-wing SYRIZA government 

after a temporary two-year closure, is criticised from opposition parties and the press, accusing the 

broadcaster of promoting the government’s positions. ERT never obtained a reputation for investigative 

reporting, but some political voices and mainstream media argue that today has a fundamental bias 

towards SYRIZA, the party in power. 

This article focuses on governmental control over state broadcasting media and analyses 

whether ERT can be considered as public or state broadcaster. The first part explores the 

interrelationship between media, politics and the state in Greece, and the ways the latter has affected 

the development of ERT. By doing so it makes references to similar Southern European broadcasting 

models that are also characterised by clientist manners, ministerial censorship, a powerful state and a 

weak civil society. Further, it looks at the devastating impact of haphazard deregulation and market 

liberalization on ERT since the early 1990s, when the Hellenic Broadcasting Corporation lost much of 

its formerly loyal audience and advertising income to a number of newly launched commercial 



 

3 
 

television channels. Part two assesses the degree of political, editorial and financial independence of 

ERT under the current SYRIZA-led administration. ERT was re-launched by the left-wing SYRIZA 

government after a temporary two-year closure, but it is struggling to maintain a competitive advantage 

and a politically neutral output. 

 

Part One 

 

The powerful Greek state 

The symbiotic relationship that broadcasting and politics present in Greece is closely linked to political 

upheavals of the country - both radio and television broadcasting were introduced under dictatorships 

in modern Greece's troubled history. Radio was formed in the late 1930s under the Metaxas dictatorship 

and television in the mid-1960s under the Colonels (1967-74). Consequently, both radio and television 

have been regarded as ‘arms of the state.’ Moreover, the whole debate about the electronic state media 

in Greece before deregulation of the sector was focused on governmental control and interference in 

television programmes. This has become part of post-dictatorship ritualised politics and since 

Parliament was re-established in 1974, the Conservatives and Socialists have dominated the political 

scene accusing each other of too much governmental control over state broadcasting media 

(Papathanassopoulos, 1999). 

This situation has largely arisen from the political tensions in Greek society since the Second 

World War. These tensions, combined with the absence of a strong civil society, have made the state 

an autonomous and dominant factor in Greek society. For example, shortly after the end of World War 

II, Greece endured a Civil War between supporters of the government that was in exile during the war 

and returned to Greece after liberation from the Germans, and the Communist Party in Greece. The civil 

war led to deep political polarisation and was widely regarded as a missed opportunity to establish a 

civil society organisation that would work for democracy, equality, consensus and culture beyond the 

nation-state (Christodoulakis, 2016). The political instability and the dictatorship (1967-74) that 

followed saw Greek people’s civil liberties vanishing. Greek democracy was only cemented in 1974 



 

4 
 

with the abolition of the colonels’ regime and further strengthened in 1981 with Greece’s European 

Union membership. 

These developments, even from the inauguration of modern Greece, have turned the Greek state 

to become not only relatively autonomous but to also perform an ‘over-extended’ character. In tandem, 

some Greek commentators like Mouzelis (1980: 261-4) point out that these conditions have been 

associated with a weak, atrophied civil society where the state has to take on additional politico-

ideological function. This makes the system less self-regulatory than nations with developed capitalism 

such as exists in Western European countries like Britain or in the US. Thus, the state has to intervene 

and adopt a dirigist attitude because it has to 'fill the gaps' in various sectors of the society and economy. 

Mouzelis (1980: 263) notes that because of the persistence of patronage politics, even bourgeois parties 

and interest groups are articulated within the state machinery in a clientist/personalistic manner.  

In economic terms, the central accumulation of revenues in the Greek state made necessary 

government intervention in planning, financing and management of economic development 

(Christodoulakis, 2016). The state with the ‘power of the purse’ has the ability to create, buy-off or 

maintain political coalitions. As Houliaras and Sotiropoulos (2018) contend, those in charge of the state 

have the power to create client groups eh nihilo in order to help keep themselves in power. Thus, the 

political dynamics of state-society interaction become rudimentary, one-sided and usually lacking in 

real-content. Spanou and Sotiropoulos (2011) mentioned that over-regulation and legalism have 

dominated state-economy relations, while after 1974 in the public sector necessary democratisation was 

limited to the granting of new rights to civil servants and establishing new political institutions, such as 

independent regulatory authorities. The state was more accessible to citizens but never became more 

efficient. In other words, institutional reform prevailed over managerial reform. But in the case of media 

even the creation of independent bodies has been proved problematic, since the broadcasting regulator 

ESR (set up by law 2863/2000) has never gained a reputation of being financially and politically 

independent. Meanwhile, organised interests, such as networks of business enterprises in the 

construction and media sectors, the liberal professions and insiders of the labour market, such as 

employees of state-owned enterprises, focused on rent seeking, competing for resources and subsidies 

(Houliaras and Sotiropoulos, 2018). 



 

5 
 

 

 

Media, politics and clientelism 

The   interrelationship between media and politics has affected the development of the news media in 

many ways (Hallin and Mancini, 2004). First, it has encouraged the uses of the news media for other 

purposes than the balanced provision of news stories. The politicisation of business is a result not only 

of the important role the state plays in the economy, but also of the nature of the political process. ‘What 

was important for an interest group’, write Lanza and Lavdas (2000: 207) referring to Greece and Italy, 

‘was its ability to establish a special and privileged bond with a party, a sector in the public 

administration, a branch of the executive, a politician or a civil servant. In this way, institutions became 

permeable; otherwise they remained totally impermeable’. In Italy, the public broadcaster, RAI, was 

essentially under the control of the ruling Christian Democratic Party in the 1950s and 1960s, but in the 

1970s, when a broader coalition was formed and the ‘historic compromise’ allowed the Partido 

Communista to share in the lottizzazione – the division of political power and benefits – control of RAI 

was divided among the parties, with the Christian Democrats retaining control of one channel, the 

‘secular parties’ the second and the Communists the third. In recent years the board of directors of RAI 

has been reduced in size, making proportional representation impossible, and a move which may require 

a degree of de-politicisation of appointments to the board (Hallin and Papathanassopoulos, 2000).   

With reference to the French context, Kuhn (2010) writes that the claims of public broadcasters 

to public service status have to be qualified by their long historical association with the political 

executive that has often negatively impacted on their capacity to provide independent and balanced 

news. In Malta, the state, the political parties, the Church and the university own radio and TV stations, 

thereby confirming the strong presence of institutions, especially political parties, in the broadcasting 

scene (Borg, 2007: 254). Spain is another country in Southern Europe in which the ruling party directly 

used to control the public broadcaster (Bergers, 2017). As a consequence of the close connection 

between Spanish political elites and the public broadcaster, Leon (2010) contends that the output of the 

Spanish public television offerings cannot contribute to the fulfilment of its public service role. 

Similarly, Portugal has had a public broadcasting system in which the government majority has 



 

6 
 

effective control, thereby leaving little room for editorial autonomy (Costa e Silva and Sousa, 2017; 

Mancini, 2000; Papathanassopoulos, 2007). 

The concept of clientelism is useful in media analysis because it explains normative issues of 

media performance in a democratic system. Clientelistic relationships coexist in a complex relationship 

with other forms of political organization (Hallin and Papathanassopoulos, 2000). Their centrality 

varies, for they are most central in Greece and Italy, where the political parties are tied relatively closely 

to the party system and less developed in Malta, where there is a more active civil society.  

In northern Europe, clientelist relationships have been displaced to a large extent by rational-

legal forms of authority and, especially in the smaller continental European countries, by democratic 

corporatist politics, both of which decrease the need for economic elites to exert particularistic pressures 

and form partisan alliances (Hallin and Papathanassopoulos, 2000; Hallin and Mancini, 2004). In 

countries with a history of clientelism, such as Greece, Italy and some other southern European 

territories, rational-legal authority is less strongly developed. The judiciary and administrative 

apparatus are more party-politicised and there is often a tradition of evasion of the law. The persistence 

of a culture in which evasion of the law is relatively common means that opportunities for particularistic 

pressures are evident: governments can exercise pressure by enforcing the law selectively, and news 

media can do so by threatening selectively to expose wrongdoing. Legal proceedings against media 

owners are thus fairly common in many southern European countries (Papathanassopoulos, 2007). 

This situation has also affected the content of the media as means of negotiation among 

conflicting elites rather than means for the information of the public. Looking at the mass 

communication sector in general, the strong state in its role as a rule-maker defines the extent of the 

relative autonomy it is willing to grant to the media. Even in the case of the press, which enjoys a liberal 

regime, the state defines press autonomy. This can easily be seen in the press laws or in cases of declared 

national emergency where the state reserves the right to reduce press autonomy. In a more indirect but 

equally effective way, the state acts to enforce these formal rules, as well as to implement the unwritten 

rules of power politics, by using a wide range of means of intervention that are at its disposal. A very 

effective means that the state uses to enforce written press limits is to provide sizeable financial aid to 

the press, on which individual enterprises become dependent if they cannot cover their production costs. 



 

7 
 

Since entrepreneurs in public construction projects were also active in the media field, they cross-

subsidise their media outlets from revenues made out of public orders (Leandros, 2010). Other means 

that are rarely used are Courts, censorship, and suspension of publication. A recent effective way in 

financially-troubled Greece was a kind of financial aid though bank loaning under the ‘auspices’ of the 

government. In most of the cases the media owners could not pay off their loans.  

 

Media and the state in Greece 

In Greece, the deregulation of radio took place in 1987, followed closely by the deregulation of 

television in late 1989. As in other Southern European countries, the imminent deregulation of Greek 

broadcasting was associated with partisan ends, and eventually led by a haphazard reaction of politics 

(rather than a coherent plan), thus resulting in an overcrowded broadcasting scene. In November 1989, 

the first private channel called Mega Channel entered the Greek television landscape (now closed), and 

a month later a second channel by the name of Antenna TV followed. Since then, a plethora of national, 

regional and local television channels have sprung up all over the country without, however, an official 

license to broadcast. Ιn 2018 there were nine national private TV channels, three state channels, 65 

regional and 45 local TV channels (ESR, 2018). From their launch private channels have dominated the 

television sector in terms of audience ratings and advertising expenditure, affecting negatively ERT 

(see next section). The Greek media are primarily characterised by excess in supply over demand. This 

oversupply is explained by the fact that numerous print and broadcasting media outlets have to compete 

for a small-country audience and advertising market share.  

In the case of broadcasting, as noted, the state not only intervenes but is the active agent. Greek 

broadcasting was established, as in most European countries, as a state monopoly which remained after 

the restoration of Parliament. According to the Constitution of 1975, ‘radio and television will be under 

the direct control of the state’ (Dagtoglou, 1989). Although ‘direct control’ did not necessarily mean 

‘state monopoly’, state monopoly was justified on the grounds of limited frequencies being available, 

as well as the need to provide full coverage for such a mountainous country with its many islands. 

Therefore, the state became the sole agent of the broadcast media. The government manipulation of 



 

8 
 

state TV news output is a suitable example of the dirigist role of the state, since it has traditionally 

reflected and reinforced government views and policies (Papathanassopoulos, 2007). 

As a result, ministerial censorship was common practice and state control greater than was usual 

elsewhere. The general pattern of the Greek state broadcasting media was (and still is) that a transfer of 

political power will be followed by an equivalent changeover in the state media institutions' executives. 

The outcome, especially in the past, was news and editorial judgments of particular importance in close 

agreement, if not identical, to the government announcements on a whole range of policies.  

 In the era of the dominance of private television such a practice is rather absurd. However, the 

political affiliation of the executives of the Hellenic Broadcasting Corporation is self-evident as all 

parties in the Opposition still accuse the government of the day-to-day control of the news output. In 

this sense, it could be said that Public Service Broadcasting (PSB) never really existed in Greece. The 

main difference between a state broadcaster and a PSB is that the former does not enjoy editorial, 

political and financial independence and it often focuses on pure entertainment, while the latter has a 

public interest focus (Iosifidis 2017; Banerjee and Seneviratne 2005: 12). The troubled political history 

of the country formed a state rather than a public broadcaster. To understand this, one has to note that 

the license fee is not collected directly from the TV households, but from the very beginning though 

the electricity bills. In effect, there was never a license fee in a Western way. By and large, in Greece 

ERT was unable to function according to the public service regulations compared with those in Britain, 

Scandinavia or other northern European countries. As Hallin and Mancini (2004: 106-7) note ‘it is 

probably significant that democracy was restored ... at a time when the welfare state was on the 

defensive in Europe, and global forces of neoliberalism were strong’. In other words, the deregulatory 

deluge of the 1980s found ERT unprepared and weak.  

The ongoing financial crisis in Greece and the imposition of austerity measures by the so-called 

Troika (European Commission, International Monetary Fund and European Central Bank), apparently 

aiming at restoring the Greek economy, has in fact deepen Greek woes and brought major losses of 

advertising income for the media industry. Advertising expenditure from 2007 (just before Greece 

entered the financial crisis) to 2015 has fallen dramatically from €1.8 billion to €685 million in 2015, 

according to data provided by Tempo/Media Services (2018), representing a decrease of 62 per cent. 



 

9 
 

However, from 2015 to 2018 there has been an increase from 685 million in 2015 to 789 million 

(estimate) in 2018, representing an increase at about 15 per cent. In the period, however, between 2007 

to 2018 the advertising expenditure in Greece was decreased by 56.5 per cent. All media outlets are 

facing their most difficult period ever, though it is private TV channels and the print media (newspapers 

and magazines) that have suffered the most as the former dominate the advertising market (€473 

million, or more than 61 per cent of the total advertising expenditure) followed by the print media at 

around €135 million. Alongside advertising (and sales, in the case of print) losses, the traditional media 

face competition from new media services (broadband and digital media) brought about by 

developments in new technology. As elsewhere, this puts the media landscape in a consistent state of 

flux that requires rapid, direct decisions and initiatives from media companies. However, the ‘get-rich-

quick mentality’ among Greek business entrepreneurs, their risk-averse stance, as well as their attitude 

to spend their energy in seeking political protection rather than in initiating new activities (Huliaras and 

Sotiropoulos, 2018), are among the factors that played a significant role in shaping the deregulated 

media ecology and continue to plague Greece. 

 

Part Two 

 

The closing down of ERT  

ERT’s history is identified with the history of Greek broadcasting, but the emergence of private stations 

has been disastrous for the Hellenic Broadcasting Corporation. ERT has sharply declined in ratings and 

advertising revenues. In effect, all ERT's three channels have witnessed a steady erosion of market share 

since private TV launched in 1989 (see Graph 1). ERT’s management and the government realised that 

the broadcaster could no longer justify its presence in the system. ERT was too bureaucratic, with an 

uncompetitive output, and was labelled ‘mouthpiece of the government’. Amidst great difficulties, some 

of which are typical of PSBs in other, particularly southern EU countries (increased competition, 

decreased legitimacy, technological challenges), whereas others are related to the specific problems 

facing public broadcasting in Greece (frequent changes of leadership, concentration of media and 

political power in the hands of the Head of Government), ERT has been unable to maintain its 



 

10 
 

‘institutional credibility.’ Moreover, since market deregulation in 1989 politicians had been unable or 

reluctant to approve any of the three main plans (in 1989, 1997 and 2013) for the broadcaster’s salvation.  

Many voices called for a major restructuring of ERT to make it more trustful, less bureaucratic 

and more independent from the government, but instead of restructuring the then coalition government 

decided to close it down. On Tuesday, 11 June 2013, the screen of ERT went black. In effect, it was 

practically silenced overnight. The radio stations of the Greek public broadcaster had already been 

seized for a few hours. The conservative-led coalition government of Prime Minister Samaras had a 

few hours earlier announced its decision to close down and to subsequently restructure the Greek public 

broadcasting corporation ERT ‘on the right track’. 

ERT’s shutting down by the government provoked negative reaction among oppositional 

parties, trade unions and international bodies. The Opposition, led by the SYRIZA party, claimed that 

the government had fired ERT’s 2500 employees in order to prove to Greece’s international lenders 

(Troika) that it was serious about cutting the country’s bloated public sector (4000 jobs to go by the end 

of 2013). Moreover, the European Parliament, the Council of Europe, the European Broadcasting Union 

(EBU), press associations as well as more than 50 Directors General of European Public Broadcasters, 

including the BBC, ARD, ZDF, RΑΙ, RTVE, RTBF and France Télévisions, reacted to this decision 

condemning the Greek government’s ‘undemocratic and unprofessional’ course of action, which 

‘undermines the existence of public service media in Greece’ (EBU, 2013). The legality of ERT’s 

closure under the lens of, first, European Union (EU) Law, and secondly, the European Convention of 

Human Rights (ECHR) has also been addressed. Iosifidis and Katsirea (2015) contended that the Greek 

government’s sudden move to shut down ERT was not designed as a reform measure and the argument 

that Greece acted strictly in implementation of EU law appears precipitate, especially given that the 

1997 Amsterdam Protocol recognises the importance of PSB for the democratic, social and cultural 

needs of each society. 

In considering whether ERT’s closure violated Art. 10 ECHR, the above commentators 

established in an earlier work that there has been an interference with freedom of expression, first, of 

the employees working at ERT who had a right to impart information and ideas and, secondly, of the 

viewing public who had a right to receive ERT’s programmes. Further, the closure of a PSB on the 



 

11 
 

basis of purely financial considerations is in any case, in the authors’ view, not allowed under Art. 10 

(2) ECHR, for the only legitimate objective that could come into question is the protection of rights of 

others. Iosifidis and Katsirea (2014: 14) concluded that ‘if the government’s intention was to clean the 

“Augean stables” in a single day, then surely this could have better been achieved by opening the 

stables’ doors to the waves of reform than by knocking the entire edifice down’. 

 

ERT’s reopening and the lost chance to become a public service institution 

ERT was eventually reopened in July 2015 by the SYRIZA-ANEL coalition government that 

had taken office a few months earlier. Prime Minister Alexis Tsipras made its re-opening a priority as 

part of efforts to roll back cuts demanded by the lenders and called it ‘a great victory for democracy’. 

 

The ‘new’ ERT consists of: 

• Two nation-wide channels (ERT1, ERT2) based in Athens and a regional channel (ERT 3) 

based in Thessaloniki; ERT Sports HD; an intentional satellite channel, ERT World and 

two web channels (ERTPlay1, ERTPlay2). 

• Hellenic Radio (ERA) with five national radio programmes, (First, Second, Kosmos, Third, 

ERA/Sport) and an international sixth programme the ‘Voice of Greece’ which targets 

Greeks abroad, 19 regional programmes, as well as Webradio. 

• It publishes the free weekly TV/radio ERT listings magazine Radioteleorasis and has a 

strong presence on the web (www.ert.gr) and Musical ensembles.   

In financial terms, 80 per cent of ERT’s funds derive from the license fee (which is paid by all 

Greek households through the electricity bill), while 20 per cent come from commercial means, chiefly 

advertising. ERT has a relatively healthy income, compared to that of the commercial channels, despite 

the fact that the monthly licence fee is one of the lowest in Europe (reduced to about 3 Euro per 

household in 2013 due to the ongoing economic crisis). In 2018, ERT had a revenue of €199.5 million, 

with €180 coming from the license fee, whereas the rest originating from advertising, sales and 

sponsorship. Lack of resources obviously does not allow for a strong indigenous production and quality 

programming, something that would have apparently improved ERT’s reputation. At the same time the 



 

12 
 

SYRIZA-ANEL coalition government continues illegally, if we take into consideration the Amsterdam 

Protocol, as its predecessors did, to collect €40 million of ERT’s income per year to subsidise electric 

power! ERT’s revenues are squished by the governmental action, but ERT still has a revenue of about 

€160 million, when the advertising market for the revenues of private channels is no more than €250 

million (Kathimerini, 2018). In other words, ERT, financially, is in better shape compared to its private 

competitors. 

However, after three years of ERT’s relaunch, its audience ratings remain low (approximately 

10 per cent of the television market share for the three channels combined). The ‘new’ ERT employs 

2,307 staff including 600 journalists, at a cost of about €30 million a year. Most of them (2,114) have 

been employed on the basis of their previous job in ‘old’ ERT.  According to ‘new’ ERT structure, the 

broadcaster consists of six Directorates (Divisions), and is run by the Chairman and the Managing 

Director as well as the Board of Directors (seven members). The Divisions cover News and Current 

Affairs, Content, ERT 3, New media and Technology as well as the Administration and Financing. 

Additionally, ERT’s organisation chart includes 3 special Divisions (Corporate Communication, 

Archives and Music) as well as ERT’s Law Office. The Chairman, the Managing Director and 3 

members of the Board of Directors are nominated by the Minister of Digital Policy Telecommunication 

and the Media who is responsible for the public media as it is foreseen by law 4324/2015, article 9 

(formerly the Ministers of Finance and the State) and they are appointed by the Parliament’s Ethics and 

Transparency Committee. In effect, all members of the Board of Governors are appointed (and 

approved) by the above mentioned Committee. Needless to say, the government has the majority of this 

Committee since it echoes the power of the political parties in Parliament. Even in disputed cases, as in 

the recent 2018 case of the appointment of a member of the Board, where she was also a communication 

advisor of the leader of the ANEL party, the Parliamentary Committee appointed her with an 11 in favor 

against 3 votes. The Directors of the Divisions, especially of the News and Current Affair, are appointed 

by the ERT’s Governing Board, but in practice in accordance to the responsible Minister. As journalist 

and chief editor of daily Kathimerini Papachelas (2018) has commented: 



 

13 
 

“from public transport to public broadcaster ERT, it is obvious that the only criteria in 

management are: a) if the managers are ‘our people’ and b) how many we can appoint. Nothing 

more, nothing less’”. 

 

Thus, the ‘interlinkage’ between the government and the broadcaster remained as all key radio 

and television appointees were once again politically sympathetic of or affiliated to the SYRIZA-led 

coalition government. It is not then a coincidence that within the three years of new ERT’s operation 

there have been various criticisms that the SYRIZA-ANEL government continues the tight control over 

the Hellenic Broadcasting Corporation as its predecessors. Sheehan (2016: 118) notes:  

 

‘in government, instead of affirming and building on what this popular struggle had achieved, 

(SYRIZA) disregarded the popular demand for a new model of public broadcasting, based on 

critical and creative programming and worker’s self-management. Instead, they reinstated the 

old order and hierarchical management. (ERT) became government broadcasting, as it had been 

previously, expect that SYRIZA was now the government whose line was privileged’. 

 

This echoes SYRIZA’s parliamentary spokesman Nikos Xydakis who in a panel on ‘Protecting the 

Fourth Estate: Democracy, Accountability and the Media’, described the situation at ERT as ‘tragic and 

third world’. His comments prompted an exchange of counter arguments between Opposition New 

Democracy and the SYRIZA press office, but also a demand for a retraction and an apology from ERT 

President Dimitris Tsaknis. In his response he said that he had been over-the-top in his statement that 

ERT has been allowed to operate like a branch of the civil service but admitted that mistakes were made 

in relaunching it (Kathimerini, 2017). In mid-April 2018, ERT’s journalists made an appeal asking for 

ERT’s independence from the government and the political world (To Vima, 2018).  

 

Discussion and conclusions 

The Greek media ecology changed dramatically after the deregulation in the 1980s that ended the public 

broadcasting monopoly. Many media outlets appeared in a small market of just 11 million people to the 



 

14 
 

extent that the media landscape today is characterized by an excess of supply over demand. From a 

broadcasting field of two public TV channels and four radio stations, in the late 1980s, it has become 

an overcrowded environment comprising 120 private TV channels and 920 private radio stations, all of 

them lacking an official licence to broadcast. Traditional print media and ERT faced an unprecedented 

challenge as competition increased first from powerful (unregulated) commercial analogue broadcasters 

and then digital media. To address sharp decline in sales, the main publishers, helped by a weak 

regulatory regime, moved to electronic media, thereby raising levels of media market concentration 

(Iosifidis, 2007; Leandros 2010). The interplay between political and media elites and the strong 

clientelistic relations which characterise the Greek political system are identified as the main factors 

behind the ineffective and contradictory nature of broadcasting regulatory policies. 

Greece has undergone three separate troika-led bailouts between 2010 and 2017, which led to 

significant political instability, social unrest, and deteriorating social conditions (Kovras, 2018). The 

multi-layered economic, political and social changes driven by the ongoing economic crisis pose 

continuous challenges to the political role of the media system. Current ideological and institutional 

shifts suggest the formation of an unprecedented elite political consensus in support of the neoliberal 

restructuring of Greek society. Pivotal to this development has been the shift of the SYRIZA-led 

Government away from its anti-austerity electoral platform, and its endorsement of yet another 

memorandum agreement to more austerity measures and privatisations. The extent to which alternative 

online media may be able to rejuvenate public communication remains to be seen. However, the 

implementation of austerity, as a principle means of devaluing labour power and redistributing wealth 

towards capital, depends upon the disciplining of the affected workforce and the ideological 

assimilation of opposition. Thus, the direct connection between the economics and the politics of the 

crisis suggests that law and order news remain a key media topic necessary for contesting official 

definitions (Nikolaidis, 2015). 

Furthermore, the deregulation and commercialisation of the media and the dominance of 

television in the Greek media universe for news and entertainment forced politicians and political 

parties to adopt the media logic. Greek politicians have come to realise that they are more vulnerable 

than they were in the past. Former conservative (New Democracy) Prime Minister Constantine 



 

15 
 

Mitsotakis once accused the ‘web of interests of media publishers’ of being the main reason that he lost 

power. Ex-chairman of the Hellenic Parliament and MP of PASOK Apostolos Kaklamanis regularly 

attacked media owners on the grounds that they were using their channels to promote their own business 

interests. Similar statements have been made by other politicians. Even PM Tsipras in his speech 

delivered in parliament on television licences in February 2016 painted a clientelist relationship 

between businessmen ‘who are maintained and financed by banks in order to support politically 

bankrupt parties’ and the two parties which have governed Greece for decades (To Vima, 2016). 

In effect, politicians seem to use on the one hand, the TV licenses as a means of pressure and 

maintain a competitive advantage in the tactical ‘war’ with the media and business entrepreneurs. On 

the other hand, political parties, especially those in power, want to maintain the control over the public 

broadcaster echoing, to some extent De Gaulle, that centralised control of the public broadcaster 

guarantees that high culture prevails while government’s enemies control printed media (Kuhn, 1995: 

123). In practice they follow, as their counterparts in some other southern European counties, the pattern 

that the ruling party has the privilege to directly control public broadcaster and its news output. Greek 

politicians want to have the upper hand on ERT since they feel vulnerable in a confrontation with the 

vested interests which at the same time own the mainstream private media.  

Although we are at the end of the so-called Metapolitefsi - the period in modern Greek history 

after the fall of the military junta (1967-74) - and Greece has entered the age of the social media, the 

‘old’ political behaviour remains strong. In practice, Greek politicians behave like living in an analogue 

rather than the digital era. It could be argued that it is not a coincidence that television licenses have not 

been granted for almost three decades. Meanwhile, the awarding of the licenses seems to have been 

used as a part of the domestic political game. The reason of this non-policy is simple. Successive 

governments since TV deregulation in 1989 appear to have been playing an ‘on and off’ game with 

television owners who also have other interests in the Greek economy, particularly in the construction 

sector and shipping. For instance, during a conservative government administration (1990–93), 

announcements of license awards usually followed political disputes, especially with radio stations. 

When the late Andreas Papandreou came to power after the 1993 general elections, his socialist 

government announced that it would re-examine the whole regulatory environment including licenses. 



 

16 
 

But up to his departure in 1996, no official government license was granted. His successor, the socialist 

Simitis government announced in the Spring of 1997 the allocation of frequencies for the Greek 

television domain. According to its action-plan, the so-called ‘order in the airwaves’, the government 

would award new licenses and require a re-evaluation of the existing ones, but nothing happened. 

Inaction was also evident by its successor, the conservative Karamanlis government, despite then Prime 

Minister Costas Karamanlis calling the owners of the mainstream media ‘the pimps of the Greek media 

system’ and announcing the setting up of a ‘digital map’ (Papathanassopoulos, 2017). The over-

extended state, meanwhile, is considered by the private interests as a better place to create business (for 

example, public works), than the market, which has remained underdeveloped. It is in this context that 

one can understand why the power of private media has increased considerably, whereas the power of 

both journalists and ERT remains weak (Iosifidis and Boucas, 2015; Iosifidis, 2017). 

The ongoing financial crisis and recession has affected the media sector as a whole and turned 

some media outlets financially unsustainable. However, the most dramatic development occurred in 

2013 with the sudden closure of ERT. The shutting down of ERT and subsequent redundancy of its 

employees was seen by many as part of the latest public spending cuts imposed to meet the terms of the 

country’s bailout deal. In effect, this has left the commercially dominated Greek broadcasting landscape 

without a public channel and people dependent on the private media sector for the provision of 

information, entertainment and education. One can rightly accuse ERT of lacking clear public interest 

objectives, overstaffing, bureaucracy, wastefulness and over-rewards for senior management, but its 

abrupt closure without consultation and a strategic plan is an attack on free speech and public space by 

the Greek government. ERT required restructuring, but not closing down. Public service broadcasters 

play a crucial role in producing and disseminating public service output that brings citizens together 

and enhances the educational and cultural aspect. It is not acceptable to close down a PSB without 

consultation and to dismiss its employees, just to justify the wishes of the ‘troika’ for redundancies in 

the public sector. The closure of ERT was an attack on free speech and public space by the Greek 

government (Iosifidis and Katsirea 2014). ERT’s role is important especially today given the growth in 

social tension and the rise of the far right in Greece (Golden Dawn). Worse, it is a dangerous precedent 

to close down PSB entirely or even to link PSB reform to austerity. Greece is not the only country 



 

17 
 

undergoing austerity measures and looking to cut public spending, and while some slimming of budgets 

is unavoidable, we need to consider carefully the position of PSB in these conditions and prevent such 

arbitrary axing becoming a trend. 

This article argued that public service broadcasting never really existed in Greece. ERT has 

been unable to function according to the public service obligations observed in public broadcasters in 

Britain, Scandinavia or other northern European countries. Greece, like some other southern European 

countries, entered rather late into ‘modernity’ and has neither a strong civil society nor a strong market. 

The Greek media have been used as vehicles for negotiating with and pressuring the government of the 

day, rather than reflecting public discourse. Progress remains to be done regarding ERT’s staffing and 

management. All political parties which came to power had grandiose plans for the broadcaster that 

were ‘over nightly’ abandoned in the first day of their administration. The old governmental ‘behaviour’ 

is on again, while ERT’s output is neither innovative nor attractive. Provision of additional resources 

for the institution should be considered to enable ERT to principally invest in Greek production and 

investigative journalism, thus fulfilling its public service remit. In the last three years after its re-opening 

ERT has taken some initiatives for investing in Greek productions (which is in bad shape due to the 

financial crisis) and very few in investing in journalism (apart from re-employing journalists, which 

was motivated by political criteria). Above all, there should be a fresh commitment of political elites to 

enhance the accountability of new ERT in order to function as a PSB.  

 

References 

Banerjee, Indajit and Kalinga Seneviratne (2005) (eds) Public Service Broadcasting: A Best Practices 

Sourcebook, UNESCO.  

Berges, Laura (2017) ‘Spain: Traces of the Authoritarian Past or Signals of a Western Neo-

Authoritarian Future?, pp. 109-135 in P. Bajomi-Lázár (ed) Media in Third-Wave 

Democracies. Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective. Budapest: 

L'Harmattan. 



 

18 
 

Borg, Joseph (2007) The Maltese Media Landscape. In G. Terzis (ed.) European Media Governance: 

National and Regional Dimensions, pp. 252-263. Intellect. 

Christodoulakis, Nikos (2016) ‘Conflict Dynamics and Costs in the Greek Civil War 1946–1949’. 

Defence and Peace Economics, 27(5): 688-717. 

Costa, Maria Elsa Siva and Helena Sousa (2017) ‘Portugal: The Challenges of Democratisation’, pp. 

90-108 in P. Bajomi-Lázár (ed) Media in Third-Wave Democracies. Southern and 

Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective. Budapest: L'Harmattan. 

Dagtoglou, Prodromos (1989) Broadcasting and Constitution. Athens: Sakkoulas) (in Greek). 

EBU (European Broadcasting Union) (2013) ‘50+ Directors General of Public Media demand ERT be 

restored to air’, Retrieved from:  https://www.ebu.ch/contents/news/2013/06/50-directors-

general-of-PSM.html. 

ESR (Ethiniko Symboulio Radiotileorasis) (2015) Annual Report 2015. Athens. Retrieved from: 

www.esr.gr.  

Hallin, Daniel, C. and Stylianos Papathanassopoulos (2000) ‘Political Clientelism and the Media: 

Southern Europe and Latin America in Comparative Perspective’. Media, Culture & Society 

24(2): 175–195. 

Hallin, Daniel, C. and Paolo Mancini (2004) Comparing Media Systems: Three Models of Media and 

Politics, Cambridge: Cambridge University Press. 

Houliaras, Asteris and Dimitris Sotiropoulos (2018) The Crisis in Greece: The Semi-Rentier State 

Hypothesis, GreeSE Paper 120, Hellenic Observatory, LSE. Retrieved from: 

http://eprints.lse.ac.uk/87077/1/GreeSE-120.pdf. 

Iosifidis, Petros (2007) ‘Public Television in Small European Countries: Challenges and Strategies’ 

International Journal of Media and Cultural Politics, 3(1): 65-87. 

https://www.ebu.ch/contents/news/2013/06/50-directors-general-of-PSM.html
https://www.ebu.ch/contents/news/2013/06/50-directors-general-of-PSM.html
http://www.esr.gr/
http://eprints.lse.ac.uk/87077/1/GreeSE-120.pdf


 

19 
 

Iosifidis, Petros and Dimitris Boucas (2015) ‘Media Policy and Independent Journalism in Greece’. 

Open Society Foundations, May 2015. Retrieved from: 

https://www.opensocietyfoundations.org/reports/media-policy-and-independent-journalism-

greece,  

Iosifidis, Petros (2017) ‘The Greek Public Broadcaster ERT: A State or Public Service Broadcaster?’, 

Media Policy Project Blog, Retrieved from: 

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2016/12/15/the-greek-broadcaster-ert-a-state-or-

public-service-broadcaster/  

Iosifidis, Petros and Irini Katsirea (2014) ‘Public Service Broadcasting in the Era of Austerity’. 

International Journal of Digital Television 5(1): 103-106. 

Iosifidis, Petros and Irini Katsirea (2015) ‘Public Service Broadcasting in Greece: Back to the Future 

or Point of No Return?’ Global Media Journal 10(1): 1-12. 

Kathimerini (2017) “SYRIZA MP admits comment that ERT TV is ‘tragic’ was exaggerated”, 6 March 

2017. Retrieved from: http://www.ekathimerini.com/216653/article/ekathimerini/news/syriza-

mp-admits-comment-that-ert-tv-is-tragic-was-exaggerated.  

Kathimerini (2018) ‘ERT and EAB in surplus for 2018’. 31 January 2018.  Retrieved from: 

http://www.kathimerini.gr/946040/article/epikairothta/ellada/me-pleonasma-to-2018-ert-kai-

eav 

Komninou, Maria (1996) ‘The Role of the Media in the Third Hellenic Republic’, pp. 219–246 in C. 

Lyrintzis, E. Nikolakopoulos and D.A. Sotiropoulos (eds) Society and Politics: Facets of the 

Third Hellenic Democracy 1974–1994. Athens: Themelio (in Greek). 

Kovras, Iosif (2018) ‘Accountability after Crisis: Greece’. Retrieved from: 

https://accountabilityaftereconomiccrisis.com/assets/uploads/Policy-Report-Greece-Eng.pdf.  

Kuhn, Raymond (1995) The Media in France. London: Routledge. 

https://www.opensocietyfoundations.org/reports/media-policy-and-independent-journalism-greece
https://www.opensocietyfoundations.org/reports/media-policy-and-independent-journalism-greece
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2016/12/15/the-greek-broadcaster-ert-a-state-or-public-service-broadcaster/
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2016/12/15/the-greek-broadcaster-ert-a-state-or-public-service-broadcaster/
http://dx.doi.org/10.1386/jdtv.5.1.103_7
http://www.ekathimerini.com/216653/article/ekathimerini/news/syriza-mp-admits-comment-that-ert-tv-is-tragic-was-exaggerated
http://www.ekathimerini.com/216653/article/ekathimerini/news/syriza-mp-admits-comment-that-ert-tv-is-tragic-was-exaggerated
http://www.kathimerini.gr/946040/article/epikairothta/ellada/me-pleonasma-to-2018-ert-kai-eav
http://www.kathimerini.gr/946040/article/epikairothta/ellada/me-pleonasma-to-2018-ert-kai-eav
https://accountabilityaftereconomiccrisis.com/assets/uploads/Policy-Report-Greece-Eng.pdf


 

20 
 

Kuhn, Raymond (2010) ‘France: Presidential Assault on the Public Service’, Chapter 12 in P. Iosifidis 

(ed) Reinventing Public Service Communication: European Broadcasters and Beyond. London: 

Palgrave Macmillan. 

Lanza, Orazio and Kostas Lavdas (2000) ‘The Disentanglement of Interest Politics: Business 

Associability, the Parties and Policy in Italy and Greece’. European Journal of Political 

Research 37: 203-235. 

Leandros, Nikos (1992) Printed Media in Greece: Financial and Technological Approaches. Athens: 

Delfini (in Greek). 

Leandros, Nikos (2010) ‘Media Concentration and Systemic Failures in Greece’. International Journal 

of Communication 4: 886–905. 

Leon, Bienvenido (2010) ‘Spanish Public Service Media on the Verge of a new Era’. Chapter 15 in P. 

Iosifidis (ed) Reinventing Public Service Communication: European Broadcasters and Beyond. 

London: Palgrave Macmillan. 

Mancini, Paolo (2000) ‘How to Combine Media Commercialization and Party Affiliation: The Italian 

Experience’. Political Communication 17: 319-324. 

Mouzelis, Nikos (1980) ‘Capitalism and Development of the Greek State’, pp. 260–275 in R. Scase 

(ed) The State in Western Europe. London: Croom Helm. 

Nikolaidis, Aris (2015) ‘The Impact of Austerity on the Greek News Media and Public Sphere’, PERC 

Paper Series, No 12, Goldsmiths College, University of London. Retrieved from: 

http://www.perc.org.uk/perc/wp-content/uploads/2015/10/PERC-Paper-12-Austerity-and-the-

Greek-Public-Sphere-A-Nikolaidis.pdf 

Panagiotopoulou, Roy (2006) ‘Culture on Television’, Zitimata Epikoinonias, 4: 41-56 (in Greek). 

Papachelas, Alexis (2018) The 'guards' are waiting. Kathimerini, 13 May 2018. Retrieved from: 

http://www.ekathimerini.com/228598/opinion/ekathimerini/comment/the-guards-are-waiting. 

Papathanassopoulos, Stylianos (1999) ‘The Effects of Media Commercialization on Journalism and 

Politics in Greece’. The Communication Review 3(4): 379–402. 

http://www.perc.org.uk/perc/wp-content/uploads/2015/10/PERC-Paper-12-Austerity-and-the-Greek-Public-Sphere-A-Nikolaidis.pdf
http://www.perc.org.uk/perc/wp-content/uploads/2015/10/PERC-Paper-12-Austerity-and-the-Greek-Public-Sphere-A-Nikolaidis.pdf
http://www.ekathimerini.com/228598/opinion/ekathimerini/comment/the-guards-are-waiting


 

21 
 

Papathanassopoulos, Stylianos (2007) ‘The Mediterranean/Polarized Pluralist Media Model Countries: 

Introduction’, pp. 191-200. In G. Terzis (ed.) European Media Governance; National and 

Regional Dimension. Bristol: Intellect. 

Papathanassopoulos, Stylianos. (2017) ‘Greece: A Continuous Interplay between Media and 

Politicians’, pp. 75-79.  In Bajomi-Lázár,P. (ed.) Media  in Third-Wave Democracies. 

Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective, Budapest, 

L'Harmattan. 

Sheehan, Helena (2016) The Syriza Wave: Surging and Crashing with the Greek Left. New York: 

Monthly Review Press. 

Spanou, Calliope and Dimitris A. Sotiropoulos (2011) ‘The Odyssey of Administrative Reforms in 

Greece, 1981-2009. A Tale of Two Reform Paths’. Public Administration 89, 3, 723-737. 

Tempo/Media Services (2018). Media Landscape. Athens: Tempo/OMD. 

To Vima (13/4/2018) ‘Political interventions are reported by ERT journalists’, 13 April 2018. Retrieved 

from: http://www.tovima.gr/media/article/?aid=965118&h1=true#commentForm.  

To Vima (2016) ‘Major tension in Parliament over TV licensing amendment’, 12 February 2016. 

Retrieved from: http://www.tovima.gr/en/article/?aid=776120. 

 

 

 

  

http://www.tovima.gr/media/article/?aid=965118&h1=true#commentForm
http://www.tovima.gr/en/article/?aid=776120


 

22 
 

 

ERT 1: Until ERT’s closure in 2013 was known as ET1. Since 2015 as ERT1 

ERT 2: in 1997 was formed to NET. Formerly was known as ET-2. Since 2015 as ERT2 

1997: after the restructure of ERT 

2013: until ERT’s closure 

2014: As NERIT with N1 and Nsports from summer 2014       

2015: for the period 15/6-30/12/2017 –the period of ERT’s reopening  



 

23 
 

2017: data up to 29/10/2017 

 

Source:  Authors’ analysis based on data from AGB Hellas Media Research 


