
              

City, University of London Institutional Repository

Citation: Rodgers, J. (2013). The air raids that never were and the war that nobody won: 

government propaganda in conflict reporting and how journalists should respond to it. 
Global Media and Communication, 9(1), pp. 5-18. doi: 10.1177/1742766512463037 

This is the accepted version of the paper. 

This version of the publication may differ from the final published version. 

Permanent repository link:  https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/4228/

Link to published version: https://doi.org/10.1177/1742766512463037

Copyright: City Research Online aims to make research outputs of City, 

University of London available to a wider audience. Copyright and Moral Rights 

remain with the author(s) and/or copyright holders. URLs from City Research 

Online may be freely distributed and linked to.

Reuse: Copies of full items can be used for personal research or study, 

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge. 

Provided that the authors, title and full bibliographic details are credited, a 

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is 

not changed in any way. 

City Research Online



City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@city.ac.uk

http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk


 

 

 
 

 

 
 

The air-raids that never were, and the war that nobody won: government propaganda 

in conflict reporting, and how journalists should respond to it. 

  

A submission for Global Media and Communication 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

James Rodgers, City University, London 

 

Institutional address:  

Department of Journalism 

City University London 

Northampton Square 

London 

EC1V 0HB 

United Kingdom 

 

 

Telephone: +44 (0)20 7040 3593 

 

Email: james.rodgers.2@city.ac.uk 

 

James Rodgers is Lecturer in Journalism at City University, London. He worked as a 

journalist for both the BBC and Reuters Television, completing postings in Moscow, Brussels, 

and Gaza and numerous other international assignments. He is the author of Reporting 

Conflict (Palgrave MacMillan, 2012). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mailto:james.rodgers.2@city.ac.uk


 

 

 

 

 

 

 

 

Abstract: During the bombing campaign against Libya in the spring of 2011, the fog of war 

enveloped not only the shifting frontlines of the battles between forces loyal to the then 

Libyan leader, Muammar Gaddafi, but also the more comfortable surroundings of British 

government ministries. A news story of an aborted air-raid reflected the huge importance 

which governments increasingly place upon getting their message across in the international 

media in time of conflict. Looking at that example from the conflict in Libya, and studying in 

detail others from Russia’s 2008 war with Georgia, this article argues that journalists must 

correspondingly be increasingly aware of attempts by governments, and their hired public 

relations hands, to influence reporting.  

 

Key words: journalism war conflict propaganda Libya Russia Georgia  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

The air-raids that never were, and the war that nobody won: how public relations tried 

to conquer journalism during the conflicts in Libya and South Ossetia.   

 

 

A highly successful producer in BBC News once confided that he had never been tempted to 

seek a career in front of the camera for fear that, under the pressure of a live broadcast, he 

might just say the first thing which came into his head, or, aware that he had an expectant 

audience to satisfy, simply make something up. This dread of leaving a silent space – into 

which one might instead insert one’s own version of events - seems to be a powerful 

motivating force for government communications in time of conflict, too. In March 2011, 

with NATO’s bombing campaign against Libya newly underway, the Ministry of Defence in 

London announced that pilots of the Royal Air Force (RAF) had aborted an air raid because 

of the fear that it would cause civilian casualties. This was duly reported by the Mail Online 

(Mail Online 2011), ITV News (ITV News website, 2011), the BBC (BBC News website, 

2011a), and others. A few days later, the British Foreign Secretary, William Hague, made 

reference to the reported incident when he announced the convening of a conference on Libya 

(Ministry of Defence, 2011). The context, again, was the lengths to which Britain and its 

allies were prepared to go to avoid civilian casualties in their attack on Libya. There is a 

wider context to consider, too. Britain had become involved in the campaign against Libya at 

a time when there was still a lingering sense that the British population had not been given 

the full facts about the reasons for invading Iraq in 2003
1
. A sense of a lack of progress, and 

continuing British military casualties, in Afghanistan had also appeared to undermine public 

support for that war (Comres website, 2009). There was perhaps bewilderment too that 

Britain was once again involved in an attack on a Muslim country, this time under the 

leadership of a Prime Minister, David Cameron, who, while in opposition in 2007 had said 

(with obvious reference to what was seen to have gone wrong in Iraq and Afghanistan), ‘I 

think that if we have learnt anything over the last five years, it's that you cannot drop a fully 

formed democracy out of an aeroplane at 40,000 feet.’ (Cameron, 2007). One can imagine 

that those in charge of communications policy at the Ministry of Defence, and indeed in 

government, sensed that they had a difficult task on their hands if they were to persuade 

people that British military intervention in (or, perhaps more accurately, in the skies over) 



 

 

Libya was worthwhile. The care apparently taken to avoid civilian deaths could assist such an 

aim.  

 

So could favourable coverage in the news media. As noted above, the story of the aborted 

raid was widely reported. ‘Mission aborted on orders of SAS: RAF attack is halted after 

troops spot human shields’ ran the headline in the Mail Online. Let us consider this incident 

in terms of what makes news. As a lecturer in both journalism and media and 

communications studies, this is a conversation I have almost every week with students. The 

old example of a headline, ‘Man bites dog’, is instructive here. ‘Man bites dog’ is news 

because it is unusual. Sometimes it is useful to consider the opposite to work out whether an 

event really constitutes a strong news story or not. In the case of the Mail Online headline, 

that would give something like ‘RAF spot human shields and attack anyway’. Let us consider 

another definition of news - ‘what a chap who doesn’t care much about anything wants to 

read about’ – the description offered by the agency journalist Corker in Evelyn Waugh’s 

satirical novel Scoop (1938:66). Surely even the ‘chap who doesn’t care much about 

anything’ might be roused to read what followed a headline about the RAF bombing human 

shields. In purely editorial terms – leaving aside the moral considerations of such an action - 

it is a much better story. It is unusual. It is unexpected. It is shocking. The story which the 

Mail Online, ITV News, and the BBC presented does not pass any test of what makes news in 

nearly the same way. One would hope that the RAF always strives to avoid civilian casualties; 

the fact that they did so on this occasion therefore does not seem so remarkable.  

 

The additional factor here is that this story is, from a spin doctor’s point of view, wonderfully 

difficult to verify. The Mail story suggested that the air strike had been called off because 

members of the SAS (the Special Air Service, i.e. British Special Forces) in Libya had 

signalled the presence of civilians in the area of the proposed attack. It is highly likely that 

there were SAS troops operating in Libya at the time, or that they had trusted sources who 

were passing them information. It is also completely impossible to check. The only way that 

such a claim could be established as fact would be if a reporter were to come across them by 

chance. This was highly unlikely, given the restrictions placed on international journalists in 

Libya at the time. So news organizations found themselves in a position where they could 

either be spun (something which they accept will happen from time to time, and, in the case 

of British military action, do not always resent), or scooped (something which they accept 

will happen from time to time, but which all journalists loathe). This time, they went for the 



 

 

former option. The great skill in the presentation of this story was that the event which was 

supposed to have taken place was entirely believable - and impossible to disprove. Even if we 

assume everything was as the MoD story suggested, though, was it really a strong news story? 

I put my theory about the press release to a journalist from a major news organization, who 

was present at the briefing. ‘Bang on the money,’ was his response. ‘The line about the 

aborted bomb attack was such blatant spin it was breath-taking.’ 

 

It was not just the British government, or those they would see take control of Libya, who 

were playing the game. Part of Colonel Gaddafi’s strategy to hold on to power involved 

trying to curb and influence international journalists who had arrived in the country to cover 

the conflict that would eventually drive him from his capital in the face of a rebel advance. 

The BBC’s Wyre Davies wrote of being taken to a hospital, apparently to see civilian 

casualties of a NATO bombardment. In fact, as a member of hospital staff disclosed to one of 

the journalists in the group which had been brought to the hospital, the two-year-old girl they 

were shown had been injured in a road accident (Davies, 2011).  Davies’ BBC colleague, 

Rupert Wingfield-Hayes, was taken on a similar wild goose chase, this time over hundreds of 

kilometres through the Libyan desert (Wingfield-Hayes, 2011). Wingfield-Hayes and his 

colleagues had been promised a trip to frontline positions held by fighters loyal to Colonel 

Gaddafi. What they saw was some destroyed buildings – although exactly how the 

destruction had been caused, and by whom, was far from clear – an oil terminal, and some 

people who were supposed to have been local residents. Local residents they may have been - 

but they also seem to have been ready to reappear at different locations to show their support 

for their leader. Wingfield-Hayes writes of one such group, ‘They were holding up more 

pictures of Col Gaddafi and chanting. Several of the faces were strangely familiar. Then I 

realised they were exactly the same people we had seen back at the oil terminal.’  (Wingfield-

Hayes, 2011). Naturally, the entire ploy backfires as Wingfield-Hayes - and presumably his 

fellow journalists on the trip – discover that the only story they have to tell after a lengthy trip 

through the desert is that of the attempt to deceive them.  

 

It may be that the British and Libyan governments were not alone in their attempts to confuse 

or mislead the news media during this conflict. Even experienced politicians, in established 

political systems, make errors which later they come to rue. The former British Prime 

Minister, Tony Blair, wrote in his autobiography of his government’s having introduced 

Freedom of Information legislation ‘with care, but without foresight’ (2010:127).  So it is 



 

 

perhaps understandable that, later in the conflict, Libya’s National Transitional Council 

(NTC), taking their first steps in governing from a capital, Tripoli, which their forces were 

still seeking to overrun, should also make a communications blunder which could be said to 

have been committed ‘without foresight’. Their mistake was to announce the capture of Saif 

al-Islam Gaddafi, son of the leader, Muammar Gaddafi, whom the NTC was striving to drive 

from power. Saif al-Islam Gaddafi - fluent in English, and holding a degree from the London 

School of Economics – had been very much the western-facing representative of his father’s 

regime as it sought to crush those who would bring it to an end. His capture would be seen in 

uncertain times as a clear sign that Colonel Gaddafi’s control over Libya was terminally 

weakened.  

 

The lack of foresight exercised in this case was simple. The claim that Mr Gaddafi junior was 

in custody was not true. In reality, it would be another three months before Saif al-Islam 

Gaddafi was in the hands of his enemies, and by then, his father’s grip on the country would 

have been ended decisively by his death.  The fact that the false claim had been made only 

added extra force to his nocturnal coup de théâtre when, some hours later, he arrived at the 

hotel where the international news media were staying in order to show that he remained at 

liberty. This was not before many news organizations had reported the rebel claim, and not 

always with the proviso that they had not themselves checked it. The false news was given 

extra weight by the fact that the Prosecutor of the International Criminal Court, Luis Moreno-

Ocampo, was widely reported (Al Jazeera, 2011; The Telegraph, 2011) to have expressed the 

hope that Saif al-Islam would soon be in the Hague, where he could be put on trial. If, in 

making such an announcement, the NTC were guilty of a lack of foresight – failing, that is, to 

see how it would look when their claim turned out not to be true – they were hardly the only 

ones at fault. The journalists – from reporter to editor - who took part in the falsehood’s 

unchecked advance should have done much better. The fact that they did not demonstrates 

that even in this age when it is more customary to celebrate the ever-growing number of news 

sources (Shirky, 2008) than to lament them, unless these new sources are used well, and not 

just used to repeat information which has not been verified, they are better not used at all. It 

also demonstrates that governments’ ability to disseminate propaganda through the news 

media has not necessarily been diminished (and their desire to do so obviously has not) by the 

emergence of social media as a force in global newsgathering. The NTC, it is true, was a 

government neither in name nor in fact. Furthermore, it cannot be said with certainty whether  

this was an attempt at spin, or merely an example of the NTC itself being guilty of that 



 

 

timeless journalist’s sin of not letting the facts get in the way of a good story. Whatever the 

truth, many news organizations were themselves clearly guilty of not letting the facts get in 

the way of a good story. This announcement was accepted with an uncritical willingness that 

would have made the White House, Downing Street, or the Kremlin go green with envy. 

There are lessons here for government communications officers the world over but, more 

importantly, there is plenty for twenty-first century journalism to learn too if it is to serve its 

audiences well.  

 

Manufacturing propaganda: change and continuity 

 

Starting with Edward Herman and Noam Chomsky’s Manufacturing Consent, and Daniel 

Hallin’s The ‘Uncensored War’ in the 1980s, the Vietnam war has loomed large in 

scholarship of journalism in wartime. Improved newsgathering and distribution for television 

gave this conflict an immediacy, in the United States at least, which was without precedent 

(Hallin, 1989:105; Sontag, 2003:18). At the heart of this debate lies the question of whether 

governments influence the media, or the media influence governments. Do the news media, 

in other words, counter propaganda, or promote it? Do they slavishly repeat official versions 

of policy, or actually help to shape them (Robinson, 2004)? In Manufacturing Consent,  

Herman and Chomsky analyse at length the extent to which the news media, especially 

television, may or may not have influenced the conduct and conclusion of the war in Vietnam. 

‘The standard critique of the media for having ‘lost the war’ indentifies television as the 

major culprit,’ (1994: 199) is how they summarize an opinion which they then seek to 

demolish. On the contrary, they argue, the U.S. media ‘were so closely wedded to U.S. 

government goals that they never sought to learn the facts’ (1994:194). Herman and 

Chomsky are clear, though, in their belief that the media’s role in the way that the war in 

Vietnam unfolded was highly significant. ‘It would have been impossible to wage a brutal 

war against South Vietnam and the rest of Indochina, leaving a legacy of misery and 

destruction that may never be overcome, if the media had not rallied to the cause,’ (1994:xv).   

This argument remains highly persuasive today, both for proponents and opponents of more 

recently military intervention. For what is the story of the aborted air-raid, if not part of a 

campaign to get the media to ‘(rally) to the cause’? This, after all, was a time when British 

public support for military action against Libya was neither universal, nor guaranteed. As the 

BBC website reported on the 3
rd

 of April 2011, of a poll carried out for one of its 



 

 

programmes, ‘Some 38% of people thought the UK and its allies were right to carry out air 

strikes, while 35% said it was the wrong decision.’ (BBC, 2011b). 

 

In The ‘Uncensored War’, Daniel Hallin decides that, ‘The collapse of America’s “will” to 

fight in Vietnam resulted from a political process of which the media were only part’ 

(1989:213). In other words, the coverage reflected splits in public and political opinion – and 

did not cause them. Nevertheless, this ‘belief that the media, particularly television, were 

responsible for U.S. government failures’ (Herman and Chomsky, 1994: 170) proved so 

enduring that Susan Carruthers, writing of the 1991 Gulf War, found it still widely held. She 

notes, however, ‘As in previous wars, the presumed power of images to shatter morale may 

have been more important than their actual effect.’ (2000:142). That ‘presumed power’ is a 

considerable force, which seems to be getting stronger. For if Vietnam was the first television 

war, and the Iraq war of 1991 was the first war on live television (Thussu, 2003:118), we live 

now in a media environment which makes those two milestones seem very far back on the 

road of change. The events of the Arab uprisings of 2011, sometimes referred to as the 

‘Facebook revolution’, involved media usage by activists, journalists, and governments, 

which could hardly even have been imagined at the time of the wars in Vietnam during the 

1960s and 1970s and Iraq in 1991. There is one constant throughout this period of change: 

the assumption that, in contemporary conflict, governments and non-governmental actors 

must expend a significant part of whatever resources they have to prosecute a war upon 

telling their story. This seems to be a conviction which is increasingly strongly held. As 

Shota Utiashvili of the Georgian Interior Ministry said in a BBC World Service documentary 

about his country’s public relations battle with Russia during their 2008 war, ‘In this century, 

and in a conflict where you have a huge power against a small state, I think that’s almost as 

important as the military battle,’ (BBC World Service: 2008).  I discuss the media war in the 

Russia-Georgia conflict in greater detail below.  

 

In addition to the works discussed above, journalists such as Thomson (1992:ix), and 

academics  such as Carruthers (2011:7)  have written about news management and 

propaganda in conflict journalism. It is of course not a new phenomenon, even in the rather 

clumsy form experienced by Rupert Wingfield-Hayes and his colleagues. As a correspondent 

based in Moscow in 2000, I was taken on an official trip to Chechnya (then the only legal 

way for the international news media to visit that region of southern Russia). The group of 

which I was a member was taken to see some villages in the north of the territory which, in 



 

 

the words of the officials who accompanied us, had recently been ‘liberated’ from ‘terrorists’ 

(the Russian officials’ description of the fighters who were seeking to end Moscow’s control 

of Chechnya).  Perhaps given the idea by western journalists’ reporting of the wars in the 

former Yugoslavia, our minders seemed to have decided that burial sites were a good means 

of gaining the sympathy of reporters. We were taken to the village’s football field. It had 

become a graveyard. A local woman was asked to tell us the stories of some of those who had 

been buried there. A photographer - noticing a larger mound, apparently containing more 

than one body- asked if it was the grave of a family. To the dismay of our minders, the 

woman explained that it was actually the grave of some bandits who had been killed by the 

militia, as the Russian police were then called. The case that the Chechen fighters had been 

killing large numbers of civilians was not made. The case that events and stories were being 

twisted or invented for reporters seemed proven.     

 

New weapons in the propaganda war 

 

As the first decade of this century went on, Russia - thanks to soaring oil and gas prices – 

became richer. The wealth restored a degree of self-confidence to a country whose self-belief 

had been battered by the chaotic decade which followed the collapse of communism. 

Vladimir Putin, a former KGB officer, was elected President in 2000. He came to symbolize 

this new confidence, and even assertiveness. As hosts in 2006 of the annual summit for the 

G8 group of rich countries, Russia even seemed to be trying to recapture some of the 

international standing which Moscow had enjoyed as the capital of a twentieth century 

superpower. There was one problem, though. Many of Mr Putin’s critics
2
 inside – and 

especially outside – Russia charged that this new stability and prosperity had been bought at 

the expense of the greater, if more unruly, political and press freedoms which had 

characterized the wild years of the 1990s. As paving stones were re-laid, and facades 

repainted, in St Petersburg as it prepared to host the summit, Russia also took the decision to 

try to renovate its international image. Russia’s G8 organizing committee hired Ketchum, a 

public relations company based in the United States, to work on improving the kind of 

coverage the country received in the international press. Ketchum, in turn, engaged the 

services of GPlus, a Brussels-based consultancy company, to make Russia’s case with 

western European media. As BBC correspondent in Moscow from 2006-2009, I had frequent 

dealings with them. Never were these more intense than during Russia’s war with Georgia, 

over the breakaway Georgian territories of South Ossetia and Abkhazia, in the summer of 



 

 

2008.  The belligerents both employed western public relations companies to assist their war 

effort on the media front. Their task was not simply to shape audiences’ – and governments’  

- understanding of what was happening. It was to establish as the truth a narrative which 

proved their paymasters were fighting a just war. The origins of the conflict go back to the 

break-up of the Soviet Union, two decades ago. Andrei Illarionov, until 2005 an advisor to 

the President of the Russian Federation, even argues (2009) that Russia had actively been 

seeking confrontation since 1999. There is no undisputed version of how this brief war 

actually started. Russia and Georgia continue to blame each other. Because the consultants’ 

actual role was – in at least one case, which I discuss below  – to try to persuade news 

organizations to report an event which had not, in fact, taken place, it is worth presenting a 

short, largely agreed, account of what happened. On the night of August 7-8 2008, after 

weeks of escalating tensions, heavy fighting broke out in South Ossetia, a separatist region of 

Georgia. During the days which followed, Russian troops drove the Georgian Army out of 

South Ossetia, then moved deeper into what was undisputed Georgian territory. A week later, 

President Nicolas Sarkozy of France, which then held the rotating presidency of the European 

Union, brokered a ceasefire. Russian troops remained in South Ossetia, and another separatist 

region, Abkhazia. Not long afterwards, Russia recognized both territories as independent 

states. Georgia remains determined that South Ossetia and Abkhazia should be returned to its 

control, and has expressed a willingness to offer the territories extensive autonomy should 

that happen, but there seems to be no possibility of that in the foreseeable future.  

 

As the quotation from the Georgian interior Ministry official, Shota Utiashvili, above, makes 

clear, Georgia placed tremendous importance on the need to tell its version of the unfolding 

story in the international media. Russia was soon stung into doing the same. I had first 

worked as a journalist in Moscow in the summer of 1991, in the Soviet Union’s dying days. 

The Russian authorities’ attitude to the western media had shifted and changed under the 

influence of the vicissitudes of international relations, but never had there been such efficient 

and open cooperation as we western reporters in Moscow suddenly experienced in the early 

days of the war. Doors which, in normal times, were resolutely shut (it is worth recalling that 

this was only a year after Britain and Russia had expelled some of each other’s diplomats in 

the wake of the 2006 murder in London of the former Russian secret policeman, Alexander 

Litvinenko) suddenly swung open. High-ranking officials were unexpectedly revealed as 

speakers of fluent English, and made available for our live broadcasts. One of those who 

returned from holiday to man the media front was Andrei Klimov, a member of the Russian 



 

 

parliament for Vladimir Putin’s United Russia party. In an interview for the programme 

which David Edmonds and I made in 2008 about the propaganda war, Mr Klimov articulated 

Russia’s belief that Georgia had spent months planning a military and media offensive. ‘Well 

for Russians it was unprepared war. Georgia hired some special agencies, paid them money 

since November last year. And they prepared for any variation of event:  we, not.  It was 

vacation period.  It was empty city Moscow.  We were not prepared for this. We prepared for 

the Olympic Games, but not for this conflict.  And we lost at least five days for our reaction.’ 

(BBC World Service, 2008). Even though Cornell and Starr suggest that ‘the media coverage 

of the war during the crucial first few days largely reflected Russia’s line,’ (2009:3), this was 

not the way that officials in Moscow, like Mr Klimov, saw it.  

 

It might be supposed that the longstanding support given to Georgia by the U.S. 

administration of George W. Bush (in 2006 Mr Bush said, ‘I believe that NATO would 

benefit with Georgia being a member of NATO, and I think Georgia would benefit’ (The 

White House website, 2006)) meant that, during the coverage, there was supportive coverage 

of Georgia in U.S. media. This may well be the case, and probably merits further research. It 

is also worth noting, as the report of Independent International Fact-Finding Mission on the 

Conflict in Georgia (sometimes called the Tagliavini report, after Heidi Tagliavini, whom the 

Council of the European Union appointed to lead the mission which compiled it) said, that 

such support was not shared by all members. ‘Georgia was not granted a Membership Action 

Plan (MAP) at the Bucharest meeting of April 2008 and this was a clear indication that, on 

the contrary, there are some basic political differences between NATO allies,’ (Tagliavini 

Report, Volume II, p43).  Nevertheless, while it might be difficult to conclude that there was 

a united NATO position reflected in the reporting of the conflict, there can be little doubt that 

the United States was supportive of Georgia.  President Bush’s accusing Russia during the 

conflict of ‘bullying and intimidation,’ (BBC News website, 2006) was a typical response to 

the attack on their ally.  

 

Russia seemed to use this idea, expressed above by Mr Klimov, that Georgia had prepared a 

media offensive to suggest that they had prepared the military one, too: in other words, that 

they were the aggressor. This was the battlefield upon which this news war was to be fought. 

‘There’s only one question that matters in the end, which is who started the war,’ James Hunt, 

of Aspect  - a corporate communications company based in Brussels - told me in an interview 

conducted in October 2008 for the BBC programme The PR War for the Caucasus (BBC 



 

 

World Service 2008). (All subsequent quotations from James Hunt come from this 

interview). At the time of the war, Mr Hunt’s company had a contract with the Georgian 

government. As the fighting continued, they were working hard for their money. ‘I suppose at 

the height of the war on August 8
th

, 9
th

, we were probably sending out an email every hour, 

every 90 minutes,’ Mr Hunt recalled. This email bombardment was the chosen tactic as they 

strove to implement a clear strategy: to shape the news reporting in a way that would show 

their clients in a favourable light. ‘And what we’ve tried to do throughout the whole process 

is to demonstrate that Russia’s actions, accumulated actions over weeks and months ahead of 

August 7
th

, combined with their evacuation of Tskhinvali
3
 and their use then of the South 

Ossetian irregulars to shell Georgian villages on the nights of the 5
th

 and 6
th

 of August all add 

up to, in effect, a declaration of war by Russia on Georgia.’ That, of course, is what any 

public relations agency is hired to do: promote the views and actions of their clients in as 

favourable a light as possible. Journalists may resist or resent such attempts, but they are a 

fact of a reporter’s life. If, however, we now live in a world where the media war is ‘almost 

as important as the military battle’, journalists will have to be on their guard to an even 

greater extent.  

 

As the war between Russia and Georgia continued, it soon became clear that Russia’s 

overwhelming numbers and firepower would ensure victory. The question was whether, for 

Russia, driving the Georgian Army out of South Ossetia would constitute victory, or whether 

Moscow might try to remove from office President Mikheil Saakashvili of Georgia, with 

whom they had long had a confrontational, and ill-tempered, relationship. The fate of the city 

of Gori lay at the heart of this. For Gori, which prior to the conflict had been famous 

principally as the birthplace of the 20
th

 century Soviet dictator Joseph Stalin, lay beyond the 

administrative border which separated South Ossetia from the rest of Georgia. Were Russian 

troops to advance on, or occupy, Gori it would be seen as a move beyond their stated 

objective of protecting the civilian population of South Ossetia. From a Georgian point of 

view, any such assault would help to make the case that Russia was the aggressor in the 

conflict. As so frequently in conflict journalism, especially in this case when the background 

to the conflict had barely been reported, the bigger picture was unclear; the situation in the 

war zone itself difficult to determine. The public relations people sensed an opportunity. 

‘You do get confused information, there’s no two ways about that,’ James Hunt noted 

afterwards. ‘We here in Brussels put a lot of pressure on your organization, the BBC, and on 

CNN to say you should change the tickers on your screen because the Russians have taken 



 

 

Gori.’ This pressure, though, was applied before the Russians had taken Gori. To report that 

they had, at the time when Georgia’s public relations advisers wanted to make that the story, 

would have been to report what had not happened. The implication is clear. The PR 

consultants were moving from trying to shape the way that events were reported, to trying to 

create events so that they could be reported. It was as if the capture of Gori had been planned 

by Georgia and its consultants as a news story which would show them in a good light. When 

it did not happen as planned, they exploited the confusion of conflict to run with it anyway.  

 

Coming across Sam Gardiner’s Truth from these podia (2003), in Nick Davies’ Flat Earth 

News (2008), I was struck by the similarities between what my research was uncovering, and 

what Gardiner, a retired colonel in the United States Air Force, had written about the 

reporting of the fall of Basra in during the invasion of Iraq in 2003. Gardiner analyses the 

way in which the news of the city’s capture by invading allied troops was established as a 

media factoid long before it actually took place. In an interview conducted by email, I asked 

Gardiner if he saw the same process at work in the case of the Russian Army’s advance on 

Gori. ‘The comparison is very valid,’ Gardiner replied. ‘The fall of the first two cities in Iraq 

had been planned way in advance to be one of the first positive stories of the invasion.  They 

got carried away telling the story.’ (Email response to questions from the author, 4 November 

2010). Georgia’s PR machine got carried away, as had that of the United States in Iraq, and 

ended up trying to ‘put pressure’ on news organizations to report things which they, the 

public relations consultants, did not know to be true, and possibly knew to be untrue. In a 

sense, of course, this is nothing new. Also writing of the reporting of the 2003 invasion of 

Iraq, and putting it in its historical context, Des Freedman says, ‘producing propaganda to 

win consent and maintain support for war are, by now, long-established (and problematic) 

features of military conflict.’ (2004:63). Writing specifically about the post-September 11
th

 

era, Robin Brown has identified the techniques which characterize government 

communications in wartime as follows, ‘In waging the war on terrorism, the United States 

has made use of three different paradigms of communications as a tool of influence: military 

concepts of information warfare, foreign policy concepts of public diplomacy, and 

approaches to media management drawn from domestic politics.’ (2003:90). In the period 

which followed the United States’ declaration of a ‘war on terror’, David Miller sees ‘serious 

investment in an extensive machinery of propaganda’. (2003:80). In another sense, because 

of the scale and would-be subtlety with which this particular media conflict was conducted, 



 

 

the Russian-Georgian war represented a new theatre for the deployment of such techniques, 

adapted, like military tactics and materiel, to local conditions.  

 

As it sought to recapture some of the power which had been extinguished with the collapse of 

the Soviet Union, Moscow found itself emerging into a world in which not only had 

international relations moved on  - the media landscape had changed, too.  Chief among the 

changes was the dominance which English language, 24 hour, television news networks - 

such as CNN International and BBC World (now BBC World News) - now exercised. The 

extent of their power was perhaps confirmed by the establishment of imitators, which, even 

though they were not based in English-speaking countries, broadcast in English. Al Jazeera 

English and France 24 were just two of the new arrivals. Moscow had itself recognized the 

new dominance of this format in the establishment of Russia Today, now more commonly 

known as RT. Like an army from the era of pitched battles trying to use the terrain to its 

advantage, Georgia seemed to have chosen to fight on a field where it felt it had the upper 

hand – at least, judging from Mr Klimov’s remarks, above, that is the way that it looked to 

Russia. Angus Roxburgh is a former BBC correspondent who, at the time of the Russia-

Georgia war, was working as a consultant for GPlus, the agency which was advising the 

Russian government. He remembers a sense that Russia was trying to catch up; struggling 

against a feeling that it was being left behind, overwhelmed, while Georgia’s version of 

events dominated global news broadcasts.  ‘They were definitely appalled at the idea that 

they were being blamed for the whole thing,’ Mr Roxburgh said later (interview with the 

author, London, September 2010.  Subsequent quotations are also taken from this interview), 

‘and so they felt vindicated when the Tagliavini report came out that at least sort of equally 

shared the blame, certainly said that the Georgians had started it on the night, whatever the 

provocations had been. They really didn’t like the idea that the Georgians were getting the 

better of them on that, and they felt they were.’  Even though the western, English-speaking 

world, was not directly involved in the conflict, it had provided the model for the media battle 

which accompanied it. Georgia, with its suggestion that this was ‘almost as important as the 

military battle’, seems to have understood this far better than Russia, and prepared for it 

accordingly. Certainly, that is how it seemed to Angus Roxburgh. He remembers a Kremlin 

media team and its advisors on the defensive as a result of the extensive appearances the 

Georgian President was making on global television news channels, appearances in which he 

made his country’s case in fluent English. ‘I think they got spooked because Saakashvili was 

doing so well. He was everywhere, and the initial reporting tended to spin it in the Georgian 



 

 

way.’ The fact that Mr Saakashvili was given so much air time does seem to challenge the 

suggestion, advanced by Cornell and Starr, and cited above, that Russia somehow benefitted 

from more favourable reporting in the early stages of the war. From the very beginning of his 

work as a media advisor to the Russian authorities, Mr Roxburgh seems to have had a sense 

that Russia felt obliged to take part in a game the rules of which it found baffling.  

 

  They didn’t really understand it. We taught them what we could, but they came into it with   

strange ideas about how the western press worked. I think they felt that everybody else did do 

it, that all other governments had PR people working for them as well – but didn’t completely 

understand it. 

 

Any notion that taking part in this game was helping Russia seemed to have started to 

disappear not very long after the end of the conflict. In the autumn of that year, a colleague in 

the BBC Moscow bureau, who had telephoned the Ministry of Defence Press office in 

Moscow to seek permission to attend a news conference about the autumn call-up (the 

overwhelming majority of Russian soldiers are conscripts) was refused by a surly official on 

the grounds that he BBC always told lies.  

 

While the war over South Ossetia ended in a clear military victory for Russia, the diplomatic 

outcome was less obvious. Russia’s recognition of South Ossetia, and another separatist 

region of Georgia, Abkhazia, as independent states was followed by few. The result of the 

media war was also less obvious. Neither of the Brussels based agencies (none of whose 

consultants, it is perhaps needless to add, had been to South Ossetia – apparently such 

knowledge and experience would add nothing to one’s ability to understand the conflict) was 

willing to claim victory in the PR war. GPlus, indeed, were unwilling even to give an 

interview. While I was able to talk to sources close to the media campaign upon which the 

company worked for the Russian authorities, the only person who was willing to speak 

publicly was Angus Roxburgh, who, when I interviewed him in September 2010, had left 

GPlus. On the question of who won, of course, it might be suggested that were a PR agency 

publicly to claim victory, it would appear arrogant and conceited, and would therefore be bad 

public relations.  

 

Conclusion: how journalism should respond 

 



 

 

Reading some of the reporting in 2011 of the Arab Spring (see, for example, Kirkpatrick and 

Sanger, 2011) one might conclude that the opportunities offered by social networking sites 

such as Facebook and Twitter mean that attempts of governments and their PR consultants to 

shape the news agenda will soon be banished to history. I would argue that the example with 

which I began this article – the Ministry of Defence press release, suggests that is not the 

case. Instead, I would endorse the conclusion of Robinson, Goddard, Parry and others in 

Pockets of resistance (2010). ‘Even if, over time, new communication technologies have 

increased the potential power of news media outlets, increasingly professional government 

media-management techniques may have been effective in countering these developments.’ 

(2010:29). There has not even been a need always for these media-management techniques 

always to be ‘increasingly professional’. The decision by the Libyan authorities, as they faced 

rebellion, simply to restrict access to the internet, means that the revolution in that country 

has not been identified with social networking sites as have those in other countries in the 

Arab Spring. The Syrian government’s decision largely to ban international reporters from 

their country - and to keep most of those who were permitted entry under close watch – 

demonstrates that, even in the age of mobile, digital, media devices and social networking 

sites, such bans can still have an effect, even if they are not as complete as once they might 

have been. The fact that the achievement of James Harkin (2011) and others – like the 

Sunday Times’ Marie Colvin, who was killed in Homs in February 2012 - who did manage to 

report relatively freely from Syria was so rightly celebrated in journalistic circles shows its 

rarity, and its value. Nevertheless, crudely, as in Syria or Libya, or with more cunning, as in 

Russia and Georgia, governments seem increasingly to share the view expressed by the 

Georgian government official, Shota Utiashvili, above, that gaining favourable coverage in 

wartime is ‘almost as important as the military battle’.  Journalism needs to respond by 

making rigorous use of the unique perspective which reporters often have, especially in time 

of conflict. I mentioned above that none of the consultants involved in spinning this war had 

visited South Ossetia. Many of the correspondents who covered it, on the other hand, had had 

the opportunity to report both from those parts of Georgia under government control, and one 

or both of the separatist regions. This was an opportunity also denied to policy makers. 

Journalists, in other words, were among those who best understood the overall situation.  No 

wonder policy makers sometimes set such store by influencing them, and their audiences. It 

was also Piers Robinson who wrote of The CNN effect (2002). Today, we need to be aware of 

the CNM (Conflict News Management) effect: increasingly determined attempts by 



 

 

governments, and the public relations executives whom they hire, to complicate our 

understanding as citizens of wars which are waged in our name.      

 

 

Note: I also analyse some of the reporting of the Libya conflict in my chapter The fog of 

propaganda: attempts to influence the reporting of the Arab Spring, and how journalists 

should see through it in Mirage in the Desert: Reporting the Arab Spring  (Keeble, R. and 

Mair J. (eds)) (October 2011) (Bury St. Edmunds, Arima).  A version of the chapter was also 

published in the British Journalism Review (Volume 22, number 4, 2011). I presented some 

of my work on the Russia-Georgia war in a paper entitled Marching on the news media: how 

PR tried to conquer journalism during the Russia-Georgia conflict of 2008 at the What makes 

good journalism? conference at the University of Westminster in June 2011. The role of 

public relations agencies in the reporting of that war is an issue I address in greater detail in 

my book Reporting Conflict (2012) (Basingstoke, Palgrave Macmillan).                

   

Notes 
                                                
1
 The non-discovery of Iraqi weapons of mass destruction aside,  on the 17

th 
of January  2011, the inquiry 

launched by the British government to identify lessons that could be learned from the Iraq war had published 

testimony from the then Attorney General, Lord Goldsmith. In the testimony, Lord Goldsmith disagreed with 

the suggestion that Tony Blair’s words in the House of Commons, and in an interview with the BBC’s 

Newsnight  programme, had been compatible with the advice that he, Lord Goldsmith, had given in his capacity 

as the British government’s senior lawyer (Iraq inquiry website, 2011).  

 
2
 For example the journalist, Anna Politkovskaya, and the former world chess champion, turned political activist, 

Garry Kasparov. 

 
3
 The main town in South Ossetia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

                                                                                                                                                  

References 

 

BBC News (2011a) ‘RAF Tornados abort mission in Libya.’ BBC News website (consulted July 

2011).  http://www.bbc.co.uk/news/uk-12803217.   

 

BBC News (2011b) ‘Libya crisis will not end in stalemate - William Hague.’ BBC News website 

(consulted  March 2012). http://www.bbc.co.uk/news/uk-12948467 

 

BBC News (2006) ‘Bush condemns 'bullying' Russia.’ BBC News website (consulted March 

2012) http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/7563452.stm   
 

BBC World Service (2008) The PR battle for the Caucasus. Written and presented by James 

Rodgers, produced by David Edmonds. First broadcast November 2008. BBC World Service 

website (consulted May 2011). 

http://www.bbc.co.uk/worldservice/documentaries/2008/10/081029_caucases_doc.shtml 

 

Blair, Tony (2010). A journey London, Hutchinson 

 

Brown, Robin (2003). ‘Spinning the War: Political Communications, Information Operations, 

and Public Diplomacy in the War on Terrorism’ in Thussu, Daya Kishan and Freeman, Des 

(eds) War and the Media pp87-100. London, Sage.  

 

Cameron, David (2007). Speech to Conservative Party conference. BBC News website 

(consulted September 2011) http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/7026435.stm. 

 

Carruthers, Susan (2000). The media at war. Basingstoke, Palgrave. 

 

Carruthers, Susan (2011). The media at war, Second edition. Basingstoke, Palgrave. 

 

Comres website (2009) Poll Digest - Political - Afghanistan Poll for BBC One's Politics Show 

(consulted February 2012) http://www.comres.co.uk/poll/360/afghanistan-poll-for-bbc-ones-politics-

show-.htm 

 

Cornell, S. and Starr, S. (eds) (2009) The Guns of August 2008: Russia’s War in Georgia. 

(Armonck, New York, M.E. Sharpe) 

 

Davies, Nick (2008). Flat Earth News: an award-winning reporter exposes falsehood, 

distortion, and propaganda in the global media. (London, Chatto & Windus). 

 

Davies, Wyre (2011) Libya: Curious incident of the child ‘air raid victim’. BBC News website 

(consulted July 2011) http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13676525   

Freedman, Des (2004). Misreporting War Has a Long History in D. Miller (ed) Tell me lies: 

Propaganda and Media Distortion in the Attack on Iraq pp63-69. London: Pluto Press.  

Gardiner, Sam (2003). ‘Truth from these podia’. Flatearthnews.net. (Consulted  September 

2011). http://www.flatearthnews.net/files/Truth%20from%20These%20Podia.pdf.  

 

Hallin, Daniel (1989). The ‘Uncensored War’: the media and Vietnam. (London, University 

of California Press). 

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-12803217.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-12948467
http://www.bbc.co.uk/worldservice/documentaries/2008/10/081029_caucases_doc.shtml
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/7026435.stm
http://www.comres.co.uk/poll/360/afghanistan-poll-for-bbc-ones-politics-show-.htm
http://www.comres.co.uk/poll/360/afghanistan-poll-for-bbc-ones-politics-show-.htm
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13676525
http://www.flatearthnews.net/files/Truth%20from%20These%20Podia.pdf


 

 

                                                                                                                                                  

Herman, Edward S., and Chomsky, Noam (1994). Manufacturing Consent. (London, 

Vintage).   

 

Illarionov, Andrei (2009). ‘The Russian Leadership’s Preparation for War, 1999-2008’ in 

Cornell, S. and Starr, S. (eds) The Guns of August 2008: Russia’s War in Georgia. (Armonck, 

New York, M.E. Sharpe) 

 

 

Iraq inquiry website (2011) Iraq Inquiry publishes transcripts from private hearings Lord 

Goldsmith’s witness statement, page 10 (consulted February 2012) 

http://www.iraqinquiry.org.uk/media/50118/lord-goldsmith-statement-to-the-inquiry.pdf 

 

Independent International Fact-Finding Mission on the Conflict in Georgia (2009) Report. 

(The Tagliavini report). Website (consulted May 2011) http://www.ceiig.ch/Index.html   

 

ITV News (2011) ‘RAF mission aborted.’ ITV News website (consulted July 2011)  

http://www.itv.com/news/raf-mission-aborted55848/ 

 

Al Jazeera English (2011) ‘Gaddafi sons in custody; spy chief at large’. Al Jazeera English 

website (consulted September 2011):   

http://english.aljazeera.net/indepth/spotlight/libya/2011/08/201182243539902478.html.    

Kirkpatrick, D and Sanger, D (2011) ‘A Tunisian-Egyptian Link That Shook Arab History’. 

New York Times website (consulted September 2011): 

http://www.nytimes.com/2011/02/14/world/middleeast/14egypt-tunisia-protests.html?_r=1 

The Mail Online (2011) ‘Mission aborted on orders of SAS: RAF attack is halted after troops 

spot human shields.’ Mail Online website (consulted July 2011) 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1368626/Libya-RAF-abort-attack-SAS-spot-

Gaddafi-using-human-shields.html 
 

Miller, David (ed.) (2004) Tell me lies: Propaganda Media Distortion in the Attack on Iraq. 

(London, Pluto).    

 

The Ministry of Defence (2011) Foreign Secretary announces London conference on Libya. 

Ministry of Defence website (consulted July 2011). 

http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/DefencePolicyAndBusiness/ForeignSecre

taryAnnouncesLondonConferenceOnLibya.htm 

 

Robinson, Piers (2002) The CNN effect: the myth of news, foreign policy and intervention. 

(London, Routledge) 

 

Robinson, Piers (2004). ‘Researching US media-state relations and 21
st
 century wars’, in 

Allen, Stuart and Zelizer, Barbie (eds) (2004). Reporting War: Journalism in Wartime, 

(Abingdon, Routledge), pp 96-112. 

 

Robinson, Piers; Goddard, Peter; Parry, Katy; Murray, Craig with Taylor, Philip M. (2010). 

Pockets of Resistance.  British news media, war, and theory in the 2003 invasion of Iraq. 

(Manchester, Manchester University Press).     

http://www.ceiig.ch/Index.html
http://www.itv.com/news/raf-mission-aborted55848/
http://english.aljazeera.net/indepth/spotlight/libya/2011/08/201182243539902478.html.%20%20%20Accessed%207%20September%202011
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1368626/Libya-RAF-abort-attack-SAS-spot-Gaddafi-using-human-shields.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1368626/Libya-RAF-abort-attack-SAS-spot-Gaddafi-using-human-shields.html
http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/DefencePolicyAndBusiness/ForeignSecretaryAnnouncesLondonConferenceOnLibya.htm
http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/DefencePolicyAndBusiness/ForeignSecretaryAnnouncesLondonConferenceOnLibya.htm


 

 

                                                                                                                                                  

 

Shirky, Clay (2008). Here comes everybody. (London, Penguin). 

 

Sontag, Susan (2003). Regarding the pain of others. (London, Penguin).  

 

Thomson, Alex (1992). Smokescreen: the media, the censors, the Gulf. (Tunbridge Wells, 

Laburnam books). 

 

Waugh, Evelyn (1938). Scoop. (London, Penguin). 

 

The White House website (2006) President Bush Welcomes President Saakashvili of Georgia 

to the White House 

 

Wingfield-Hayes, Rupert (2011). Three days of farce in Gaddafi's Libya. BBC News website 

(consulted September 2011) http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14035281. 

 

The Telegraph (2011) ‘Saif al-Islam Gaddafi has not been captured.’ Telegraph website 

(consulted September 2011):   

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8717211/Saif-al-

Islam-Gaddafi-has-not-been-captured.html.  

 

Thussu, Daya Kishan and Freedman, Des (eds) (2003). War and the Media. (London, Sage).  

 

 
 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8717211/Saif-al-Islam-Gaddafi-has-not-been-captured.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8717211/Saif-al-Islam-Gaddafi-has-not-been-captured.html

